Obwieszczenie informujące o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
Obwieszczenie
Działając na podstawie artykuł 74 ustęp 3, artykuł 85 ustęp 3 w związku z artykuł 38 i artykuł 3 ustęp 1 pkt 11 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dziennik Ustaw 2024 pozycja 1112 ze zmianami) oraz artykuł 10 paragraf 1, artykuł 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dziennik Ustaw z 2024 roku pozycja 572 ze zmianami)
Burmistrz Konstantynowa Łódzkiego zawiadamia, że w dniu 27 sierpnia 2024 roku została wydana decyzja znak OŚ.6220.4-18.2024.WK o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Rozbudowie drogi wojewódzkiej Nr 710 na odcinku od km 10+542,00 do km 12+193,58 w Konstantynowie Łódzkim”.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi pismem z dnia 12 lipca 2024 roku (data wpływu: 12.07.2024 roku znak WOOŚ.4220.107.2024.ZŻł.6) wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Pabianicach pismem z dnia 10 lipca 2024 roku (data wpływu: 10.07.2024 roku nr ZNS.90281.9.2.2024) wyraził opinię, że nie stwierdza potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenia raportu pod kątem wymagań higienicznych i zdrowotnych.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu pismem z dnia 21 czerwca 2024 roku (data wpływu 21.06.2024 roku nr PO.ZZŚ.4901.54.2024.AC) wyraził opinię, w której nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Szczegółowe informacje można uzyskać w godzinach pracy Urzędu Miejskiego w Konstantynowie Łódzkim pok. 7, I piętro.
Obwieszczenia w przedmiotowej sprawie będą zamieszczane na stronie konstantynow.pl w zakładce Aktualności - Obwieszczenia oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Konstantynowie Łódzkim oraz na tablicy ogłoszeń przy ul. Ignacew 5 oraz przy ul. Lutomierskiej 106/ul. Bechcice.
Zawiadomienie bądź doręczenie uważa się za dokonane po upływie czternastu dni od dnia publicznego ogłoszenia.
Treść decyzji jest dostępna na stronie konstantynow.pl w zakładce Aktualności – Obwieszczenia wraz z niniejszym obwieszczeniem.
Dzień publicznego obwieszczenia: 2 września 2024 roku
Konstantynów Łódzki, 27 sierpnia 2024 r. OŚ.6220.4-19.2024.WK
Decyzja środowiskowa
Na podstawie artykuł 71 ustęp 1, ustęp 2 punkt 2, artykuł 75 ustęp 1 punkt 4, artykuł 84 ustęp 2 i 85 ustęp 2 punkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dziennik Ustaw 2024 pozycja 1112 ze zmianami) – zwanej dalej ustawą ooś, paragraf 3 ustęp 2 punkt 2 w związku z paragraf 3 ustęp 1 punkt 62 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dziennik Ustaw z 2019 roku, pozycja 1839), w związku z artykuł 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dziennik Ustaw z 2024 roku pozycja 572 ze zmianami), po rozpatrzeniu wniosku Zarządu Województwa Łódzkiego o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Rozbudowie drogi wojewódzkiej Nr 710 na odcinku od km 10+542,00 do km 12+193,58 w Konstantynowie Łódzkim” i po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pabianicach oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu
orzekam na rzecz Zarządu Województwa Łódzkiego z siedzibą w Łodzi aleja Piłsudskiego 8, 90-051 Łódź
- Realizację przedmiotowego przedsięwzięcia i stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko;
- Określam następujące istotne warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia:
- Zaplecze budowy, park maszynowy i miejsce składowania materiałów budowlanych należy zlokalizować na terenie przekształconym antropogenicznie, w możliwie największej odległości od zabudowy mieszkaniowej, poza obszarami zadrzewionymi, poza bezpośrednim sąsiedztwem rowów, cieków, w odległości nie mniejszej niż 50 m od rzeki Neroku Zaplecze budowy zorganizować w sposób zapewniający oszczędne korzystanie z terenu i minimalne przekształcenie jego powierzchni, a po zakończeniu prac teren przywrócić do poprzedniego stanu.
- Zaplecze techniczne, miejsca magazynowania materiałów budowlanych i odpadów oraz miejsca postoju maszyn budowlanych i sprzętu transportowego zorganizować na terenie utwardzonym, w sposób zabezpieczający przed przedostawaniem się zanieczyszczeń do gruntu.
- W czasie prowadzenia robót budowlanych prowadzić stały monitoring stanu technicznego sprzętu budowlanego i transportowego oraz przypadków wystąpienia zanieczyszczenia gruntu i neutralizację miejsc mogących powodować ewentualnie zagrożenia dla środowiska gruntowo – wodnego.
- Zabezpieczyć teren budowy przed zanieczyszczeniem spowodowanym ewentualnymi wyciekami z pojazdów, maszyn i urządzeń. Plac budowy należy wyposażyć w stanowisko z sorbentem służącym do likwidacji niekontrolowanych wycieków substancji ropopochodnych.
- Ścieki bytowe z placu budowy należy odprowadzać do szczelnych, przenośnych sanitariatów, które następnie należy opróżniać przez uprawnione podmioty.
- Na etapie realizacji inwestycji należy stosować sprzęt i urządzenia w dobrym stanie technicznym, gwarantującym zachowanie dopuszczalnych poziomów zanieczyszczeń w powietrzu oraz dotrzymanie dopuszczalnych poziomów hałasu. Przestrzegać zasady wyłączania silników maszyn w czasie przerw w pracy, maksymalnie ograniczyć czas budowy poszczególnych etapów poprzez odpowiednie zaplanowanie procesu budowlanego.
- Sprzęt i maszyny wykorzystywane podczas realizacji inwestycji powinny spełniać odpowiednie standardy jakościowe, techniczne, wykluczające emisje do wód i do ziemi zanieczyszczeń z grupy ropopochodnych (oleje, smary, paliwo).
- W przypadku przedostania się zanieczyszczeń do gruntu lub wód bezzwłocznie podjąć działania zmierzające do usunięcia skutków i przyczyn awarii.
- Roboty budowlane i rozbiórkowe uciążliwe akustycznie prowadzić w porze dziennej, tj. w godzinach od 6:00 do 22:00. W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych technologicznie i organizacyjnie, dopuszcza się pracę w porze nocnej, tj. w godzinach od 22:00 do 6:00.
- Stosować środki techniczne i organizacyjne mające na celu ograniczenie emisji pyłu z terenu przedsięwzięcia powstającego podczas prowadzenia prac budowlanych, jak i podczas transportu materiałów budowlanych (np. unikać rozsypywania materiałów pylistych na terenie budowy, osłaniać składowiska kruszyw, piasku, zawierające drobne frakcje pyłowe przed działaniem wiatru, w dni słoneczne i wietrzne stosować zraszanie potencjalnych miejsc wtórnego pylenia za pomocą odpowiednich spryskiwaczy, do transportu materiałów pylistych stosować pojazdy ciężarowe wyposażone w systemy zabezpieczające przed rozwiewaniem transportowanych materiałów, drogi wyjazdowe z placu budowy utrzymywać w czystości, aby wyeliminować możliwość wtórnego pylenia, itp.).
- Odpady wytworzone w trakcie budowy oraz eksploatacji przedsięwzięcia należy gromadzić selektywnie, w uporządkowany sposób i przechowywać w miejscach do tego specjalnie przeznaczonych i oznakowanych (np. kontenery, pojemniki, zbiorniki, wyznaczone miejsca), w warunkach odpowiednio zabezpieczonych przed przedostaniem się do środowiska substancji szkodliwych oraz przed dostępem osób postronnych i zwierząt, a następnie przekazywać firmom posiadającym stosowne zezwolenia na zbieranie odpadów, odzysk czy unieszkodliwienie.
- Na etapie realizacji inwestycji należy zapewnić nadzór przyrodniczy. W szczególności nadzór przyrodniczy winien obejmować: prowadzenie regularnych kontroli placu budowy (w tym wykopów, zagłębień wypełnionych wodą, zastoisk i zalewisk, rowów, studni, elementów urządzeń podczyszczających wody opadowe) w celu ochrony uwięzionych osobników zwierząt, uwalniania ich i przenoszenia poza plac budowy, w miejsca o cechach siedliska, w których występują w sposób naturalny, kontrolę drzew i krzewów przewidzianych do wycinki pod kątem występowania zasiedlonych dziupli i gniazd przed wycinką i w czasie jej trwania, nadzór nad prawidłowością zabezpieczenia drzew nieprzeznaczonych do usunięcia przed uszkodzeniem, nadzór nad realizacją nasadzeń zastępczych planowanych do wykonania w ramach inwestycji, nadzór nad rekultywacją terenów przekształconych czasowo w okresie trwania realizacji inwestycji, kontrolę terenu przewidzianego pod zaplecze budowy, bazy sprzętowe i materiałowe pod kątem występowania chronionych gatunków grzybów, roślin, zwierząt, siedlisk przyrodniczych oraz nadzór nad rekultywacją terenu po zakończeniu inwestycji, kontrolę przepustów przewidzianych do rozbiórki pod kątem zasiedlenia przez zwierzęta.
- W trakcie realizacji przedsięwzięcia należy kontrolować wszystkie wykopy oraz inne miejsca mogące stać się pułapką dla drobnych zwierząt (głównie płazów, małych ssaków). W przypadku uwięzienia zwierząt należy podejmować działania zmierzające do ich uwolnienia. Zwierzęta należy przenosić na bezpieczne siedliska zastępcze właściwe dla poszczególnych gatunków.
- Wycinkę drzew i krzewów ograniczyć do niezbędnego minimum, tj. maksymalnie 120 szt. drzew i 83 m2 krzewów i prowadzić ją poza sezonem lęgowym i rozrodczym ptaków, tj. poza okresem od 1 marca do 15 października włącznie. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się przeprowadzenie wycinki w innym terminie, jednakże planowaną wycinkę należy wtedy poprzedzić bezpośrednio ekspertyzą ornitologiczną stwierdzającą brak zasiedlenia ptaków w rejonie drzewa w przestrzeni o promieniu równym wysokości drzewa planowanego do usunięcia. Nadzór ornitologiczny obecny przy procesie wycinkowym winien zbadać każde drzewo pod kątem obecności czynnych gniazd i wstrzymać wycinkę do czasu trwałego opuszczenia gniazda lub wystąpić o stosowną derogację do organu ochrony przyrody.
- Przesadzić 15 szt. młodych nasadzeń z gatunku jarząb szwedzki i lipa drobnolistna. Przesadzenie wykonać w pasie drogowym przedmiotowego przedsięwzięcia.
- W celu odbudowy równowagi przyrodniczej za usunięte drzewa wykonać nasadzenia zastępcze w liczbie min. 185 szt. drzew i min. 1533,30 m2 krzewów. Do nasadzeń należy wykorzystać gatunki rodzime (zalecana forma naturalna, typowa, nieodmianowa), dostosowane do warunków gruntowo-wodnych, świetlnych, glebowych i charakteru istniejącej zieleni. Materiałem nasadzeniowym powinny być drzewa w postaci wyrośniętych, wieloletnich sadzonek. Wykorzystywane do nasadzeń rośliny winny mieć prawidłowo ukształtowany system korzeniowy oraz koronę. Sadzonki nie mogą być pokaleczone oraz posiadać oznak chorobowych. Nasadzenia należy przeprowadzić z wyłączeniem miesięcy: czerwiec, lipiec i sierpień. Posadzone drzewa opalikować, a przyziemną część pnia zabezpieczyć przed uszkodzeniami wynikającymi z wykaszania terenu. Nasadzenia wykonać w pasie drogowym przedmiotowego przedsięwzięcia oraz na dz. nr ewid. 15 obręb K-3 gm. Konstantynów Łódzki.
- W trakcie eksploatacji drogi zapewnić stosowną opiekę i pielęgnację drzew i krzewów znajdujących się w pasie drogowym, a osobniki posadzone w ramach przedmiotowego przedsięwzięcia, przez pierwsze trzy lata od posadzenia, w okresach bezdeszczowych podlewać, przy czym warunek ten dotyczy okresu wegetacyjnego. Terminy i częstotliwość podlewania dostosować do aktualnych warunków hydrologicznych, pogodowych i siedliskowych. Podlewanie drzew zaleca się prowadzić tak, by dostarczać drzewom tygodniową minimalną dawkę wody wg wzoru: 20 litrów na osobnik + 20 litrów na każde 2,5 cm pierśnicy drzewa. Dopuszcza się także stosowanie podziemnych i naziemnych systemów nawadniania zapewniających ww. skutek.
- Zabezpieczyć narażone na uszkodzenia zadrzewienia znajdujące się w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia. W pobliżu tych zadrzewień prace należy prowadzić ze szczególną ostrożnością. Zadrzewienia należy zabezpieczyć przed urazami mechanicznymi i innymi uszkodzeniami poprzez np. ich wygrodzenie lub oszalowanie pni drzew deskami zamocowanymi za pomocą drutu, z zastosowaniem materiału amortyzującego (mata słomiana, juta itp.). Prace w obrębie strefy korzeniowej należy wykonywać ręcznie, ograniczając wykorzystanie sprzętu mechanicznego. Należy minimalizować ruch pojazdów i maszyn budowlanych wokół drzew w obrębie strefy wyznaczonej przez obrys jego korony. W obrębie systemu korzeniowego pozostawionych drzew nie należy składować materiałów chemicznie i fizycznie szkodliwych dla korzeni i gleby jak np. cement, wapno, oleje, środki impregnujące, paliwa ciekłe itp. Wykopy w pobliżu drzew, w celu niedopuszczenia do przesuszenia systemu korzeniowego, należy zasypać w jak najszybszym czasie lub przykryć matami jutowymi.
- W celu ograniczenia oddziaływania akustycznego w fazie eksploatacji wykonać nawierzchnię o właściwościach redukujących poziom hałasu na poziomie min. 1,0 dB (np. SMA8) na całym odcinku przebudowywanej drogi wojewódzkiej.
- Na etapie eksploatacji wody opadowe i roztopowe z powierzchni drogi odprowadzać do projektowanej kanalizacji deszczowej oraz rowów drogowych, a następnie do odbiornika, tj. rzeki Neroku
- W ramach realizacji przedsięwzięcia nie wykonywać umocnień dna bądź skarp rzeki Ner, poza projektowanym wylotem rowu, który zostanie umocniony geokratą komórkową z narzutem kamiennym.
- Prace w obrębie wylotu do rzeki Ner wykonywać ręcznie, bez zjazdu ciężkiego sprzętu do rzeki.
- Prace realizowane w rejonie cieków wodnych, prowadzić w sposób niepowodujący zanieczyszczenia koryta cieku (ewentualne zastosowanie zabezpieczeń koryta rzeki przed zanieczyszczeniem).
- W czasie realizacji przedsięwzięcia nie składować w obrębie koryta rzeki materiałów i substancji chemicznych niezbędnych do realizacji zamierzenia, dla których z Karty Charakterystyki wynika, że przedostanie się do środowiska jest szkodliwe dla organizmów żywych i powoduje długotrwałe negatywne skutki.
Uzasadnienie
W dniu 31 stycznia 2024 roku wpłynął wniosek Zarządu Województwa Łódzkiego o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Rozbudowie drogi wojewódzkiej Nr 710 na odcinku od km 10+542,00 do km 12+193,58 w Konstantynowie Łódzkim”.
Planowane przedsięwzięcie należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, o których mowa w paragraf 3 ustęp 2 punkt 2 w związku z paragraf 3 ustęp 1 punkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dziennik Ustaw z 2019 roku, pozycja 1839) tj.:
- paragraf 3 ustęp 2 punkt 2: o przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zalicza się również przedsięwzięcia polegające na rozbudowie, przebudowie lub montażu realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia wymienionego w ustęp 1, z wyłączeniem przypadków, w których ulegająca zmianie lub powstająca w wyniku rozbudowy, przebudowy lub montażu część realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia nie osiąga progów określonych w ustęp 1, o ile zostały one określone; w przypadku gdy jest to druga lub kolejna rozbudowa, przebudowa lub montaż, sumowaniu podlegają parametry tej rozbudowy, przebudowy lub montażu z poprzednimi rozbudowami, przebudowami lub montażami, o ile nie zostały one objęte decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach.
- paragraf 3 ustęp 1 punkt 62: drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w paragraf 2 ustęp 1 punkt 31 i 32 lub obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej, z wyłączeniem przebudowy dróg lub obiektów mostowych, służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody, o których mowa w artykuł 6 ustęp 1 punkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody.
Przedmiotowa inwestycja należy do przedsięwzięć, dla których wymagane jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zaś przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko jest fakultatywne.
Organ wystąpił o wydanie opinii w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pabianicach oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi pismem z dnia 12 lipca 2024 roku (data wpływu: 12.07.2024 roku znak WOOŚ.4220.107.2024.ZŻł.6) wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Pabianicach pismem z dnia 10 lipca 2024 roku (data wpływu: 10.07.2024 roku nr ZNS.90281.9.2.2024) wyraził opinię, że nie stwierdza potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenia raportu pod kątem wymagań higienicznych i zdrowotnych.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu pismem z dnia 21 czerwca 2024 roku (data wpływu 21.06.2024 roku nr PO.ZZŚ.4901.54.2024.AC) wyraził opinię, w której nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Organ uwzględniając łączne uwarunkowania określone w artykuł 63 ustęp 1 ustawy ooś oraz po uzyskaniu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pabianicach oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu uznał, że nie jest konieczne przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.
Planowana inwestycja zlokalizowana będzie w ciągu drogi wojewódzkiej nr 710 w mieście Konstantynów Łódzki, powiecie pabianickim, województwie łódzkim. Inwestycja obejmuje rozbudowę drogi na odcinku od km 10+542,00 do km 12+193,58 o długości około 1,65 km.
Droga wojewódzka Nr 710 na odcinku objętym zakresem inwestycji jest drogą jednojezdniową, przebiegającą przez obszar rozproszonej zabudowy o charakterze podmiejskim oraz inne tereny nie zabudowane. W rejonie przebiegu trasy występują liczne zjazdy na pola i na działki zabudowane.
Droga w stanie istniejącym na całej długości przeznaczonej do rozbudowy posiada nawierzchnię bitumiczną o szerokości ~6,00 m. Droga posiada obustronne pobocza gruntowe o zmiennej szerokości od 0,50 m do 2,00 m. Na analizowanym odcinku DW710 nie występują chodniki bądź ścieżki rowerowe. Szerokość pasa drogowego w stanie istniejącym jest zmienna i wynosi od 15,0 m do 25,0 m. Wzdłuż drogi zlokalizowane jest torowisko nieczynnej linii tramwajowej Konstantynów – Lutomiersk.
Celem inwestycji jest zapewnienie właściwej obsługi ruchu pojazdów i pieszych oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu na przedmiotowym odcinku drogi wojewódzkiej nr 710.
Przedmiotowa inwestycja obejmuje:
- rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 710 o długości około 1,65 km,
- rozbudowę istniejących skrzyżowań z poprzecznymi drogami gminnymi w km około 10+828 (droga gminna nr DG10894E) oraz w km około 11+873 (droga gminna nr DG108572E),
- budowę chodników na odcinkach od km około 10+542 do km około 11+100 oraz od km około 11+790 do km około 11+930, ponadto na początku opracowania zakłada się wykonanie odcinka chodnika o długości ok 50 m na odcinku drogi poprzedzającym przedsięwzięcie (bez robót w zakresie jezdni drogi wojewódzkiej),
- rozbiórkę i budowę zjazdów,
- budowę zatok autobusowych w km około 10+780 (strona lewa), 10+880 (strona prawa), 11+800 (strona lewa), 11+920 (strona prawa),
- budowę sieci kanalizacji deszczowej,
- rozbiórkę i budowę rowu drogowego,
- rozbiórkę istniejących elementów zagospodarowania pasa drogowego, w tym jezdni wraz z poboczami, przepustu, torowiska tramwajowego,
- budowę oświetlenia drogowego,
- budowę kanału technologicznego,
- wykonanie oznakowania pionowego i poziomego oraz budowę innych urządzeń bezpieczeństwa ruchu,
- przebudowę infrastruktury technicznej kolidującej z planowanymi pracami
- rozbiórkę dwóch przepustów drogowych zlokalizowanych w km około 11+383 oraz 11+940.
Inwestycja będzie realizowana na całej długości po istniejącym śladzie drogi wojewódzkiej nr 710. W ramach inwestycji przewiduje się poszerzenie istniejącego pasa drogowego, które związane jest z doprowadzeniem parametrów technicznych drogi do klasy G (główna), wykonaniem zatok autobusowych wraz z odcinkami chodników oraz przebudową niezbędnej infrastruktury.
Po rozbudowie przedmiotowy odcinek DW710 będzie drogą o przekroju jednojezdniowym o dwóch pasach ruchu. Jezdnia będzie miała szerokość 7,00 m. Pobocza będą miały szerokości min. 1,25 m. Droga zostanie wyposażona odcinkowo w chodniki.
Na terenie inwestycji zlokalizowane są następujące urządzenia infrastruktury technicznej: sieć wodociągowa, sieć oświetlenia drogowego, napowietrzna i kablowa sieć elektroenergetyczna nN, napowietrzna i kablowa sieć telekomunikacyjna, sieć gazowa, kanalizacja deszczowa.
Na analizowanym odcinku drogi wojewódzkiej nr 710 zlokalizowane są jedynie dwa skrzyżowania z drogami publicznymi:
- km 10+828 – droga gminna nr DG10894E (ul. Krzywa) o parametrach:
- skrzyżowanie skanalizowane,
- szerokość pasów ruchu drogi podrzędnej – 3,0 m,
- szerokość dodatkowego pasa ruchu do skrętu w lewo – 3,5 m,
- km 11+873 – droga gminna nr DG108572E (ul. Ignacew) o parametrach:
- skrzyżowanie skanalizowane,
- szerokość pasów ruchu drogi podrzędnej – 3,0 m,
- szerokość dodatkowego pasa ruchu do skrętu w lewo – 3,5 m.
Przewiduje się, że torowisko tramwajowe będzie rozbierane na następujących odcinkach:
- od km około 10+806 do km około 11+115,
- od km około 11+371 do km około 11+392,
- od km około 11+847 do km około 11+946.
Parametry techniczne przedmiotowego odcinka DW710 będą następujące:
- klasa drogi – główna (G),
- kategoria obciążenia ruchem – KR4,
- dopuszczalne obciążenie nawierzchni – 115 kN/oś,
- prędkości projektowa Vp = 50 km/h,
- prędkość miarodajna Vm = 60 km/h,
- szerokość jezdni – 7,00 m (2 pasy po 3,5 m),
- szerokość chodników – 1,5 ÷ 2,0 m,
- szerokość zatoki autobusowej – 3,0 m,
- szerokość pobocza – min. 1,25 m.
System odwodnienia drogi wojewódzkiej nr 710 na odcinku od km około 10+542 do km około 12+193 opiera się na połączeniu sieci kanalizacji deszczowej oraz rowu drogowego. Wody opadowe i roztopowe poprzez odpowiednie ukształtowanie wysokościowe elementów pasa drogowego ujmowane będą we wpusty deszczowe wyposażone w osadniki bądź spływać będą grawitacyjnie do rowu drogowego. Sieć kanalizacji deszczowej przed wylotem do projektowanego rowu na dz. ew. nr 15 obręb K-3 wyposażona zostanie w osadnik (w km około 11+494).
Parametry planowanych rowów drogowych będą następujące: pochylenia skarp nasypów wykopów – 1:1 (umocnione) - 1:1,5, szerokość dna rowu: 0,4 m, minimalna głębokość: 0,5 m, Umocnienie skarp i dna rowu – płyty ażurowe typu eko.
Jednostronny rów drogowy oraz jednostronne wpusty drogowe z przykanalikami wyprowadzonymi do rowu będą w następujących odcinkach:
- km około od 10+542 do 10+740,
- km około od 10+820 do 11+200,
- km około od 11+503 do 11+770,
- km około od 11+864 do 12+193,58.
Przewiduje się umocnienie skarp i dna rowu jedynie na 2 odcinkach:
- km 10+621 ÷ 10+694 (z wyłączeniem rowu krytego w km 10+657 ÷ 10+670 o długości około 13 m) – strona lewa,
- km 11+715 ÷ 11+751 (z wyłączeniem rowu krytego w km 11+725 ÷ 11+741 o długości około 16 m) - strona lewa.
W ramach inwestycji odcinkowo zostanie wykonana również sieć kanalizacji deszczowej. Całość planowanej sieci kanalizacji deszczowej zlokalizowana będzie w pasie drogowym na następujących odcinkach:
- km około od 10+740 do 10+780,
- km około od 11+200 do 11+490,
- km około od 11+770 do 11+940.
Biorąc pod uwagę istniejące ukształtowanie terenu naturalnym odbiornikiem wód opadowych i roztopowych z projektowanego odcinka drogi wojewódzkiej nr 710 jest rzeka Ner. W związku z tym zaprojektowano na całej szerokości dz. ew. nr 15 obręb K-3 trawiasty rów drogowy wraz z umocnionym wylotem do rzeki Neroku Wyżej wymieniony rów stanowić będzie nieumocnioną budowlę ziemną, obsianą trawą oraz konserwowaną, natomiast wylot do rzeki Ner umocniony będzie geokratą komórkową z narzutem kamiennym.
Na odcinku projektowanego placu do zawracania pojazdów przeznaczonych do konserwacji wylotu przewidziano odcinkowe zarurowanie projektowanego rowu. W obrębie wylotu do rzeki Ner przewiduje się wykonanie następujących prac wraz z opisem planowanej metody ich realizacji oraz wykorzystanych materiałów:
- zdjęcie warstwy humusu poprzez wykorzystanie odpowiednich maszyn budowlanych (koparka, spycharka) oraz jego odpowiednie składowanie
- wykonanie konstrukcji nawierzchni projektowanego zjazdu wykorzystując maszyny budowlane (koparki, spycharki, walec i inne);
- przeprowadzenie robót ziemnych wykorzystując maszyny budowlane (koparka i inne) w celu wykonania rowu drogowego wraz z ukształtowaniem jego skarp oraz obsianie skarp i dna rowu mieszanką specjalnie dobranych traw w celu jego stabilizacji oraz zabezpieczenia przed erozją;
- przeprowadzenie robót ziemnych wykorzystując maszyny budowlane (koparka i inne) w celu wykonania koryta wylotu do rzeki Ner wraz z ukształtowaniem jego skarp oraz jego umocnienie poprzez zastosowanie materiału naturalnego (kamień) i jego stabilizacją z zabezpieczeniem przed rozmywaniem poprzez zastosowanie geokraty komórkowej.
Analizowany wylot wykonany zostanie wykorzystując maszyny budowlane - głównie koparkę. W ramach inwestycji nie przewiduje się znacznej ingerencji w naturalne koryto rzeki Ner. Oddziaływanie projektowanego wylotu ograniczać będzie się do lokalnego, odpowiedniego wyprofilowania skarp koryta rzeki w miejscu wylotu. Nie przewiduje się wykonywania umocnień dna bądź skarpy rzeki Neroku Nie przewiduje się zjazdu sprzętu ciężkiego do rzeki, prace wykonywane będą z brzegu. Część prac może być wykonywana w sposób ręczny w zależności od zastanych warunków.
Parametry rzeki Ner będą następujące:
- szerokość dna koryta w miejscu wylotu: około 10,5 m,
- głębokość rzeki w miejscu wylotu: około 2,0 m,
- pochylenie podłużne dna: około 0,1 %,
- nachylenie skarpy północnej rzeki Ner (na tej skarpie przewiduje się wykonanie wylotu): około 1:1,7 – w ramach wykonywania wylotu lokalnie skarpa będzie miała pochylenie wynoszące 1:1,5,
- nachylenie skarpy południowej rzeki Ner (przeciwna skarpa w stosunku do projektowanego wylotu) około 1:2,5.
Bilans terenu przedmiotowego przedsięwzięcia będzie następujący:
- powierzchnia jezdni około 1,3 ha,
- powierzchnia chodników około 0,2 ha,
- powierzchnia zatok autobusowych około 0,05 ha,
- powierzchnia zjazdów około 0,16 ha,
- powierzchnia innych dróg publicznych około 0,02 ha,
- powierzchnia zieleni około 1,9 ha.
Stosowana technologia będzie technologią typową, wykorzystywaną w budownictwie drogowym. Realizacja zamierzenia budowlanego odbywać się będzie przy użyciu powszechnie stosowanego sprzętu budowlanego i materiałów posiadających wszystkie wymagane prawem certyfikaty, aprobaty i dopuszczenia do stosowania.
Zaplecze budowy, park maszynowy i miejsce składowania materiałów budowlanych należy zlokalizować na terenie przekształconym antropogenicznie, w możliwie największej odległości od zabudowy mieszkaniowej, poza obszarami zadrzewionymi, poza bezpośrednim sąsiedztwem rowów, cieków, w odległości nie mniejszej niż 50 m od rzeki Neroku Zaplecze budowy zorganizować w sposób zapewniający oszczędne korzystanie z terenu i minimalne przekształcenie jego powierzchni, a po zakończeniu prac teren przywrócić do poprzedniego stanu. Lokalizacja i organizacja zaplecza budowy będzie należała do obowiązków wykonawcy robót.
Na etapie realizacji przedsięwzięcia przewiduje się wykorzystanie energii elektrycznej, paliw silnikowych, materiałów i surowców oraz wody w ilości niezbędnej do wykonania prac budowlanych. Materiałochłonność prowadzonej budowy nie powinna odbiegać od analogicznych przedsięwzięć o podobnym profilu. Materiały wykorzystywane podczas budowy drogi to przede wszystkim: kruszywo mineralne, mieszanka asfaltowa, podsypka cementowo-piaskowa, drobnowymiarowe elementy betonowe i kamienne, kostka betonowa itp. Na etapie realizacji zadania woda pobierana będzie z sieci wodociągowej zgodnie z warunkami gestora sieci. W fazie eksploatacji będzie występowało zapotrzebowanie na środki do utrzymania zimowego jezdni (zależne od warunków atmosferycznych i rodzaju stosowanych środków).
Realizacja planowanego przedsięwzięcia związana będzie z emisją zanieczyszczeń do środowiska, w tym m.in.: emisją pyłów i gazów do atmosfery, emisją hałasu, drgań, ścieków socjalno-bytowych, odpadów, oddziaływaniem na krajobraz oraz powierzchnię ziemi i gleby związaną z przekształceniem terenu.
W fazie realizacji emisja substancji zanieczyszczających do powietrza będzie miała charakter przejściowy, krótkotrwały i ustąpi z chwilą zakończenia budowy. Emisja do powietrza będzie pochodziła głównie od pojazdów spalinowych poruszających się po terenie inwestycji. Na etapie eksploatacji analizowane przedsięwzięcie nie będzie bezpośrednio źródłem oddziaływań w zakresie emisji substancji do powietrza, natomiast będzie oddziaływać pośrednio z uwagi na poruszające się pojazdy. Budowa nowej i równej nawierzchni jezdni poprawi płynność jazdy, a więc nie wpłynie na pogorszenie jakości powietrza.
Podczas realizacji przedsięwzięcia wystąpi emisja hałasu związana z pracą maszyn budowlanych oraz poruszaniem się po terenie inwestycji pojazdów silnikowych. Wszelkie prace budowlane będą prowadzone w porze dnia. Stosowane podczas realizacji inwestycji maszyny i urządzenia będą sprawne technicznie. W fazie realizacji przedsięwzięcia emisja hałasu będzie miała charakter niezorganizowany, przejściowy i ustąpi z chwilą zakończenia budowy.
W celu zmniejszenia emisji hałasu na odcinku drogi objętej rozbudową zaprojektowano nawierzchnię o właściwościach redukujących poziom hałasu na poziomie min. 1,0 dB (np. nawierzchnia SMA8). Z przeprowadzonej w kip analizy oddziaływania akustycznego wynika, że przy zastosowaniu rozwiązań ograniczających emisję hałasu w postaci nawierzchni o obniżonej hałaśliwości dopuszczalne poziomy hałasu na terenach chronionych akustycznie zostaną dotrzymane.
Ścieki bytowe na etapie budowy będą odprowadzane do szczelnych zbiorników bezodpływowych, które zostaną wywiezione wozem asenizacyjnym przez wyspecjalizowaną firmę. Etap eksploatacji przedsięwzięcia nie wiąże się z powstawaniem ścieków bytowych.
Podczas realizacji inwestycji będą powstawały odpady typowe dla prac budowlanych oraz odpady komunalne związane z obecnością pracowników. Zgodnie z przepisami ustawy o odpadach, wytwórcą odpadów będzie firma świadcząca usługi budowlane na rzecz inwestora i to ona będzie odpowiedzialna za zagospodarowanie odpadów z budowy. Na etapie eksploatacji przedmiotowe przedsięwzięcie przy właściwym użytkowaniu nie będzie źródłem generującym powstawanie znaczących ilości odpadów. Ewentualnie wytwarzane mogą być odpady związane z użytkowaniem i utrzymaniem drogi w dobrym stanie technicznym. Sposób postępowania oraz dalsze zagospodarowanie odpadów będzie zgodne z zasadami gospodarowania odpadami i wymaganiami w zakresie ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa życia i zdrowia ludzi oraz zgodne z obowiązującymi przepisami prawa.
Informacje zawarte w kip pozwalają stwierdzić, że zarówno na etapie realizacji, jak i eksploatacji przedsięwzięcia wystąpią oddziaływania na środowisko, jednakże przy odpowiedniej organizacji robót oraz zastosowaniu odpowiedniej technologii i zabezpieczeń oddziaływania te mogą być zminimalizowane. Uwzględniając charakter, wielkość, intensywność i złożoność oddziaływań uznać należy, iż realizacja i eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie związana z znaczącym oddziaływaniem na środowisko.
Nie przewiduje się kumulacji oddziaływań planowanego do realizacji przedsięwzięcia z innymi przedsięwzięciami planowanymi, realizowanymi lub zrealizowanymi na analizowanym terenie jak również w zasięgu jego oddziaływania.
W związku z realizacją i eksploatacją przedsięwzięcia nie przewiduje się także wystąpienia zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji. Wszelkie prace związane z planowanym przedsięwzięciem zostaną wykonane tak, aby spowodować jak najmniejsze uciążliwości dla okolicznych mieszkańców i otaczającego środowiska naturalnego.
W przypadku realizacji i użytkowania przedmiotowego przedsięwzięcia należy wykluczyć duże ryzyko wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych.
Planowane do realizacji przedsięwzięcie znajduje się poza formami ochrony przyrody, o których mowa w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dziennik Ustaw z 2023 roku pozycja 1336 ze zmianami). Najbliżej położona względem inwestycji obszarowa forma ochrony przyrody (do 5 km, zgodnie z centralnym rejestrem form ochrony przyrody prowadzonym przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska) to rezerwat przyrody Torfowisko Rąbień w odległości około 5,0 km.
Planowane przedsięwzięcie położone jest poza obszarami Natura 2000. Najbliżej położonym obszarem należącym do Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000 jest specjalny obszar ochrony siedlisk Grądy nad Lindą PLH100022 w odległości około 13,5 km.
Podsumowując, przedsięwzięcie, biorąc pod uwagę jego skalę i położenie, nie powinno znacząco negatywnie oddziaływać na cele ochrony ww. obszarów Natura 2000, w tym w szczególności nie będzie powodować pogorszenia stanu siedlisk przyrodniczych lub siedlisk gatunków, dla ochrony których wyznaczono dany obszar Natura 2000, nie będzie wpływało negatywnie na gatunki, dla ochrony których został wyznaczony dany obszar oraz nie pogorszy integralności obszaru Natura 2000 i jego powiązania z innymi obszarami.
Przedsięwzięcie nie znajduje się na obszarze korytarzy ekologicznych o znaczeniu międzynarodowym i/lub krajowym.
Na terenie planowanej inwestycji nie stwierdzono występowania chronionych gatunków roślin, grzybów oraz cennych siedlisk przyrodniczych.
Badania terenowe wykazały, iż w obszarze oddziaływania inwestycji (bufor 250 m) występują chronione prawnie gatunki bezkręgowców, tj. ślimak winniczek i trzmiel ziemny. Oba ww. gatunki są pospolite i liczne dla naszego kraju.
W trakcie przeprowadzonych badań odnotowano kompleks żab zielonych Pelophylax esculentus complex w siedlisku rozrodczym znajdującym się w odległości około 830 m \w kierunku południowo-zachodnim od terenu inwestycji. Badania terenowe nie wykazały miejsc migracji płazów w obszarze terenu inwestycji.
Badania terenowe wykazały obecność 1 gniazda grzywacza w obszarze terenu inwestycji.
W fazie realizacji przedsięwzięcia przewiduje się możliwe negatywne oddziaływanie inwestycji na populację kreta – niszczenie nor i kopców gatunku.
W fazie użytkowania nie przewiduje się wzrostu negatywnego oddziaływania drogi na populację ssaków, ponieważ zwierzęta w dalszym ciągu będą mogły pokonywać drogę w taki sam sposób jak dotychczas. Realizowana inwestycja, polegająca na rozbudowie już istniejącej drogi, nie stworzy nowej bariery migracyjnej zarówno dla dużych, średnich jak i małych zwierząt.
Etap realizacji inwestycji z uwagi na obecny charakter użytkowania terenu inwestycji nie będzie związany z występowaniem istotnego zagrożenia dla zwierząt. Zajęcie terenu pod planowaną inwestycję nie będzie związane z niszczeniem cennych siedlisk przyrodniczych.
Dla przedmiotowej inwestycji została wykonana inwentaryzacja drzewostanu rosnącego wzdłuż przewidzianego do rozbudowy odcinka drogi wojewódzkiej nr 710. W wyniku przeprowadzonej inwentaryzacji, na przedmiotowym terenie zinwentaryzowano 395 drzew i około 1 097,1 m2 krzewów. Spośród zinwentaryzowanych okazów przewiduje się usunięcie 120 szt. drzew i 83 m2 krzewów. Ponadto planuje się przesadzenie 15 szt. drzew stanowiących młode nasadzenia jarzębu szwedzkiego (nr inwentaryzacyjny: 1, 2, 4, 6, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 17, 111, 113) oraz lipy drobnolistnej (nr inwentaryzacyjny: 410, 411). Projektuje się nasadzenia zastępcze w ilości 185 szt. drzew oraz 1533,30 m2 krzewów. 111 szt. drzew zostanie nasadzonych w pasie drogowym przedmiotowej drogi wojewódzkiej na odcinku od km około 10+542 do km około 10+800 oraz od km około 11+440 do km około 12+190, natomiast 74 szt. drzew zostaną nasadzone w km około 11+490 przy wylocie do rzeki Ner (dz. nr ewid. 15 obręb K-3), całość krzewów zostanie nasadzonych przy wylocie do rzeki Neroku Do nasadzeń zostaną wykorzystane gatunki takie jak: klon pospolity, jesion wyniosły, olcha czarna, róża dzika, głóg, berberys.
Nasadzenia należy wykonać zgodnie z dobrą praktyką ogrodniczą. Materiałem nasadzeniowym powinny być drzewa w postaci wyrośniętych, wieloletnich sadzonek. Wykorzystywane do nasadzeń rośliny winny mieć prawidłowo ukształtowany system korzeniowy oraz koronę. Sadzonki nie mogą być pokaleczone oraz posiadać oznak chorobowych.
W pobliżu zadrzewień nieprzeznaczonych do usunięcia prace należy prowadzić ze szczególną ostrożnością oraz należy je zabezpieczyć przed urazami mechanicznymi i innymi uszkodzeniami poprzez np. wygrodzenie grup drzew lub oszalowanie pni deskami zamocowanymi za pomocą drutu, z zastosowaniem materiału amortyzującego (mata słomiana, juta itp.). Należy ponadto minimalizować ruch pojazdów i maszyn budowlanych wokół drzew w obrębie strefy wyznaczonej przez obrys jego korony. W obrębie systemu korzeniowego drzew nie należy składować materiałów chemicznie i fizycznie szkodliwych dla korzeni i gleby jak np. cement, wapno, oleje, środki impregnujące, paliwa ciekłe itp.
Rozbudowa i funkcjonowanie drogi w zakresie zaproponowanym przez wnioskodawcę, po zastosowaniu odpowiednich działań kompensacyjnych i minimalizujących uciążliwości względem środowiska przyrodniczego nie wpłynie znacząco negatywnie na środowisko przyrodnicze. Przede wszystkim w celu ochrony środowiska przyrodniczego prace na etapie realizacji będą prowadzone pod nadzorem przyrodniczym. W przypadku zasiedlenia terenu inwestycji przez gatunki chronione, przed przenoszeniem gatunków chronionych, przed rozpoczęciem prac mogących doprowadzić do zniszczenia gatunków chronionych i ich siedlisk, umyślnego płoszenia lub niepokojenia lub mogących mieć inny negatywny wpływ na gatunki chronione zostaną uzyskane stosowne zezwolenia zgodnie z przepisami odrębnymi.
Biorąc pod uwagę, iż droga aktualnie istnieje i jest wpisana w lokalny krajobraz jej przebudowa nie wpłynie również negatywnie na walory krajobrazowe. Można przypuszczać, że po zrealizowaniu przedsięwzięcia odbiór krajobrazu będzie pozytywny i będzie to związane z poprawą stanu technicznego i estetyki projektowanych elementów.
Z informacji zawartych w kip wynika, że na terenie przedsięwzięcia nie występują obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek, obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych. Przedmiotowe przedsięwzięcie położone jest poza obszarami o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne, obszarami jezior, obszarami górskimi, obszarami wybrzeży, obszarami leśnymi, obszarami uzdrowisk oraz obszarami ochrony uzdrowiskowej.
Ze względu na rodzaj, skalę i usytuowanie przedsięwzięcia można jednoznacznie stwierdzić, iż nie będzie ono powodować transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Zgodnie z danymi Banku Danych Lokalnych (GUS) gęstość zaludnienia gminy miejskiej Konstantynów Łódzki na rok 2023 wynosi 706 os/km2.
Z uwagi na zakres, skalę i charakter prac przewiduje się, że zasięg oddziaływania przedsięwzięcia ograniczy się do terenu, na którym będzie ono realizowane oraz do terenu z nim sąsiadującego. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że przedsięwzięcie przy założeniach przyjętych w kip, będzie mieć charakter lokalny i nie będzie oddziaływać w sposób znaczący na obszary geograficzne i znaczną liczbę ludności.
Po wnikliwej analizie zgromadzonego materiału dowodowego dotyczącego planowanego przedsięwzięcia, uwzględniając jego poszczególne fazy: realizacji, eksploatacji i ewentualnej likwidacji, z uwagi na rodzaj, charakterystykę, skalę oraz usytuowanie, stwierdzono brak możliwości wystąpienia oddziaływania o znacznej wielkości, intensywności lub złożoności. Przedsięwzięcie na etapie budowy oddziaływać będzie okresowo i krótkotrwale, zaś na etapie eksploatacji oddziaływanie będzie długotrwałe o charakterze ciągłym, jednakże zarówno w fazie eksploatacji, jak i w fazie realizacji przy zachowaniu odpowiednich działań minimalizujących przedsięwzięcie nie powinno znacząco oddziaływać na środowisko. Co istotne, zrealizowanie przedmiotowej inwestycji przyczyni się do zapewnienia odpowiednich warunków przejazdu, zwiększenia bezpieczeństwa wszystkich użytkowników drogi oraz obniżenia uciążliwości dla okolicznych mieszkańców związanych z hałasem, drganiami i zanieczyszczeniami.
Zgodnie z aktualnie obowiązującym „Planem gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry” przyjętym rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 16 listopada 2022 roku (Dziennik Ustaw z 2023 roku pozycja 335), planowane przedsięwzięcie znajduje się w regionie wodnym Warty w granicach jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie GW600072 oraz w granicach jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP) Ner od Dobrzynki do Wrzącej o kodzie RW6000111832335. JCWPd o kodzie GW600072 charakteryzuje się dobrym stanem chemicznym oraz ilościowym. Jest ona monitorowana, a ocena ryzyka nieosiągnięcia celów środowiskowych jest niezagrożona. JCWPd przeznaczona jest do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia. JCWP o nazwie Ner od Dobrzynki do Wrzącej o kodzie RW6000111832335 posiada status silnie zmienionej części wód o złym stanie. Jest ona monitorowana i jest określona jako „zagrożona” nieosiągnięciem celów środowiskowych. Dla JCWP zostało ustanowione odstępstwo z artykuł 4 ustęp 4 i ustęp 5 Ramowej Dyrektywy Wodnej.
Przedmiotowe przedsięwzięcie nie kwalifikuje się do inwestycji i działań, które wymagają uzyskania oceny wodnoprawnej, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 27 sierpnia 2019 roku w sprawie rodzajów inwestycji i działań, które wymagają uzyskania oceny wodnoprawnej (Dziennik Ustaw z 2019 roku pozycja 1752).
Obwieszczeniem z dnia 19 lipca 2024 roku znak: OŚ.6220.4-17.2024.WK wyznaczono stronom 7-dniowy termin od daty uznania zawiadomienia za doręczone na zapoznanie się ze zgromadzonym materiałem dowodowym oraz wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. We wskazanym terminie wpłynęło jedno pismo w przedmiotowej sprawie.
W piśmie z dnia 12 sierpnia 2024 roku wskazano że przedmiotowa inwestycja doprowadzi do zachwiania stosunków wodnych w rejonie doliny Neru w szczególności na terenie działek nr 16/1 i 16/2 obręb K-3. W dniu 11 kwietnia 2024 roku od tej samej osoby wpłynęło pismo skierowane do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Łodzi zaś Urząd Miejski w Konstantynowie Łódzkim otrzymał je do wiadomości. Pismo było niepodpisane.
Wracając do pisma z dnia 12 sierpnia 2024 roku wskazano w nim że przedsięwzięcie swym zasięgiem będzie zajmowało część starorzecza rzeki Ner zlokalizowanego na działce 16/1 co niewątpliwie zakłuci i wpłynie negatywnie na stosunki wodne ze szkodą dla pozostałej części nieruchomości składającej się z działek 16/1 i 16/2. Wskazano że w 2022 roku Sejmik Województwa Łódzkiego podjął uchwałę o przyjęciu obszaru Chronionego Krajobrazu Doliny Neru w tym rejonie co powoduje, że organ prowadzący postępowanie nie może pomijać tak ważnych aspektów środowiskowych wydając decyzje administracyjną. Powołano się na opinię wydaną na wniosek Zarządu Dróg Wojewódzkich w Łodzi przez biegłego sądowego Ryszarda Kopera z dnia 30 czerwca 2014 roku, w której wskazano że u podnóża skarpy drogowej znajduje się starorzecze rzeki Ner chronione prawem, z którego wody okresowo wypływają rowem położonym wzdłuż drogi w kierunku zachodnim. Zajęciem przedmiotowym przedsięwzięciem jedynie części starorzecza na działce 16/1 oraz zablokowanie rowu z ujściem wód w kierunku zachodnim, spowoduje zakłócenie stosunków wodnych poprzez brak swobodnego odpływu wód i tym samym możliwość powstania znacznych szkód. Zwrócono uwagę na znaczną różnicę wysokości terenu na granicy projektowanej drogi wojewódzkiej o bardzo dużym natężeniu ruchu a terenem działki 16/1 wynoszącym około 4 metry oraz braku odpowiednich zabezpieczeń przed negatywnymi skutkami na środowisko.
Zostało załączone pismo Zarządu Dróg Wojewódzkich w Łodzi z dnia 7 sierpnia 2014 roku w którym wskazano, że po zapoznaniu się z opinią biegłego sądowego w dziedzinie melioracji wodnych pana inż. Ryszarda Kopera z dnia 30 czerwca 2014 r pełnomocnik pozwanego nie wnosi uwag do wydanej opinii. Oprócz tego przedstawiono notatkę biegłego sądowego z prac terenowych w dniu 25 czerwca 2014 roku nr 7 inż. Ryszard Kopera. W opinii opisano stan faktyczny dotyczący działek 16/1 i 16/2 oraz terenów na północ i południe od wskazanych działek. Biegły stwierdził, że wody gruntowe i inne podziemne płyną zasilając stawy Ignacew i działkę nr 16/1 i 16/2 w latach mokrych i okresach deszczowych przesiąkając pod drogą wojewódzką 710 co może mieć ujemny (lecz niezawiniony przez drogowców) wpływ na przedmiotowe działki oczywiście przy braku rowu odpływowego w kierunku na zachód.
Odnosząc się do przedstawionego pisma oraz dołączonych do niego materiałów należy wskazać, że z danych zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia oraz jego uzupełnień wynika, że odwodnienie przedmiotowego odcinka drogi planowane jest poprzez odpowiednie dobranie spadów podłużnych i poprzecznych nawierzchni drogowych, w rezultacie czego wody opadowe i roztopowe z powierzchni jezdni skierowane zostaną do wpustów deszczowych i rowu drogowego oraz kanalizacji deszczowej, a w dalszej kolejności do odbiornika wód opadowych i roztopowych, którymi będzie rzeka Neroku Zgodnie z zapisami niniejszej decyzji na etapie eksploatacji wody opadowe i roztopowe z powierzchni drogi odprowadzać do projektowanej kanalizacji deszczowej oraz rowów drogowych, a następnie do odbiornika, tj. rzeki Neroku W ramach realizacji przedsięwzięcia wskazano aby nie wykonywać umocnień dna bądź skarp rzeki Ner, poza projektowanym wylotem rowu, który zostanie umocniony geokratą komórkową z narzutem kamiennym oraz że prace w obrębie wylotu do rzeki Ner wykonywać ręcznie, bez zjazdu ciężkiego sprzętu do rzeki.
Z przedstawionych map wynika że na wysokości działki 16/2 będzie wykonana skarpa. Od strony północnej drogi jest zaprojektowana studnia wpadowa, która będzie połączona
z systemem kanalizacji deszczowej drogi, prowadzący do rowu, który został zaprojektowany na działce nr 15.
W przywołanej opinii RDOŚ w Łodzi wskazano, że: „Planowane do realizacji przedsięwzięcie znajduje się poza formami ochrony przyrody, o których mowa w ustawie
z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dziennik Ustaw z 2023 roku pozycja 1336 ze zmianami). Najbliżej położona względem inwestycji obszarowa forma ochrony przyrody (do 5 km, zgodnie z centralnym rejestrem form ochrony przyrody prowadzonym przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska) to rezerwat przyrody Torfowisko Rąbień w odległości około 5,0 km”. Wskazane z piśmie Obszar Chronionego Krajobrazu Doliny Neru nie jest wymieniony w prowadzonym przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska centralnym rejestrze form ochrony przyrody. Wymieniona w piśmie uchwała Sejmiku Województwa Łódzkiego z 22 listopada 2022 roku Nr L/600/22 dotyczy odpowiedzi na petycję Łódzkiego Koła Partii Zielonych, w której to petycji stwierdzono jedynie zasadność utworzenia takiej formy ochrony przyrody. W opinii RDOŚ w Łodzi wskazano, że ponieważ droga wojewódzka 710 obecnie istnieje i jest wpisana w lokalny krajobraz przedsięwzięcie polegające na jej przebudowie nie wpłynie negatywnie na walory krajobrazowe.
Biorąc powyższe pod uwagę należało orzec jak w sentencji.
POUCZENIE
- Od niniejszej decyzji służy stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi za pośrednictwem Burmistrza Konstantynowa Łódzkiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
- W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania decyzja staje się ostateczna i prawomocna co oznacza, iż decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu i brak jest możliwości zaskarżenia decyzji do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Nie jest możliwe skuteczne cofnięcie oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania.
- W przypadku zasiedlenia terenu przedsięwzięcia przez chronione gatunki roślin, zwierząt, bądź grzybów, przed przenoszeniem osobników gatunków chronionych, przed rozpoczęciem prac mogących doprowadzić do zniszczenia osobników gatunków chronionych i ich siedlisk, umyślnego płoszenia bądź niepokojenia, lub mogących mieć inny negatywny wpływ na gatunki chronione należy uzyskać stosowne zezwolenia, zgodnie z przepisami odrębnymi.
Charakterystyka przedsięwzięcia
Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z artykuł 82 ustęp 3 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dziennik Ustaw 2024 pozycja 1112 ze zmianami)
Planowana inwestycja zlokalizowana będzie w ciągu drogi wojewódzkiej nr 710 w mieście Konstantynów Łódzki, powiecie pabianickim, województwie łódzkim. Inwestycja obejmuje rozbudowę drogi na odcinku od km 10+542,00 do km 12+193,58 o długości około 1,65 km.
Droga wojewódzka Nr 710 na odcinku objętym zakresem inwestycji jest drogą jednojezdniową, przebiegającą przez obszar rozproszonej zabudowy o charakterze podmiejskim oraz inne tereny nie zabudowane. W rejonie przebiegu trasy występują liczne zjazdy na pola i na działki zabudowane.
Droga w stanie istniejącym na całej długości przeznaczonej do rozbudowy posiada nawierzchnię bitumiczną o szerokości ~6,00 m. Droga posiada obustronne pobocza gruntowe o zmiennej szerokości od 0,50 m do 2,00 m. Na analizowanym odcinku DW710 nie występują chodniki bądź ścieżki rowerowe. Szerokość pasa drogowego w stanie istniejącym jest zmienna i wynosi od 15,0 m do 25,0 m. Wzdłuż drogi zlokalizowane jest torowisko nieczynnej linii tramwajowej Konstantynów – Lutomiersk.
Celem inwestycji jest zapewnienie właściwej obsługi ruchu pojazdów i pieszych oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu na przedmiotowym odcinku drogi wojewódzkiej nr 710.
Przedmiotowa inwestycja obejmuje:
- rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 710 o długości około 1,65 km,
- rozbudowę istniejących skrzyżowań z poprzecznymi drogami gminnymi w km około 10+828 (droga gminna nr DG10894E) oraz w km około 11+873 (droga gminna nr DG108572E),
- budowę chodników na odcinkach od km około 10+542 do km około 11+100 oraz od km około 11+790 do km około 11+930, ponadto na początku opracowania zakłada się wykonanie odcinka chodnika o długości ok 50 m na odcinku drogi poprzedzającym przedsięwzięcie (bez robót w zakresie jezdni drogi wojewódzkiej),
- rozbiórkę i budowę zjazdów,
- budowę zatok autobusowych w km około 10+780 (strona lewa), 10+880 (strona prawa), 11+800 (strona lewa), 11+920 (strona prawa),
- budowę sieci kanalizacji deszczowej,
- rozbiórkę i budowę rowu drogowego,
- rozbiórkę istniejących elementów zagospodarowania pasa drogowego, w tym jezdni wraz z poboczami, przepustu, torowiska tramwajowego,
- budowę oświetlenia drogowego,
- budowę kanału technologicznego,
- wykonanie oznakowania pionowego i poziomego oraz budowę innych urządzeń bezpieczeństwa ruchu,
- przebudowę infrastruktury technicznej kolidującej z planowanymi pracami
- rozbiórkę dwóch przepustów drogowych zlokalizowanych w km około 11+383 oraz 11+940.
Inwestycja będzie realizowana na całej długości po istniejącym śladzie drogi wojewódzkiej nr 710. W ramach inwestycji przewiduje się poszerzenie istniejącego pasa drogowego, które związane jest z doprowadzeniem parametrów technicznych drogi do klasy G (główna), wykonaniem zatok autobusowych wraz z odcinkami chodników oraz przebudową niezbędnej infrastruktury.
Po rozbudowie przedmiotowy odcinek DW710 będzie drogą o przekroju jednojezdniowym o dwóch pasach ruchu. Jezdnia będzie miała szerokość 7,00 m. Pobocza będą miały szerokości min. 1,25 m. Droga zostanie wyposażona odcinkowo w chodniki.
Na terenie inwestycji zlokalizowane są następujące urządzenia infrastruktury technicznej: sieć wodociągowa, sieć oświetlenia drogowego, napowietrzna i kablowa sieć elektroenergetyczna nN, napowietrzna i kablowa sieć telekomunikacyjna, sieć gazowa, kanalizacja deszczowa.
Na analizowanym odcinku drogi wojewódzkiej nr 710 zlokalizowane są jedynie dwa skrzyżowania z drogami publicznymi:
- km 10+828 – droga gminna nr DG10894E (ul. Krzywa) o parametrach:
- skrzyżowanie skanalizowane,
- szerokość pasów ruchu drogi podrzędnej – 3,0 m,
- szerokość dodatkowego pasa ruchu do skrętu w lewo – 3,5 m,
- km 11+873 – droga gminna nr DG108572E (ul. Ignacew) o parametrach:
- skrzyżowanie skanalizowane,
- szerokość pasów ruchu drogi podrzędnej – 3,0 m,
- szerokość dodatkowego pasa ruchu do skrętu w lewo – 3,5 m.
Przewiduje się, że torowisko tramwajowe będzie rozbierane na następujących odcinkach:
- od km około 10+806 do km około 11+115,
- od km około 11+371 do km około 11+392,
- od km około 11+847 do km około 11+946.
Parametry techniczne przedmiotowego odcinka DW710 będą następujące:
- klasa drogi – główna (G),
- kategoria obciążenia ruchem – KR4,
- dopuszczalne obciążenie nawierzchni – 115 kN/oś,
- prędkości projektowa Vp = 50 km/h,
- prędkość miarodajna Vm = 60 km/h,
- szerokość jezdni – 7,00 m (2 pasy po 3,5 m),
- szerokość chodników – 1,5 ÷ 2,0 m,
- szerokość zatoki autobusowej – 3,0 m,
- szerokość pobocza – min. 1,25 m.
Emisja hałasu
Podczas realizacji przedsięwzięcia wystąpi emisja hałasu związana z pracą maszyn budowlanych oraz poruszaniem się po terenie inwestycji pojazdów silnikowych. Wszelkie prace budowlane będą prowadzone w porze dnia. Stosowane podczas realizacji inwestycji maszyny i urządzenia będą sprawne technicznie. W fazie realizacji przedsięwzięcia emisja hałasu będzie miała charakter niezorganizowany, przejściowy i ustąpi z chwilą zakończenia budowy.
W celu zmniejszenia emisji hałasu na odcinku drogi objętej rozbudową zaprojektowano nawierzchnię o właściwościach redukujących poziom hałasu na poziomie min. 1,0 dB (np. nawierzchnia SMA8). Z przeprowadzonej w kip analizy oddziaływania akustycznego wynika, że przy zastosowaniu rozwiązań ograniczających emisję hałasu w postaci nawierzchni o obniżonej hałaśliwości dopuszczalne poziomy hałasu na terenach chronionych akustycznie zostaną dotrzymane.
Emisja pyłów i gazów
W fazie realizacji emisja substancji zanieczyszczających do powietrza będzie miała charakter przejściowy, krótkotrwały i ustąpi z chwilą zakończenia budowy. Emisja do powietrza będzie pochodziła głównie od pojazdów spalinowych poruszających się po terenie inwestycji. Na etapie eksploatacji analizowane przedsięwzięcie nie będzie bezpośrednio źródłem oddziaływań w zakresie emisji substancji do powietrza, natomiast będzie oddziaływać pośrednio z uwagi na poruszające się pojazdy. Budowa nowej i równej nawierzchni jezdni poprawi płynność jazdy, a więc nie wpłynie na pogorszenie jakości powietrza.
Emisja ścieków bytowych i deszczowych
Ścieki bytowe na etapie budowy będą odprowadzane do szczelnych zbiorników bezodpływowych, które zostaną wywiezione wozem asenizacyjnym przez wyspecjalizowaną firmę. Etap eksploatacji przedsięwzięcia nie wiąże się z powstawaniem ścieków bytowych.
Emisja odpadów
Podczas realizacji inwestycji będą powstawały odpady typowe dla prac budowlanych oraz odpady komunalne związane z obecnością pracowników. Zgodnie z przepisami ustawy o odpadach, wytwórcą odpadów będzie firma świadcząca usługi budowlane na rzecz inwestora i to ona będzie odpowiedzialna za zagospodarowanie odpadów z budowy. Na etapie eksploatacji przedmiotowe przedsięwzięcie przy właściwym użytkowaniu nie będzie źródłem generującym powstawanie znaczących ilości odpadów. Ewentualnie wytwarzane mogą być odpady związane z użytkowaniem i utrzymaniem drogi w dobrym stanie technicznym. Sposób postępowania oraz dalsze zagospodarowanie odpadów będzie zgodne z zasadami gospodarowania odpadami i wymaganiami w zakresie ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa życia i zdrowia ludzi oraz zgodne z obowiązującymi przepisami prawa.
Oddziaływania na obszary chronione
Planowane do realizacji przedsięwzięcie znajduje się poza formami ochrony przyrody, o których mowa w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r. pozycja 1336 ze zmianami). Najbliżej położona względem inwestycji obszarowa forma ochrony przyrody (do 5 km, zgodnie z centralnym rejestrem form ochrony przyrody prowadzonym przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska) to rezerwat przyrody Torfowisko Rąbień w odległości około 5,0 km.
Planowane przedsięwzięcie położone jest poza obszarami Natura 2000. Najbliżej położonym obszarem należącym do Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000 jest specjalny obszar ochrony siedlisk Grądy nad Lindą PLH100022 w odległości około 13,5 km.
Podsumowując, przedsięwzięcie, biorąc pod uwagę jego skalę i położenie, nie powinno znacząco negatywnie oddziaływać na cele ochrony ww. obszarów Natura 2000, w tym w szczególności nie będzie powodować pogorszenia stanu siedlisk przyrodniczych lub siedlisk gatunków, dla ochrony których wyznaczono dany obszar Natura 2000, nie będzie wpływało negatywnie na gatunki, dla ochrony których został wyznaczony dany obszar oraz nie pogorszy integralności obszaru Natura 2000 i jego powiązania z innymi obszarami.
Przedsięwzięcie nie znajduje się na obszarze korytarzy ekologicznych o znaczeniu międzynarodowym i/lub krajowym. Na terenie planowanej inwestycji nie stwierdzono występowania chronionych gatunków roślin, grzybów oraz cennych siedlisk przyrodniczych.
Konstantynów Łódzki, 27 sierpnia 2024 r. OŚ.6220.4-18-2.2024.WK
- Pierwsza publikacja:
- 02.09.2024 00:08 Wincenty Kołacz
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Referat Ochrony Środowiska
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Obwieszczenie informujące o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach | 1.0 | 02.09.2024 00:08 Wincenty Kołacz |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP