W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Informacje - nieruchomości zamieszkałe i firmy odbierające odpady

Materiały

Wykaz przedsiębiorców wpisanych do Rejestru Działalności Regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości
Wykaz​_przedsiębiorców​_RDR​_08092025​_r.pdf 0.06MB

Treść grafiki znajduje się poniżej

Treść grafiki

Ogólny schemat procedury przeprowadzania kontroli przedsiębiorców posiadających wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierana odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Łęczyce

Na podstawie art. 47 ust. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018r. Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz.U. 2024, poz. 236) Organ kontrolny podaje do publicznej wiadomości ogólny schemat procedur kontroli przedsiębiorców w zakresie przestrzegania i stosowania przepisów ustawy o utrzymaniu czystości I porządku w gminach na terenie Gminy Łęczyce.

Kontrola planowana

Podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości co najmniej raz na dwa lata podlegają kontroli w zakresie przestrzegania i stosowania przepisów ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach– art. 9b, art. 9d ust. 1 i ust. 2, art. 9u. Do kontroli stosuje się przepisy art. 379 i art. 380 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. Działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 06.03.2018 r. Prawo przedsiębiorców -zwanej dalej ustawą, która w rozdziale 5 określa zasady i tryb kontroli.

  1. Przeprowadzenie analizy prawdopodobieństwa naruszenia prawa - zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców
  2. Zawiadomienie przedsiębiorcy o zamiarze wszczęcia kontroli - Kontrolę wszczyna się nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli. Jeżeli kontrola nie zostanie wszczęta w terminie 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, wszczęcie kontroli wymaga ponownego zawiadomienia (art. 48 ust.2 ustawy).
  3. Okazanie legitymacji służbowej doręczenie upoważnienia do kontroli przedsiębiorcy lub osobie upoważnionej przez przedsiębiorcę
  4. Wszczęcie kontroli
  5. Przeprowadzenie czynności kontrolnych w zakresie, czasie i przez osoby określone w upoważnieniu
  6. Sporządzenie protokołu kontroli dokumentującego ustalenia kontroli - Doręczenie kontrolowanemu protokołu kontroli
  7. Dokonanie wpisu w książce kontroli
  8. Postępowanie pokontrolne - (wystąpienie pokontrolne, zalecenia, postępowanie administracyjne, zawiadomienia, informacje)
Kontrola nieplanowana

Doraźna, interwencyjna - dot. sytuacji o której mowa w art. 47 ust. 2 ustawy Prawo przedsiębiorców. Zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli nie dokonuje się m.in. w przypadku gdy przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione bezpośrednim zagrożeniem życia, zdrowia lub środowiska.

  1. Okazanie legitymacji służbowej doręczenie upoważnienia do kontroli przedsiębiorcy lub osobie upoważnionej przez przedsiębiorcę
  2. Wszczęcie kontroli
  3. Przeprowadzenie czynności kontrolnych w zakresie, czasie i przez osoby określone w upoważnieniu
  4. Sporządzenie protokołu kontroli dokumentującego ustalenia kontroli - Doręczenie kontrolowanemu protokołu kontroli
  5. Dokonanie wpisu w książce kontroli
  6. Postępowanie pokontrolne - (wystąpienie pokontrolne, zalecenia, postępowanie administracyjne, zawiadomienia, informacje)
Obowiązek segregacji odpadów na wszystkich nieruchomościach

Wójt Gminy Łęczyce przypomina, iż obowiązkowa segregacja odpadów dotyczy wszystkich nieruchomości, zarówno zamieszkałych jak i niezamieszkałych. Obowiązek segregacji dotyczy każdego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, w wyniku której powstają odpady komunalne (lokale/punkty handlowe, lokali gastronomicznych, obiekty użyteczności publicznej, zakłady rzemieślnicze/produkcyjne/usługowe itp.).

Segregacja musi być zgodna z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 29 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów (Dz.U.2019.2028), gdzie wskazano, że selektywnie zbiera się: papier, szkło, metale, tworzywa sztuczne, odpady ulegające biodegradacji, ze szczególnym uwzględnieniem bioodpadów oraz odpady zmieszane.

Właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, lecz powstają odpady komunalne, zobowiązani są do zawarcia indywidualnych umów cywilno-prawnych na odbiór odpadów komunalnych z przedsiębiorcą wpisanym do rejestru działalności regulowanej.

W sytuacji, gdy nieruchomość posiada dwie części tj. przeznaczoną na cele mieszkaniowe oraz przeznaczoną na działalność gospodarczą, właściciele nieruchomości powinni:

- uiszczać do gminy opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi – za część dotyczącą nieruchomości zamieszkałej, zgodnie ze złożoną deklaracją (iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość x aktualnie obowiązująca stawka opłaty);

- zawrzeć z podmiotem uprawnionym dodatkową umowę na odbiór odpadów komunalnych – na część nieruchomości niezamieszkałej (na której prowadzona jest działalność gospodarcza). Wyjątkiem jest sytuacja, gdzie w przypadku prowadzenia w części lokalu mieszkalnego obsługi biurowej działalności gospodarczej opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi uiszcza się w ramach opłaty dotyczącej nieruchomości zamieszkałej.

Umowa na odbiór odpadów z działalności gospodarczej zawarta z uprawnionym podmiotem musi zawierać odbiór wszystkich podstawowych 5 frakcji odpadów komunalnych tj. papier, plastik z metalem, szkło, bioodpady oraz odpady zmieszane.

Przypominamy, iż niedopuszczalne jest mieszanie odpadów komunalnych z gospodarstwa domowego z odpadami komunalnymi z nieruchomości niezamieszkałej.

Warunki wykonywania działalności w zakresie odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych

Informacje ogólne Rejestr Działalności Regulowanej
  1. Działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2021 r. poz. 162).
  2. Rejestr działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, zwany dalej „rejestrem”, prowadzi wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.
  3. W rejestrze zamieszcza się:
    1. firmę, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres przedsiębiorcy;
    2. numer identyfikacji podatkowej (NIP);
    3. określenie rodzaju odbieranych odpadów komunalnych;
    4. numer rejestrowy.
  4. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta wydaje z urzędu zaświadczenie o dokonaniu wpisu do rejestru.
  5. W przypadku zmiany danych wpisanych do rejestru przedsiębiorca jest obowiązany złożyć wniosek o zmianę wpisu w rejestrze w terminie 14 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana tych danych.
Wpis do rejestru przedsiębiorców odbierających odpady
  1. Przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest obowiązany do uzyskania wpisu do rejestru w gminie, na terenie której zamierza odbierać odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.
    Nie wymaga uzyskania wpisu do rejestru prowadzenie punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Podmiot prowadzący taki punkt jest posiadaczem odpadów, w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, prowadzącym zbieranie odpadów.
  2. Wpisu do rejestru oraz zmiany wpisu w rejestrze dokonuje się na pisemny wniosek przedsiębiorcy.
  3. Wniosek o wpis do rejestru powinien zawierać:
    1. firmę, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres przedsiębiorcy;
    2. numer identyfikacji podatkowej (NIP);
    3. określenie rodzaju odbieranych odpadów komunalnych.
  4. Do wniosku o wpis do rejestru dołącza się dowód uiszczenia opłaty skarbowej oraz oświadczenie o spełnieniu warunków wymaganych do wykonywania działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości o następującej treści:
    Oświadczam, że:
    ,,1) dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości są kompletne i zgodne z prawdą;
    2) znane mi są i spełniam warunki wykonywania działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, określone w ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2022 r. poz. 2519) oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 9d ust. 2 tej ustawy.”
  5. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 4, powinno zawierać także:
    1. firmę, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres przedsiębiorcy;
    2. oznaczenie miejsca i datę złożenia oświadczenia;
    3. podpis przedsiębiorcy lub osoby uprawnionej do reprezentowania przedsiębiorcy ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji.
Wykreślenie przedsiębiorcy

Wójt wykreśla przedsiębiorcę z rejestru na jego wniosek, a także po uzyskaniu informacji z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo Krajowego Rejestru Sądowego o wykreśleniu przedsiębiorcy.

Informacja o wykreśleniu jest traktowana jako czynność materialno-techniczna. Zaświadczenie potwierdzające wykonanie czynności urzędowej wydaje się na żądanie i po wniesieniu opłaty skarbowej. Potwierdzenie wykonania żądanej czynności może przybrać również inną formę pisemną, zwykłego pisma.

Ustawodawca wskazał, w art. 9j ust. 3 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, decyzję administracyjną jako formę, w której należy dokonać wykreślenia przedsiębiorcy z rejestru działalności regulowanej w następujących przypadkach:

  • wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy wykonywania działalności gospodarczej objętej wpisem;
  • gdy stwierdzono trwałe zaprzestanie wykonywania przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej na terenie gminy objętej wpisem;
  • gdy stwierdzono, że przedsiębiorca po raz drugi przekazuje niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne do instalacji innych niż instalacje komunalne, z zastrzeżeniem art. 9e ust. 1c i 1d;
  • przedsiębiorca nie złożył sprawozdania, o którym mowa w art. 9n, w terminie 365 dni od terminu wskazanego w art. 9n ust. 2

W pozostałych sytuacjach skutkujących wykreśleniem podmiotu z rejestru działalności regulowanej ustawodawca nie określił jego formy.

Opłaty
  1. Tytuł płatności: za dokonanie wpisu do rejestru działalności regulowanej
    Kwota: 50 zł
    Opłaty dokonać można za pomocą przelewu bankowego na rachunek Urzędu numer:
    44 8350 0004 3900 2437 2000 0010
  2. Tytuł płatności: za dokonanie zmiany wpisu do rejestru działalności regulowanej
    Kwota: 25 zł
    Opłaty dokonać można za pomocą przelewu bankowego na rachunek Urzędu numer:
    44 8350 0004 3900 2437 2000 0010
  3. Tytuł płatności: za wydanie zaświadczenia potwierdzającego dokonanie wykreślenia z rejestru.
    Kwota: 17,00 zł.
    Opłaty dokonać można za pomocą przelewu bankowego na rachunek Urzędu numer:
    44 8350 0004 3900 2437 2000 0010
Podstawa prawna

Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2022 r. poz. 2519)

Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2021 r. poz. 162 z późn. zm.)

Materiały

Wykaz przedsiębiorców wpisanych do Rejestru Działalności Regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości
Rejestr​_Działalności​_Regulowanej​_23022023r.pdf 0.10MB
Wniosek o wpis do Rejestru Działaności Regulowanej
Wniosek​_o​_wpis​_do​_RDR​_2023.doc 0.05MB
Oświadczenie do wniosku o wpis do Rejestru Działalności Regulowanej
Oświadczenie​_do​_wniosku​_o​_wpis​_do​_RDR​_2023.doc 0.03MB
Wniosek o zmianę wpisu do Rejestru Działalności Regulowanej
Wniosek​_o​_zmianę​_wpisu​_do​_RDR​_2023.doc 0.05MB
Wniosek o wykreślenie z Rejestru Działalności Regulowanej
Wniosek​_o​_wykreślenie​_z​_RDR​_-​_wrzesień​_2023.doc 0.05MB

Obowiązek sprawozdawczy

Podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest obowiązany do sporządzania rocznych sprawozdań.

Sprawozdanie jest przekazywane wójtowi w terminie do dnia 31 stycznia za poprzedni rok kalendarzowy.

Szczegóły
Sprawozdanie zawiera:
  1. imię i nazwisko lub nazwę, adres zamieszkania lub siedziby podmiotu odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, numer rejestrowy, o którym mowa w art. 9b ust. 4 pkt 5 ucpg, numer rejestrowy, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile został nadany;
  2. informacje o miejscu prowadzenia działalności;
  3. informacje o masie:
    • poszczególnych rodzajów odebranych od właścicieli nieruchomości odpadów komunalnych oraz sposobie zagospodarowania tych odpadów, wraz ze wskazaniem nazwy i adresu instalacji, do których zostały one przekazane,
    • pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, powstałych z odebranych od właścicieli nieruchomości odpadów komunalnych, przekazanych do składowania albo do termicznego przekształcania,
    • odpadów komunalnych przekazanych do przygotowania do ponownego użycia i recyklingu,
    • innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych będących odpadami komunalnymi, przekazanych do przygotowania do ponownego użycia, recyklingu i innych procesów odzysku.

Podmiot odbierający odpady komunalne na podstawie umowy z właścicielem nieruchomości jest obowiązany zamieścić w sprawozdaniu także informacje o osiągniętych poziomach recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w ostatnim sprawozdaniu składanym za dany rok.

Podmiot podaje również liczbę właścicieli nieruchomości, od których odebrał odpady komunalne, oraz dołącza do sprawozdania wykaz właścicieli nieruchomości, z którymi w okresie objętym sprawozdaniem zawarł umowy na odbieranie odpadów komunalnych, a także wykaz tych właścicieli nieruchomości, z którymi umowy te uległy rozwiązaniu lub wygasły.

Podmiot, który w danym roku nie odbierał na terenie gminy odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, przekazuje wójtowi sprawozdanie zerowe.

Sprawozdanie jest przekazywane wójtowi za pośrednictwem Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami.

Kary pieniężne:

Przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, który:

  1. Przekazuje nierzetelne sprawozdanie - podlega karze pieniężnej w wysokości od 200 zł do 500 zł, jeżeli sprawozdanie zostanie uzupełnione lub poprawione w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania, a w przypadku niezastosowania się do wezwania od 500 zł do 5000 zł.
  2. przekazuje po terminie sprawozdanie - podlega karze pieniężnej w wysokości 100 zł za każdy dzień opóźnienia, nie więcej jednak niż za 365 dni.

 

Sprawozdawczość podmiotu prowadzącego punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych
  1. Podmiot prowadzący punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych, z wyłączeniem gminy, jest obowiązany do sporządzania rocznych sprawozdań.
  2. Sprawozdanie jest przekazywane wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta w terminie do 31 stycznia za poprzedni rok kalendarzowy.
  3. Sprawozdanie zawiera:
    1. imię i nazwisko lub nazwę, adres zamieszkania lub siedziby podmiotu prowadzącego punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych, numer rejestrowy oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile został nadany;
    2. informacje o miejscu prowadzenia punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
    3. informacje o masie:
      • poszczególnych rodzajów zebranych odpadów komunalnych oraz sposobie ich zagospodarowania, wraz ze wskazaniem nazwy i adresu instalacji, do których zostały one przekazane,
      • pozostałości z sortowania odpadów komunalnych powstałych z zebranych odpadów komunalnych, przekazanych do składowania,
      • odpadów komunalnych przekazanych do przygotowania do ponownego użycia i recyklingu,
      • innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych będących odpadami komunalnymi, przekazanych do przygotowania do ponownego użycia, recyklingu i innych procesów odzysku.
  4. Sprawozdanie jest przekazywane wójtowi za pośrednictwem Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami.

 

Sprawozdawczość podmiotu zbierającego odpady komunalne:
  1. Podmiot zbierający odpady komunalne oraz podmiotu zbierającego odpady komunalne przyjmującego odpady komunalne od innego zbierającego odpady komunalne, jest obowiązany do sporządzania rocznych sprawozdań.
  2. Sprawozdanie jest przekazywane wójtowi w terminie do 31 stycznia za poprzedni rok kalendarzowy.
  3. Sprawozdanie zawiera:
    1. imię i nazwisko lub nazwę, adres zamieszkania lub siedziby podmiotu zbierającego odpady komunalne, numer rejestrowy oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile został nadany;
    2. informacje o miejscu prowadzenia działalności;

    3. informacje o masie:

      • poszczególnych rodzajów zebranych odpadów komunalnych, ze szczególnym uwzględnieniem odpadów opakowaniowych, wraz ze wskazaniem nazwy i adresu instalacji, do których zostały przekazane zebrane odpady komunalne,
      • odpadów komunalnych przygotowanych do ponownego użycia i do recyklingu, powstałych z zebranych odpadów komunalnych.
  4. Do złożenia sprawozdania w terminie, o którym mowa w ust. 2, jest obowiązany również podmiot zbierający odpady komunalne, o którym mowa w ust. 1, posiadający zezwolenie na zbieranie odpadów komunalnych w miejscu położonym na obszarze danej gminy, który w danym roku nie zbierał na terenie tej gminy odpadów komunalnych.

 

{"register":{"columns":[]}}