W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Wskazówki, zasady i podstawowe informacje dla rodziców do pracy z dzieckiem w domu w celu kontynuacji zajęć rehabilitacyjnych

Logo przedszkola: na niebieskim tle nazwa przedszkola, obok tego wizerunek Żubra Pompika

Rozwój fizyczny dziecka w wieku przedszkolnym charakteryzuje się zwolnieniem tempa zmian. W porównaniu z okresem wcześniejszym szybkość procesów rozwojowych maleje. Dotyczy to zarówno wysokości i ciężaru ciała, jak i wielkości poszczególnych organów. Przebieg zmian rozwojowych w tym wieku jest raczej równomierny. Pewne nasilenie zmian rozwojowych można zaobserwować między czwartym a piątym rokiem życia.

  1. Sylwetka dziecka

Między trzecim a szóstym rokiem życia sylwetka dziecka ulega stopniowym zmianom. Trzylatek charakteryzuje się stosunkowo dużą głową, długim tułowiem i krótkimi kończynami oraz słabo zaznaczonymi fizjologicznymi krzywiznami kręgosłupa. Proporcje te stopniowo zmieniają się; następuje przyrost wysokości ciała, przy czym spowodowany jest on głównie wydłużeniem się kości długich, zwłaszcza nóg. Sylwetka dziecka pięcio-, sześcioletniego jest bardziej harmonijna, smuklejsza.

  1. Kości i stawy

Wszystkie kości przedszkolaka są miękkie i elastyczne. Cechuje je przewaga tkanki chrzęstnej nad kostną. Stopniowo pojawia się coraz więcej jąder kostnienia. Kości dziecka powoli zmniejszają zawartość wody, a zwiększa się wysycenie ich składnikami mineralnymi. W kolejnych latach kości dziecka wzmacniają swoją strukturę, ale nadal pozostają elastyczne i miękkie. Dzięki elastyczności zwiększa się ich odporność na złamania, ale w złych warunkach rozwojowych mogą ulec deformacji. Prawidłowy rozwój układu kostnego jest związany z aktywnością fizyczną dziecka. Kość do prawidłowego ukształtowania struktury potrzebuje zarówno sił, które ją zgniatają, jak i sił rozciągających. Odpowiadająca możliwościom dziecka aktywność ruchowa stanowi warunek prawidłowego rozwoju kośćca. Bezczynność, ale także przeciążenie dziecka pracą, może być przyczyną nieprawidłowego rozwoju i deformacji kości. Z wiekiem liczba kości w organizmie człowieka zmniejsza się na skutek ich zrastania się. U noworodka występuje około 400 kości, u dziecka w wieku przedszkolnym około 300, a u dorosłego 208. Łączące kości stawy odznaczają się u przedszkolaków dużą ruchliwością. Otaczające je więzadła są słabsze, cieńsze i słabiej przyrośnięte do kości niż u dorosłych. Mimo to są wystarczająco prężne i wytrzymałe aby zapewnić ograniczenie niepożądanych ruchów.

  1. Mięśnie

Ciało człowieka porusza 696 mięśni. Stanowią one 25% masy ciała przedszkolaka, a u dorosłego już ponad 40% masy ciała. Widać z tego, że dziecko ma jeszcze mało masy mięśniowej. W mięśniach jest dużo wody, a mniej substancji stałych i białka. Postępujący rozwój tkanki mięśniowej dotyczy głównie zwiększania długości i masy mięśni, gdyż liczba włókien mięśniowych może wzrosnąć jedynie o 10%. W trzecim i czwartym roku życia przyrost mięśni dotyczy głównie długości, dopiero około piątego roku życia następuje wyraźne zwiększenie masy mięśni dziecka, a przez to wzrost ich siły. Najszybciej rozwijają się mięśnie o dużej masie i duże grupy mięśniowe tułowia i kończyn, słabsze i mniej wykształcone są między innymi mięśnie dłoni i palców. Sprawność i siła mięśni wzrasta w kierunku od głowy do kończyn, a w obrębie kończyny górnej przyrost siły odbywa się w kierunku od ramienia do dłoni.

  1. Przygotowanie do ćwiczeń – strój:
  • nie powinien on krępować ruchów,
  • ważne żeby był zawsze świeży, uprany po poprzednich ćwiczeniach.
  1. Miejsce ćwiczeń:
  • powinno być pozbawione niebezpiecznych przedmiotów,
  • powinno być wywietrzone,
  • powinny być wcześniej przygotowane przybory do ćwiczeń.
  1. Pora ćwiczeń:
  • powinny być wykonywane w momencie kiedy jest okazja i ochota ze strony dziecka,
  • nie powinno się ćwiczyć bezpośrednio po posiłku,
  • ćwiczenia nie powinny być wykonywane pod pretekstem wyboru, np. zabawa z rodzicami lub ulubiona kreskówka,
  • ćwiczenia powinny trwać około 20 – 30 minut.
  1. Dobór ćwiczeń:
  • ćwiczenia powinny być źródłem zabawy i radości i nawiązywać do upodobań dziecka /wstawić 2-3 zdjęcia/,
  • ćwiczenia i zabawy powinny być dobrane do rozwoju fizycznego i psychicznego dziecka,
  • trudność ćwiczeń należy stopniowo zwiększać,
  • ćwiczenia trudniejsze należy przeplatać ćwiczeniami łatwiejszymi,
  • ćwiczenia statyczne powinny być wykonywane naprzemiennie z ćwiczeniami dynamicznymi,
  • ćwiczenia powinny pobudzać różne grupy mięśniowe,
  • bardzo ważne jest aby podczas ćwiczeń zwracać uwagę na prawidłową postawę ciała dziecka.
  1. Pojęcia
  • kinezyterapia: leczenie ruchem;
  • odruch patologiczny: występuje jedynie i wyłącznie wówczas, kiedy z jakichkolwiek przyczyn został zmieniony hamujący wpływ kory mózgowej na rdzeń kręgowy lub pień mózgu;
  • zaburzenia napięcia mięśniowego: zaburzenia czynnościowe w układzie mięśniowym; mogą być pierwotną przyczyną łańcuchowych zaburzeń funkcjonalnych lub następstwem wielu innych procesów patologicznych; niezależnie od przyczyny niemal zawsze towarzyszy im wzmożone napięcie mięśni i ból;
  • ćwiczenia czynno – bierne: wykonanie ćwiczenia przez pacjenta, a pomoc zewnętrzna ma tu jedynie charakter wspomagający; czasem niezbędne jest zastosowanie odciążenia, czy też pomoc zapoczątkowaniem ruchu;
  • forma zabawowa: jest to zabawa ruchowa oparta na podstawowych czynnościach, jak bieg, skok; polega na rywalizacji indywidualnej; przepisy zabawy SA proste i nieskomplikowane;
  • forma zabawowo – naśladowcza: dziecko naśladuje zachowania lub ruchy znanych mu zwierząt lub rzeczy.

Przykładowe ćwiczenia i zabawy do pracy z dzieckiem w domu /zakładka – zabawy z mamą i tatą/

  1. Piłka w górę - dziecko wykonuje przysiad, a następnie z przysiadu wyskok w górę z wymachem rąk;
  2. Wielkolud- dziecko i dorosły stają naprzeciwko siebie; dziecko we wspięciu na palcach z rękoma wyprostowanymi, wyciągniętymi w górę; dorosły trzyma dłonie nad rękoma dziecka na takiej wysokości, aby mogło ono dotknąć jego rąk; dorosły chodzi tyłem, a dziecko za nim, starając się cały czas dotykać palcami jego dłoni;
  3. Ósemki wokół nóg dorosłego - dorosły stoi w rozkroku, dziecko biega na czworaka wokół jego nóg wykonując ósemki;
  4. Wyskoki- dorosły siedzi w rozkroku z wyprostowanymi nogami, dziecko stoi między jego nogami trzymając go za ręce; dziecko wykonuje wyskok w górę, przeskakując nogę rodzica, raz w lewą raz w prawą stronę;
  5. Rzuty i przysiady - dziecko i dorosły stoją naprzeciwko siebie w odległości około 2 metrów; dziecko trzyma w dłoniach piłkę, rzuca piłkę do dorosłego i szybko wykonuje przysiad; następnie prostuje się i łapie piłkę, odrzuconą przez dorosłego; dorosły po złapaniu i odrzuceniu piłki również wykonuje przysiad;
  6. Przerzuć piłkę nad laską - dorosły trzyma jeden koniec, ustawionej równolegle do podłogi laski; dziecko stara się przerzucić piłkę nad laską; po przerzuceniu piłki nad laską, dziecko ma ją złapać; wysokość, na jakiej trzymana jest laska, zależy od umiejętności dziecka;
  7. Przeskoki nad laską - na podłodze leży laska; dziecko i dorosły stoją bokiem do niej, trzymając się za ręce; wykonują przeskoki nad laską;
  8. Obiegnięcie z przejściem pod laską - dorosły siedzi na piętach, trzymając przed sobą ustawioną poziomo laskę; dziecko na czworakach przechodzi pod laską, następnie wstaje i obiega dorosłego wokół;
  9. Obiegnięcie z przeskokiem - dorosły siedzi na piętach, przed sobą trzyma ustawioną poziomo laskę; dziecko przeskakuje nad laską i obiega rodzica dookoła;
  10. Przejdź przez obręcz - dorosły stoi, trzymając w dłoniach ustawioną pionowo, opartą o podłogę, obręcz; dziecko na czworakach chodzi wokół dorosłego, przechodząc przez środek obręczy;
  11. Samolot krąży - dorosły, trzymając dziecko na rękach (dziecko leży na brzuchu), wykonuje w miejscu obroty, 5 w jedną i 5 w drugą stronę.
{"register":{"columns":[]}}