PRZEBUDOWA DRÓG GMINNYCH W KONSTANTYNOWIE ŁÓDZKIM – PLAC WOLNOŚCI, UL. BROWARNA I UL. CHMIELNA
Umowa o udzielenie dofinansowania ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg nr 132/G/2021 z 27 października 2021 r.
- Data rozpoczęcia: sierpień 2021 r.
- Data zakończenia: listopad 2021 r.
Wartość projektu po realizacji: 2 180 368,60 zł
Kwota dofinansowania z RFRD: 1 308 221,00 zł
Głównym celem projektu jest rozwój, poprawa funkcjonalności i atrakcyjności układu drogowego komunikacyjnego, zwiększenie komfortu podroży, poprawa bezpieczeństwa na drogach lokalnych,
w szczególności niechronionych uczestników ruchu (pieszych, rowerzystów), wzmocnienie funkcji metropolitalnych i spójności obszaru metropolitalnego, poprawa funkcjonalności struktury ruchu pieszego, podnoszenie standardów technicznych dróg gminnych oraz zachowanie jednorodności sieci dróg powiatowych i dróg gminnych pod względem spełniania tych standardów.
Projekt przyczynia się do realizacji celów pośrednich takich jak: ograniczenie ryzyka kolizji oraz wypadków samochodowych; znacznego ułatwienia dojazdu do centrum Miasta, instytucji i obiektów publicznych; poprawy płynności jazdy i skrócenie czasu podróży; zmniejszenie negatywnego oddziaływania na środowisko; zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych pojazdów.
W wyniku realizacji projektu ruch pojazdów na przebudowanym ciągu komunikacyjnym będzie bardziej płynny. Bardziej płynna jazda pojazdów będzie skutkować obniżeniem emisji spalin i innych zanieczyszczeń do atmosfery, a także pierwiastków ciężkich do gruntu. Wody opadowe zanieczyszczone trującymi substancjami pochodzącymi z ruchu pojazdów odprowadzone zostaną do istniejącej kanalizacji deszczowej. Zatem pomimo faktu, iż bezpośrednim celem projektu nie jest ochrona środowiska, jednak w wyniku realizacji zadania można odnaleźć pozytywne aspekty dla środowiska naturalnego. Projekt jest, więc zgodny z polityką zrównoważonego rozwoju.
Projekt polegał na przebudowie dróg publicznych gminnych:
- ulicy Plac Wolności (od skrzyżowania z ul. Lutomierską oraz Jana Pawła II do skrzyżowania z ul. Browarną – Chmielną). Całkowita dł. odcinka ok. 214 m;
- ulicy Browarnej (od skrzyżowania z ul. Plac Wolności/Chmielna). Całkowita dł. odcinka 95 m;
- ulicy Chmielnej (od skrzyżowania z ul. Browarną/Plac Wolności do ul. Górnej). Całkowita dł. odcinka ok 411 m.
Inwestycja niezbędna była z uwagi na niskie parametry i zły stan techniczny infrastruktury drogowej, ograniczenia w funkcjonowaniu odcinków, zarówno w zakresie dostępności jaki przepustowości.
Zakres prac objętych dokumentacją techniczną/ projektem budowlanym obejmował m.in.:
- wykonanie konstrukcji podbudowy ulicy,
- wykonanie nawierzchni jezdni,
- wykonanie chodników,
- wykonanie zjazdów na posesje,
- budowę parkingów.
Projekt budowlany przewidywał również wykonanie zjazdów oraz dojść do przyległych posesji. Zostały one wykonane według stanu istniejącego bram oraz furtek zlokalizowanych w ogrodzeniach oraz w oparciu o uzgodnienia z mieszkańcami.
W miejscach zaznaczonych na planie zagospodarowania wzdłuż krawężnika jezdni zaprojektowano i wykonano ścieżki z kostki betonowej szer. 20 cm.
Budowa miejsc parkingowych na odcinku nr 1 miała na celu głównie obsługę obiektów Centrum Sportu i Rekreacji, OSP Konstantynów.
Wody opadowe zostały odprowadzone poprzez projektowane spadki podłużne i poprzeczne do projektowanego ścieku przykrawężnikowego z kostki betonowej.
Z uwagi na przebieg przebudowywanej nawierzchni zbliżony do stanu istniejącego oraz zachowanie ogólnego układu wysokościowego w pasie drogowym nie zaszła potrzeba i zasadność przebudowy istniejącego uzbrojenia. Uzbrojenie podziemne i nadziemne zostało odpowiednio zabezpieczone w taki sposób, aby podczas prowadzenia robót nie uległo uszkodzeniu.
Zły stan istniejących chodników i dróg zwiększał ryzyko niebezpieczeństwa dla pojazdów, pieszych i rowerzystów. Niniejszy projekt polegający na przebudowie nawierzchni dróg i budowie i przebudowie chodników ma znaczący wpływ na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W wyniku realizacji inwestycji ruch pieszych odbywa się po chodnikach. Dodatkowo w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego zostały zaprojektowane przejścia dla pieszych oraz progi zwalniające wyspowe wraz z ograniczeniami prędkości zgodnie z projektem organizacji ruchu. Zastosowanie rozwiązań ma na celu uspokojenie ruchu, zmuszając kierowców do zredukowania prędkości.
Projekt wpływa również na realizację polityki równych szans. W efekcie jego realizacji osoby niepełnosprawne będą mogły łatwiej i bezpieczniej poruszać się po przebudowanym ciągu komunikacyjnym.
Do potrzeb osób niepełnosprawnych zostały przystosowane podjazdy i zjazdy. W rejonie przejść dla pieszych nawierzchnię chodnika zaprojektowano z płyt betonowych z wypustkami koloru żółtego w szczególności przeznaczone dla osób niewidomych i słabowidzących.