Od 1 lipca nowe świadczenie pieniężne dla sołtysa
W dniu 1 lipca weszła w życie ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa. Powyższa ustawa określa warunki, tryb przyznawania oraz zasady wypłacania i finansowania świadczenia pieniężnego z tytułu pełnienia powyższej funkcji – (Dz. U. 2023 poz. 1073).
Świadczenie w kwocie 300 zł miesięcznie, przysługuje osobie, która łącznie spełnia następujące warunki:
- pełniła funkcję sołtysa na podstawie ustawy dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 40 i 572) przez okres, co najmniej dwóch kadencji, nie mniej niż przez 8 lat,
- osiągnęła wiek:
- w przypadku kobiet - 60 lat,
- w przypadku mężczyzn - 65 lat.
Przy ustalaniu okresu pełnienia funkcji sołtysa nie jest wymagane zachowanie ciągłości pełnienia tej funkcji. Do powyższego okresu wlicza się również okres pełnienia funkcji na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, jeżeli ta następnie pełniła funkcję sołtysa na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 190 r. o samorządzie gminnym.
Świadczenie nie przysługuje:
- Osobom poniżej określonego w ustawie wieku:
- kobietom poniżej 60 roku życia,
- mężczyznom poniżej 65 roku życia.
- Pełniącym funkcję sołtysa przez okres krótszy niż 2 kadencje, mniej niż 8 lat.
- Pełniącym funkcję sołtysa wyłącznie na postawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
- Skazanym prawomocnym wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.
Świadczenie jest przyznawane na wniosek osoby uprawnionej.
Wniosek o przyznanie świadczenia składa się w oddziale regionalnym albo placówce terenowej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS), właściwych ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy.
Do wniosku o przyznanie świadczenia składanego w KRUS należy dołączyć:
- zaświadczenie wójta, potwierdzające okres pełnienia tej funkcji lub postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia, w przypadku nie dysponowania przez urząd danymi potwierdzającymi okres pełnienia funkcji,
- w przypadku, gdy wójt wyda postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia, wraz z wnioskiem o przyznanie świadczenia, wnioskodawca składa pisemne oświadczenie o spełnieniu wymogu pełnienia funkcji sołtysa przez okres, co najmniej dwóch kadencji, nie mniej niż przez 8 lat, potwierdzone pisemnymi oświadczeniami złożonymi przez co najmniej 5 osób zamieszkujących w sołectwie w czasie, w którym wnioskodawca pełnił w nim funkcję sołtysa,
- oświadczenie wnioskodawcy o niekaralności za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.
Powyższe oświadczenia składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
Świadczenie w drodze decyzji przyznaje i wypłaca Prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS). Świadczenie przysługuje od miesiąca, w którym został złożony wniosek o jego przyznanie.
Kwota świadczenia podlega corocznej waloryzacji od dnia 1 marca.
Zgodnie z art.1 ust.1 pkt 1b ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2022 r. poz. 2142 ze zm.) wydanie zaświadczenia podlega opłacie skarbowej.
Opłata skarbowa od zaświadczenia wydanego na wniosek wynosi 17,00 zł, a obowiązek uiszczenia opłaty powstaje w chwili złożenia wniosku.
Dowodem uiszczenia opłaty skarbowej mogą być:
- wydruk z konta potwierdzający dokonanie opłaty bankowej,
- oryginał dowodu zapłaty,
- kopia dowodu dokonania opłaty.
Powyższej opłaty można dokonać w Kasie Urzędu Gminy Łęczyce, gotówką bądź kartą płatniczą lub na konto Urzędu Gminy w Łęczycach:
KBS Wejherowo/ Oddział Łęczyce
numer rachunku bankowego: 44 8350 0004 3900 2437 2000 0010
W tytule należy podać: IMIĘ I NAZWISKO WNIOSKODAWCY oraz dopisek „OPŁATA SKARBOWA – ZAŚWIADCZENIE DLA SOŁTYSA”
Dodatkowych informacji można uzyskać na stronie KRUS – link do strony:
https://www.krus.gov.pl/artykul/swiadczenie-pieniezne-z-tytulu-pelnienia-funkcji-soltysa/
W razie jakichkolwiek wątpliwości prosimy o kontakt z Urzędem Gminy w Łęczycach, pod numerem telefonu: 58 6789214 wew. 40.
Materiały
Wniosek o wydanie zaświadczenia o pełnieniu funkcji sołtysaWniosek_o_wydanie_zaświadczenia_o_pełnieniu_funkcji_sołtysa.docx 0.02MB Wniosek o wydanie zaświadczenia o pełnieniu funkcji sołtysa
Wniosek_o_wydanie_zaświadczenia_o_pełnieniu_funkcji_sołtysa.pdf 0.25MB