W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Zabawy logopedyczne usprawniające aparat artykulacyjny

Logo przedszkola: na niebieskim tle nazwa przedszkola, obok tego wizerunek Żubra Pompika

Prawidłowe oddychanie to oddychanie przeponowe:  powietrze nabieramy nosem, wypuszczamy ustami

  1. Ćwiczenia oddechowe:
  • Dmuchanie na chorągiewki i wiatraczki.
  • Tańczący płomyczek - dmuchanie na płomień świecy, tak by wyginać go pod wpływem dmuchania, ale nie zgasić.
  •  Łódki - dmuchanie na papierowe łódki, lekkie przedmioty pływające w misce z wodą.
  • Wydmuchiwanie baniek mydlanych.
  • Dmuchanie na papierowe ozdoby zawieszone na nitkach różnej długości. Przy tych ćwiczeniach posługujemy się raz nosem, raz ustami.
  • Kto dmuchnie dalej? - zdmuchiwanie kulki waty kosmetycznej, lekkich przedmiotów.
  • Wyścigi samochodowe - dmuchanie na papierowe kulki po wytyczonej trasie (narysowanej na podłodze, kartce).
  • Mecz piłkarski - przedmuchiwanie piłeczki pingpongowej do osoby siedzącej naprzeciwko, staramy się wbić gola w bramkę zbudowaną z klocków (bramka może być jedna, ustawiona na środku stołu lub kilka w różnych miejscach).
  • Gotowanie wody - dmuchanie przez rurkę do wody, aby tworzyły się pęcherzyki powietrza. Dmuchamy na zmianę: długo - krótko - jak najdłużej, słabo - mocno - bardzo mocno - gotuje się i kipi!
  • Gotowanie obiadu - rozdmuchiwanie w naczyniu chrupek, ryżu, kaszy, pociętej gąbki, kawałków styropianu.
  • Nadmuchiwanie baloników, zabawek i piłek z folii.
  • Próby gwizdania.
  • Gra na instrumentach muzycznych: harmonijce ustnej, trąbce, gwizdku.
  • Rozdmuchiwanie kropli wody na podkładce z tworzywa sztucznego.
  1. Ćwiczenia oddechowo – fonacyjne (ćwiczenia oddechowe połączone z wydawaniem głosu)
  • Wciągamy powietrze nosem i wypuszczamy, jednocześnie wypowiadając różne głoski płynnie lub przerywając:
      • aaaaaaaaa…, eeeeeeeee…, ooooooo…, uuuuuuu…, iiiiiiiiiiii…, yyyyyyyyyy…
      • ae, ae, ae..., eu, eu, eu...  i inne połączenia
      • ma, me, mo, mi, mu, my  i inne połączenia spółgłosek z samogłoskami.
  • Wymawianie na jednym wydechu dni tygodnia, nazwy miesięcy, liczenie.
  • Powtarzanie szeptem krótkich zdań.
  • „Misie” – zabawa w pozycji leżącej. Misie śpią, oddychają nosem (wdech i wydech nosem), następnie misie budzą się, ziewają (wdech i wydech ustami), potem misie wdychają powietrze nosem, zamykają usta i mruczą mmmmm… (powietrze dostaje się nosem).
  1. Ćwiczenia narządów artykulacyjnych:
    1) Ćwiczenia szczęki dolnej
  • Opuszczanie i unoszenie dolnej szczęki. Wymawianie szerokiego [a] i „przechodzenie” do wymawiania [a] połączonego z głoską [s].
  • Zabawa „Grzebień” - zakładanie dolnych zębów na górną wargę i poruszanie nimi. Potem cofnięcie żuchwy i zakładanie górnych zębów na dolną wargę i brodę i poruszanie nimi. Głęboki wdech nosem i wydech ustami z jednoczesnym wymawianiem głoski [a].
  • Tak samo wymawiamy [o], [u].
  • „Żucie” w rytm rymowani „Czarna krowa w kropki bordo gryzła trawę kręcąc mordą” - wykonywanie ruchów żucia.
  • Ziewanie – szeroko otwieramy buzię opuszczając dolną szczękę.
  • „Szufladka”- dolną wargę i żuchwę wysuwamy i cofamy przy rozchylonych wargach.
    2) Ćwiczenia warg
  • Rysowanie wargami – wargi wysunięte do przodu, tworzą dzióbek, wykonują ruchy koliste w obie strony, rysują koła. Następnie rysowanie kresek poziomych wargami – wargi są ściągnięte w dzióbek, przesuwane w prawo i w lewo. Po chwili rysowanie kresek pionowych  – wargi tworzą dzióbek, przesuwane w górę i w dół.
  • Smutna/wesoła minka – wargi wygięte w podkówkę a następnie uśmiech.
  • Na sygnale – powtarzanie samogłosek, wymawianie na przemian bardzo dokładnie samogłosek   e-o-e-o-…, u-i-u-i- …, a-u-a-u-…;
  • Chudzielec/grubasek – wciąganie policzków, potem nadymanie policzków.
  • Nabieranie powietrza najpierw pod wargę górną, potem pod dolną.
  • Całuski - chcemy pocałować mamę, ale ona jest daleko - musimy wysunąć wargi do przodu, cmokamy.
  • Niejadek - usta wciągamy w głąb jamy ustnej.
  • Balonik - nadymanie policzków, usta ściągnięte (dla urozmaicenia bawimy się w baloniki, które pękają przekłute palcami ).
  • Układanie dolnej wargi na górną i górnej na dolną.
  • Rybki - powoli otwieramy i zamykamy wargi tworząc koło, jakby mówiły „po”.
  • Wąsy – wysuwanie warg do przodu. Na górnej wardze, pod nosem położenie ołówka i jak najdłużej utrzymanie go w tej pozycji.
  • Zmęczony konik – parskanie, wypychanie powietrza zgromadzonego w ustach.
  • Masażyk warg zębami – delikatne drapani i przygryzanie warg (górnymi dolnej wargi i odwrotnie);
  • Podwieczorek pieska - chwytanie ustami drobnych cukierków, chrupek, kawałków skórki chleba, itp.
  • Kto silniejszy? - napinanie warg w pozycji rozciągniętej. Dwie osoby siedzące naprzeciw siebie trzymają ustami kartkę papieru i każdy ciągnie w swoją stronę. Uwaga - dajmy dziecku szansę wygrania zawodów.
  •  Pojazdy - naśladowanie poprzez wibrację warg warkotu motoru, helikoptera itp.
  • Suszarka - utrzymywanie przy pomocy warg słomki, wciąganie powietrza nosem, wydychanie przez słomkę na dłoń (odczuwanie ciepłego powietrza).
  • Gra na organkach, flecie, trąbce, gwizdkach.
    3) Ćwiczenia języka
  • Zaczarowane miejsce - dotykamy palcem lub zimną łyżeczką podniebienia tuż za górnymi zębami, nazywając je zaczarowanym miejscem, parkingiem itp., w którym język powinien przebywać, gdy mamy zamkniętą buzię.
  • Przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu rodzynek, pastylek pudrowych, cukierków (z wgłębieniem w środku) itp.
  • Zlizywanie odrobiny miodu, nutelli, mleka w proszku itp. z podniebienia przy szeroko otwartych ustach.
  • Konik jedzie na przejażdżkę - naśladowanie konika stukając czubkiem języka o podniebienie, wydając przy tym charakterystyczny odgłos kląskania.
  • Winda - otwórz szeroko buzię, poruszaj językiem tak, jakby był windą - raz do góry, raz do dołu.
  • Chomik - pokaż jak można wypchnąć policzki językiem, raz z prawej raz z lewej strony.
  • Malarz - maluje sufit dużym pędzlem. Pomaluj pędzlem (językiem) swoje podniebienie, zaczynając od zębów w stronę gardła.
  • Młotek - wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa.
  • Słoń - ma długą trąbę i potrafi nią wszędzie dosięgnąć. Ciekawe czy potrafisz dosięgnąć językiem do ostatniego zęba na górze i na dole, z prawej i lewej strony

Uwaga!
Dzieci, które w czasie mówienia nawykowo wysuwają język z buzi, nie mogą wykonywać poniższych ćwiczeń języka, które wymagają wyciągania języka przed zęby, gdyż pogłębia to wadę wymowy. Dzieci te mogą wykonywać tylko powyższą partię ćwiczeń.

  • Otwórz szeroko buzię, przy otwartej buzi licz górne zęby, podnosząc przy tym wysoko język.
  • Otwórz szeroko buzię, język podnoś do podniebienia i opuszczaj.
  • Otwórz buzię, wsuwaj i wysuwaj język.
  • Kieruj język do kącików ust – zrób z języka wahadełko.
  • Oblizuj usta dookoła, najpierw w prawo, potem w lewo.
  • Wsuwaj język między rozchylone zęby.
  • Wysuwaj długi i cienki język.
  • Otwórz buzię, na zmianę dotykaj językiem górnej i dolnej wargi.
  • Staraj się dotknąć językiem do nosa.
    4)    Ćwiczenia podniebienia miękkiego
  • Zmęczony piesek - język wysunięty z szeroko otwartych ust, wdychanie i wydychanie powietrza ustami.
  • Chory krasnoludek - kaszlenie z językiem wysuniętym z ust.
  • Balonik - nabieranie powietrza ustami, zatrzymanie w policzkach, następnie wypuszczanie nosem.
  • Biedronka, parasol, sukienka itp. - przysysanie kolorowych kółeczek poprzez wciąganie powietrza przez rurkę i przenoszenie na obrazek biedronki...
  • Śpioch - chrapanie na wdechu i wydechu.
  • Ziewanie
  • Chuchanie na zmarznięte ręce.
  • Kukułka, kurka i inne ptaki - wymawianie sylab:
    ku ku ku ku
    ko ko ko ko
    kukuryku lukuryku
    kwa kwa kwa kwa
    gę gę gę gę
    gul gul gul gul
  •  Śmieszki – naśladowanie śmiechu różnych osób np.:
    staruszki- he, he, he,
    kobiety- ha, ha, ha
    mężczyźni- ho, ho, ho
    dziewczynki- hi, hi, hi.
  • Płukanie gardła ciepłą wodą.
{"register":{"columns":[]}}