Zabawy oddechowe
Dłonie i oddech
- Korzyści:
- poświęcenie uwagi oddechowi i temu, jak jest odczuwany na skórze dłoni, uspokaja i odpręża dziecko oraz uświadamia mu, czym jest oddech.
- Materiały:
- zbędne.
- Przebieg ćwiczeń:
- Dziecko dmucha na wnętrze dłoni, kilkakrotnie przesuwając dłoń powoli przed ustami, od nadgarstka po czubek dużego palca i z powrotem. Następnie powtarza czynność, ale przerywa dmuchanie na czubku dużego palca i zaczyna od nadgarstka.
- Między dwoma wydechami wstrzymuje na kilka chwil oddech. Stopniowo uświadamia sobie, że nie sposób żyć bez oddychania.
- Podobne ćwiczenia dziecko powtarza z pozostałymi palcami, odczekując chwilę przed każdym z nich.
- Kontynuuje ćwiczenie, tym razem z zamkniętymi oczyma, skupiając uwagę na bodźcach dotykowych, docierających z palców, wnętrza dłoni, nadgarstka.
- Powtarza ćwiczenie na wnętrzu drugiej dłoni, później na wierzchu obydwu dłoni.
- Robi głęboki wdech i dmucha na swoją dłoń jak najdłużej potrafi, do wyczerpania całego zebranego w płucach powietrza.
- Zakończenie ćwiczeń:
- leżąc z zamkniętymi oczyma dziecko koncentruje się na oddychaniu.
Plecy
- Korzyści:
- plecy to część ciała mało znana i nie przyciągająca większej uwagi dziecka. Opisane poniżej ćwiczenie uświadomi dziecku jej istnienie i wymusi odpowiednie użycie mięśni pleców. Doznania dotykowe sprawią wrażenie włączenia w ćwiczenie całego tułowia, zaś skupienie na ruchu użytego w ćwiczeniu wałka uspokoi i odpręży dziecko.
- Materiały:
- wałek z gąbki.
- Przebieg ćwiczeń:
- dziecko leży na plecach, z ugiętymi nogami, stopy dotykają ziemi. Rodzic wkłada pod plecy dziecka, prostopadle do kręgosłupa, wałek z gąbki. W trakcie ćwiczeń zadaniem dziecka jest przesunąć wałek w górę pleców i z powrotem, na przemian wyginając się i rozluźniając mięśnie pleców. Dziecko powinno wyraźnie czuć ruch wałka pod plecami.
- Zakończenie ćwiczeń:
- dziecko pozostaje bez ruchu na podłodze, ułożone na wałku z gąbki. Z zamkniętymi oczyma odczekuje kilka minut przed przejściem do dalszych zajęć.