Nowa stawka opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Szanowni Mieszkańcy,
Od 1 stycznia 2026 r. stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi będzie wynosić 42 zł od osoby miesięcznie. Podwyżka jest efektem rosnących kosztów funkcjonowania gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, w szczególności tych związanych z zagospodarowaniem odpadów komunalnych w Zakładzie Gospodarki Odpadami S.A. w Bielsku-Białej.
Jak działa system gospodarowania odpadami komunalnymi?
System działa na zasadzie prostego bilansu: to, co wszyscy wspólnie wpłacamy w formie opłat za odpady, musi pokryć wszystkie wydatki związane z odbiorem, transportem, prowadzeniem Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych oraz zagospodarowaniem czyli utylizacją odpadów komunalnych. Oznacza to, że stawka opłaty powinna być ustalona na takim poziomie, aby zapewnić samofinansowanie systemu.
Z czego wynikają wyższe koszty?
W 2026 r. funkcjonowanie systemu pochłonie ponad 6 mln zł. Na tą kwotę składają się:
• ok. 2,8 mln zł - zagospodarowanie odpadów w ZGO S.A. w Bielsku-Białej,
• ok. 2,8 mln zł - odbiór i transport odpadów komunalnych oraz prowadzenie PSZOK,
• ok. 0,4 mln zł - obsługa administracyjna i inne.
1. Wzrost cen zagospodarowania odpadów
Od 1 września 2025 r. zwiększyły się ceny zagospodarowania w ZGO S.A.:
• szkła: z 65 zł na 162 zł za tonę,
• tworzyw: z 324 zł na 540 zł za tonę,
• odpadów kuchennych: z 432 zł na 594 zł za tonę,
• odzieży: z 594 zł na 1620 zł za tonę!
Cena zagospodarowania jednej tony odpadów zmieszanych w grudniu ubiegłego roku wynosiła 540,00 zł, obecnie jest to już 864,00 zł.
W wyniku tych podwyżek koszty systemu w bieżącym roku wzrosną o ponad 200 tys. zł i wyniosą ok. 6 mln zł, przy czym do budżetu gminy z tzw. „opłaty śmieciowej” wpłynie niecałe 5 mln zł.
2. Rosnąca ilość wytwarzanych odpadów i nieprawidłowa segregacja
Cały czas wzrasta ilość wytwarzanych przez mieszkańców odpadów - głównie odpadów dostarczanych do PSZOK - co przekłada się na wzrost kosztów zagospodarowania.
Przykładowo w 2025 r. oddano:
• 40 ton więcej odpadów wielkogabarytowych niż w 2024 r. - wzrost kosztów o ponad 60 tys. zł,
• 65 ton więcej odpadów budowlanych niż w 2024 r. - wzrost kosztów o 38 tys. zł,
• 22 tony więcej odzieży i tekstyliów niż w 2024 r. - wzrost kosztów o 13 tys. zł.
W dalszym ciągu przeważa ilość oddawanych odpadów zmieszanych czyli pozostałości po segregacji. Zwracając większą uwagę na to, co wrzucamy do czarnego pojemnika, a nie raz znajdują się w nim butelki, metalowe puszki, kartony czy resztki żywności, możemy znacząco ograniczyć ilość odpadów zmieszanych, a tym samym obniżyć koszty zagospodarowania.
Większa ilość odpadów to wyższe koszty ich zagospodarowania, ale wpływa ona także na koszty odbioru. Im więcej śmieci wystawimy przed posesję, tym większe będą wydatki na transport i odbiór, gdyż firma Sanit-Trans Sp. z o.o., która świadczy tę usługę, rozlicza się na podstawie masy odebranych odpadów - ponad 600 zł za tonę.
O ile wzrośnie opłata w 2026 r.?
Stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wzrośnie o 6 zł miesięcznie od osoby. Zmienią się również stawki opłaty za pojemniki - w przypadku nieruchomości, na których prowadzona jest działalność gospodarcza. Po podwyżce wpływy do systemu wyniosą ok. 5,8 mln zł, co nadal nie pokryje wszystkich wydatków. Pozostałą część gmina dopłaci z własnego budżetu, ograniczając środki przeznaczane m.in. na remonty dróg czy inwestycje lokalne.
Nasza rola w gospodarce odpadami
Decyzja o podwyżce nie należała do łatwych, ale ze względu na konieczność zapewnienia prawidłowego funkcjonowania systemu, była konieczna. Pamiętajmy, że to system gospodarowania odpadami jest naszym wspólnym systemem i każdy może pomóc w ograniczeniu kosztów, wytwarzając mniej odpadów i segregując je dokładniej.