Obwieszczenie o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
Obwieszczenie
Działając na podstawie artykuł 74 ustęp 3, artykuł 85 ustęp 3 w związku z artykuł 38 i artykuł 3 ustęp 1 pkt 11 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. 2024 pozycja 1112 ze zmianami) oraz artykuł 10 § 1, artykuł 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dziennik Ustaw U. z 2024 r. pozycja 572 ze zmianami)
Burmistrz Konstantynowa Łódzkiego zawiadamia, że:
w dniu 3 lipca 2025 r. została wydana decyzja znak OŚ.6220.2-17.2025.WKo środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Budowie centrum handlowo – usługowego w Konstantynowie Łódzkim, przy ulicy Spółdzielczej, na działkach ewid. nr: 2/23, 2/24, 2/25, 2/308, obręb 0017 K-17”.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi pismem z dnia 16 maja 2025 r. (data wpływu: 16.05.2025 r. znak WOOŚ.4220.37.2025.ZMi.6) wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Pabianicach pismem z dnia 6 czerwca 2025 r. (data wpływu: 6.06.2025 r. nr ZNS.90281.3-2.2025) wyraził opinię, że nie stwierdza potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenia raportu pod kątem wymagań higienicznych i zdrowotnych.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu pismem z dnia 16 maja 2025 r. (data wpływu 16.05.2025 r. nr PO.ZZŚ.4901.29.2025.1.KO) wyraził opinię, w której nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Szczegółowe informacje można uzyskać w godzinach pracy Urzędu Miejskiego w Konstantynowie Łódzkim pokój 7, I piętro.
Obwieszczenia w przedmiotowej sprawie będą zamieszczane na stronie konstantynow.pl w zakładce Aktualności – Obwieszczenia, na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Konstantynowie Łódzkim oraz na tablicy ogłoszeń przy ul. Kościelna 1.
Zawiadomienie bądź doręczenie uważa się za dokonane po upływie czternastu dni od dnia publicznego ogłoszenia.
Treść decyzji jest dostępna na stronie konstantynow.pl w zakładce Aktualności – Obwieszczenia wraz z niniejszym obwieszczeniem.
Dzień publicznego obwieszczenia: 3 lipca 2025 r.
Konstantynów Łódzki, 3 lipca 2025 r. OŚ.6220.2-18.2025.WK
Decyzja środowiskowa
Na podstawie artykuł 71 ustęp 1, ustęp 2 pkt 2, artykuł 75 ustęp 1 pkt 4, artykuł 84 ustęp 2 i 85 ustęp 2 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dziennik Ustawy 2024 pozycja 1112 ze zmianami) – zwanej dalej ustawą ooś, z § 3 ustęp 1 pkt 56 lit. b, pkt 58 lit. b, pkt 62 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dziennik Ustaw z 2019 r., pozycja 1839), w związku z artykuł 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dziennik Ustaw z 2024 r. pozycja 572 ze zmianami), po rozpatrzeniu wniosku DINSLAKEN Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Budowie centrum handlowo – usługowego w Konstantynowie Łódzkim, przy ulicy Spółdzielczej, na działkach ewid. nr: 2/23, 2/24, 2/25, 2/308, obręb 0017 K-17” i po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pabianicach oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu
orzekam na rzecz DINSLAKEN Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, Aleje Jerozolimskie 65/79, 00-697 Warszawa
- Realizację przedmiotowego przedsięwzięcia i stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko;
- Określam następujące istotne warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia:
- Teren budowy ogrodzić i zabezpieczyć przed dostępem osób postronnych i zwierząt.
- Podczas prowadzenia prac budowlanych należy przewidzieć miejsca do parkowania maszyn budowlanych (zaplecze budowy) na terenie utwardzonym i zabezpieczonym przed ewentualnym wpływem substancji ropopochodnych na środowisko gruntowo-wodne.
- Plac budowy wyposażyć w przenośne urządzenia sanitarne.
- Prace budowlane z wykorzystaniem ciężkiego sprzętu budowlanego prowadzić wyłącznie w porze dnia, tj. w godzinach 600 – 2200. W przypadku uzasadnionym koniecznością ciągłej pracy dopuszcza się prowadzić prace w porze nocy. Dopuszcza się ponadto prowadzenie na późniejszym etapie prac wykończeniowych wewnątrz obiektów w porze nocy.
- Teren zaplecza budowy zorganizować w możliwie największej odległości od zabudowań mieszkalnych.
- Odpady wytworzone w trakcie budowy oraz eksploatacji należy gromadzić selektywnie, w uporządkowany sposób, w pojemnikach, kontenerach lub innych odpowiednich opakowaniach, w warunkach odpowiednio zabezpieczonych przed przedostaniem się do środowiska substancji szkodliwych, przed dostępem osób postronnych i zwierząt, na utwardzonym podłożu. Odpady niebezpieczne należy magazynować oddzielnie, w wydzielonym miejscu zabezpieczonym przed dostępem osób postronnych i zwierząt, w oznakowanych, szczelnych i zamykanych pojemnikach lub kontenerach, na utwardzonym i szczelnym podłożu. Odpady powstające na etapie budowy i funkcjonowania przedsięwzięcia należy przekazywać firmom posiadającym stosowne zezwolenie na zbieranie odpadów, odzysk czy ich unieszkodliwienie.
- Ziemię i glebę z wykopów wykorzystać na terenie przedsięwzięcia do celów budowlanych oraz do niwelacji terenu i organizacji terenów zielonych, a jej nadmiar przekazać jako odpad uprawnionym podmiotom.
- Stosować środki techniczne i organizacyjne mające na celu ograniczenie emisji pyłu z terenu inwestycji, powstającego podczas prowadzenia prac budowlanych, jak i podczas transportu materiałów budowlanych, np. w porze suchej należy ograniczyć emisję pyłu poprzez zwilżanie nawierzchni terenu budowy, osłanianie przed działaniem wiatru składowisk kruszyw, piasku zawierających drobne frakcje pyłowe poprzez ich przykrywanie plandeką w dni suche, eliminowanie niezaplanowanego składowania piasku i kruszyw, itp. Podczas transportu materiałów budowlanych (przede wszystkim pylących) należy stosować przykrycia naczep.
- Zaprojektować zagospodarowanie terenu planowanego przedsięwzięcia o całkowitej powierzchni 4,98 ha, w tym:
- powierzchnia zabudowy do 1,80 ha,
- powierzchnia utwardzona do 2,18 ha,
- powierzchnia biologicznie czynna min. 1,0 ha.
- Wodę na etapie eksploatacji pobierać z miejskiej sieci wodociągowej.
- Powstające na etapie eksploatacji ścieki socjalno-bytowe oraz z utrzymania czystości odprowadzać do miejskiej sieci kanalizacyjnej.
- Ścieki z działalności gospodarczej odprowadzać do systemu kanalizacji poprzez separator tłuszczu.
- Wody opadowe i roztopowe z terenu przedsięwzięcia odprowadzać do szczelnego, podziemnego zbiornika retencyjnego o pojemności min. 880 m3, a dalej do miejskiej sieci kanalizacji deszczowej.
- Przed odprowadzaniem do zbiornika retencyjnego wody opadowe i roztopowe podczyszczać w separatorze substancji ropopochodnych o przepustowości nominalnej nie mniejszej niż 40,4 l/s.
- Do podlewania terenów zielonych zaprojektować szczelny, podziemny zbiornik retencyjny (zasilany wodami opadowymi jedynie z rur spustowych odprowadzających wody opadowe z dachów) o pojemności 100 m3 z przelewem awaryjnym do zbiornika na wody opadowe.
- Wloty i wyloty zbiorników podziemnych wyposażyć w elementy uniemożliwiające dostanie się małych zwierząt do środka.
- Zaprojektować maksymalnie następujące źródła zorganizowanej emisji do powietrza:
- rooftop z nagrzewnicą o mocy do 80 kW (1 szt.) – emitor E1: wysokość emitora min. 7,7 m, średnica wylotu max. 0,15 m, typ wylotu: boczny,
- kotłownia gazowa o mocy do 60 kW (1 szt.) – emitor E2: wysokość emitora min. 7,7 m, średnica wylotu max. 0,15 m, typ wylotu: boczny,
- kotłownia gazowa o mocy do 60 kW (1 szt.) – emitor E3: wysokość emitora min. 7,0 m, średnica wylotu max. 0,15 m, typ wylotu: boczny,
- rooftop z nagrzewnicą gazową o mocy do 50 kW (10 szt.) – emitor E4-E13: wysokość emitora min. 7,7 m, średnica wylotu: max. 0,15 m, typ wylotu: boczny,
- centrala wentylacyjna z nagrzewnicą gazową o mocy do 30 kW (1 szt.) – emitor E14: wysokość emitora min. 7,0 m, średnica wylotu max. 0,15 m, typ wylotu: boczny,
- rooftop z nagrzewnicą gazową o mocy do 30 kW (12 szt.) – emitor E15-E25: wysokość emitora min. 7,7 m, średnica wylotu max. 0,15 m, typ wylotu: boczny,
- centrala wentylacyjna z nagrzewnicą gazową o mocy do 20 kW (6 szt.) – emitor E27-E32: wysokość emitora min. 7,7 m, średnica wylotu max. 0,15 m, typ wylotu: boczny.
- Zaprojektować maksymalnie następujące źródła emisji hałasu na terenie przedsięwzięcia:
| Źródło hałasu | Liczba | Poziom mocy akustycznej [dB] | |
|---|---|---|---|
| Pora dnia | Pora nocy | ||
| Centrala wentylacyjna typu rooftop | 2 | 87 | 82 |
| Centrala wentylacyjna typu rooftop | 21 | 85 | 80 |
| Centrala wentylacyjna | 2 | 70 | 70 |
| Centrala wentylacyjna | 4 | 68 | 68 |
| Centrala wentylacyjna | 1 | 75 | 75 |
| Centrala wentylacyjna | 2 | 70 | 70 |
| Agregat chłodniczy | 7 | 68 | 68 |
| Agregat chłodniczy | 2 | 72 | 72 |
| Skraplacz chłodniczy | 2 | 65 | 65 |
Uzasadnienie
W dniu 7 stycznia 2025 r. wpłynął wniosek DINSLAKEN Spółka z ograniczoną odpowiedzialnościąo wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Budowie centrum handlowo – usługowego w Konstantynowie Łódzkim, przy ulicy Spółdzielczej, na działkach ewid. nr: 2/23, 2/24, 2/25, 2/308, obręb 0017 K-17”.
Planowane przedsięwzięcie należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, o których mowa w § 3 ustęp 2 pkt 2 w związku z § 3 ustęp 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dziennik Ustaw z 2019 r., pozycja 1839) tj.:
- § 3 ustęp 1 pkt 56b: centra handlowe wraz z towarzyszącą im infrastrukturą o powierzchni użytkowej nie mniejszej niż: b) 2 ha na obszarach innych niż wymienione w lit. a;
- § 3 ustęp 1 pkt 58b: garaże, parkingi samochodowe lub zespoły parkingów, w tym na potrzeby planowanych, realizowanych lub zrealizowanych przedsięwzięć, o których mowa w pkt 52, 54, 55-57 i 59, wraz z towarzyszącą im infrastrukturą, o powierzchni użytkowej nie mniejszej niż: 1,0 ha na obszarach innych niż wymienione w lit. a;
- § 3 ustęp 1 pkt 62: drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w § 2 ustęp 1 pkt 31 i 32 lub obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej, z wyłączeniem przebudowy dróg lub obiektów mostowych, służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody, o których mowa w artykuł 6 ustęp 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.
Przedmiotowa inwestycja należy do przedsięwzięć, dla których wymagane jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zaś przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko jest fakultatywne.
Organ wystąpił o wydanie opinii w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pabianicach oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi pismem z dnia 16 maja 2025 r. (data wpływu: 16.05.2025 r. znak WOOŚ.4220.37.2025.ZMi.6) wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Pabianicach pismem z dnia 6 czerwca 2025 r. (data wpływu: 6.06.2025 r. nr ZNS.90281.3-2.2025) wyraził opinię, że nie stwierdza potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenia raportu pod kątem wymagań higienicznych i zdrowotnych.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu pismem z dnia 16 maja 2025 r. (data wpływu 16.05.2025 r. nr PO.ZZŚ.4901.29.2025.1.KO) wyraził opinię, w której nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Organ uwzględniając łączne uwarunkowania określone w artykuł 63 ustęp 1 ustawy ooś oraz po uzyskaniu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pabianicach oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu uznał, że nie jest konieczne przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.
Przedmiotowe przedsięwzięcie polegać będzie na budowie centrum handlowo-usługowego w Konstantynowie Łódzkim przy ul. Spółdzielczej, na dz. nr ewid. 2/23, 2/24, 2/25, 2/308 obręb 0017 K-17.
Teren przedsięwzięcia objęty jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonym Uchwałą Nr VII/42/15 Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim z dnia 26 marca 2015 r. w sprawie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części obszaru Konstantynowa Łódzkiego, zgodnie z którym planowane przedsięwzięcie położone jest w obszarze oznaczonym 1U – tereny zabudowy usługowej – usługi komercyjne, usługi handlu detalicznego o powierzchni sprzedaży większej niż 2000 m2, usługi motoryzacyjne, w tym stacje remontowe i stacje obsługi pojazdów mechanicznych, myjnie samochodowe i stacja paliw, obiekty magazynów i składów oraz obiekty produkcyjne.
Otoczenie inwestycji stanowi zabudowa mieszkaniowa i usługowa. Od południa znajdują się supermarkety – Kaufland i Bricomarche. Dalej w kierunku zachodnim przebiega droga ekspresowa S 14.
Teren planowanej inwestycji stanowi nieużytek porolny, nieporośnięty zadrzewieniem. Na terenie bezpośredniego oddziaływania inwestycji nie stwierdzono obecności rzadkich gatunków roślin i zwierząt.
Projekt zakłada budowę centrum handlowo – usługowego wraz z zagospodarowaniem terenu oraz niezbędną infrastrukturą techniczną i obejmuje :
- obiekty centrum handlowo-usługowego, w skład którego wchodzą m.in.:
- lokale handlowo-usługowe,
- sklep spożywczy o pow. do 1000 m2,
- lokale gastronomiczne,
- restauracja typu drive thru,
- wykonanie układu drogowego obejmującego:
- wykonanie 3 zjazdów na teren inwestycji z ul. Spółdzielczej,
- wewnętrzny układ drogowy z parkingami, placami manewrowymi i placami dostaw,
- przyłącza instalacji wraz z zewnętrznymi instalacjami na terenie działek inwestycji:
- przyłącze energetyczne oraz stacje transformatorowe, oświetlenie terenu, instalacja zasilania,
- przyłącze wodociągowe i wewnętrzna sieć wodociągowa (instalacja) wraz z hydrantami zewnętrznymi,
- przyłącze i wewnętrzna sieć kanalizacji sanitarnej (instalacja),
- zewnętrzna instalacja kanalizacji opadowej wraz ze zbiornikami retencyjnymi,
- przyłącze gazowe i zewnętrzna instalacja gazowa,
- przyłącze teletechniczne,
- budowę stacji trafo – wbudowane lub wolnostojące,
- budowę wolnostojącego pylonu reklamowego,
- małą architekturę.
Układ funkcjonalny zakłada dostępność wszystkich lokali handlowo-usługowych bezpośrednio z zewnątrz od strony elewacji frontowej.
Powierzchnia terenu dla całego obszaru zainwestowania wynosi ok. 4,98 ha, w tym:
- powierzchnia zabudowy – do 1,80 ha,
- powierzchnia utwardzona - do 2,18 ha,
- powierzchnia zielona – min. 1,00 ha.
Planowana długość dróg o nawierzchni twardej na terenie inwestycji wynosi około 1,271 km.
Czas pracy w godz. 6-22 (sporadyczne dyżury nocne apteki, sklep spożywczy), przez nie więcej niż 7 dni w tygodniu (niedziele handlowe). Zakłada się zatrudnienie na poziomie do 500 osób (na dwie zmiany).
Na potrzeby planowanego przedsięwzięcia prognozuje się wykorzystanie normatywnych wielkości w zakresie zużycia wody, materiałów, paliw oraz energii. Materiałochłonność planowanego przedsięwzięcia nie powinna odbiegać od przedsięwzięć o podobnym profilu. Na etapie realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia przewiduje się wykorzystanie m.in. kruszywa, blachy, zapraw murarskich, betonu, materiałów termoizolacyjnych, rur, materiałów wykończeniowych. Dokładna ilość materiałów oraz surowców wykorzystywanych na etapie budowy zostanie określona na etapie projektu budowlanego. Szacunkowe zapotrzebowanie na media na etapie eksploatacji przedstawia się następująco: woda w ilości ok. 10 000 m3/rok; energia elektryczna w ilości ok. 1 000 MWh/rok; gaz ziemny w ilości ok. 146 tys. m3/rok.
Realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia związana będzie z oddziaływaniem na środowisko w trzech etapach: budowy, eksploatacji oraz ewentualnej likwidacji. Poszczególne fazy charakteryzują się odmiennym rodzajem i natężeniem oddziaływań, przy czym faza eksploatacji przedsięwzięcia będzie etapem najdłuższym w czasie.
Faza realizacji inwestycji wiązać się będzie z występowaniem emisji niezorganizowanej, związanej przede wszystkim z pracą sprzętu oraz maszyn budowalnych przygotowujących teren pod budowę oraz pracami budowlanymi, a także ruchem pojazdów ciężarowych. Oddziaływanie w związku z prowadzonymi pracami budowalnymi będzie miało charakter lokalny, charakteryzować się będzie dużą zmiennością w czasie i przestrzeni. Oddziaływanie to będzie pomijalnie małe.
W trakcie realizacji inwestycji wystąpią oddziaływania akustyczne związane z wykonywaniem prac montażowych, pracą sprzętu budowlanego oraz transportem materiałów i surowców. Hałas powstający na etapie budowy inwestycji jest hałasem zmiennym w czasie, okresowym, krótkotrwałym i ustąpi po zakończeniu robót. Prace przy użyciu budowlanego sprzętu ciężkiego prowadzone będą w godzinach 6:00-22:00.
Na etapie realizacji inwestycji przewiduje się powstawanie ścieków socjalno-bytowych. W czasie budowy plac budowy będzie wyposażony w przenośne urządzenia sanitarne. Ilość wytwarzanych ścieków uzależniona będzie od ilości pracowników przebywających w danym czasie na placu budowy. Odbiór prowadzony będzie w zależności od potrzeb przez wozy asenizacyjne zewnętrznych, wyspecjalizowanych jednostek.
W czasie realizacji planowanego przedsięwzięcia z uwagi na jego specyfikę powstawać będą odpady z grupy 15, 17 i 20. Odpady na etapie budowy będą magazynowane w miejscu do tego wyznaczonym, wyposażonym w stosowne kontenery i pojemniki, beczki, worki typu big-bag itp., np. w kontenerach stalowych z pokrywą metalową lub brezentem zabezpieczającym przed wtórnym zanieczyszczeniem środowiska np. rozwiewaniem – w zależności od rodzaju odpadu. Miejsce do selektywnego magazynowania odpadów wyznaczone będą na utwardzonym placu, w sposób zabezpieczający środowisko gruntowo-wodne. Wytworzone odpady przekazywane będą specjalistycznym firmom posiadającym zezwolenie w zakresie gospodarowania odpadami.
Zakłada się, że ziemia wytworzona w czasie budowy będzie zagospodarowana w obrębie inwestycji, do splantowania terenu.
Faza likwidacji przedsięwzięcia będzie charakteryzowała się podobnymi oddziaływaniami jak faza budowy. Oddziaływania te, podobnie jak na etapie realizacji, będą miały charakter krótkotrwały i ustaną po zakończeniu prowadzonych prac. Ewentualna likwidacja przedsięwzięcia, prowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami, nie spowoduje ponadnormatywnego oddziaływania na środowisko oraz zdrowie i życie ludzi.
Eksploatacja przedmiotowego przedsięwzięcia powodować będzie oddziaływanie na środowisko w zakresie emisji gazów i pyłów do powietrza atmosferycznego, emisji hałasu, powstawania ścieków bytowych, wód opadowych i roztopowych oraz wytwarzania odpadów.
Na terenie planowanej inwestycji źródło zorganizowanej emisji do powietrza stanowić będą: rooftop z nagrzewnicą gazową o mocy do ok. 80 kW – 1 sztuka, kotłownia gazowa o mocy do ok. 60 kW – 2 sztuki, rooftop z nagrzewnicą gazową o mocy do ok. 50 kW – 10 sztuk, rooftop/centrala wentylacyjna z nagrzewnicą gazową o mocy do ok. 30 kW – 13 sztuk, centrala wentylacyjna z nagrzewnicą gazową o mocy do ok. 20 kW – 6 sztuk.
Źródłami emisji niezorganizowanej będą pojazdy poruszające się po terenie obiektu.
W oparciu o przeprowadzoną analizę rozprzestrzeniania substancji w powietrzu stwierdza się, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie skutkować ponadnormatywnym oddziaływaniem na jakość powietrza atmosferycznego.
Źródłami hałasu na terenie planowanego przedsięwzięcia będą centrale wentylacyjne typu rooftop, centrale wentylacyjne, agregaty chłodnicze, skraplacz chłodniczy. Parametry i liczba źródeł hałasu została wskazana w sentencji niniejszego postanowienia.
Źródłem hałasu będą również pojazdy poruszające się po terenie przedsięwzięcia. Zakłada się ok. 1650 poj. osobowych/dobę, ok. 28 poj. dostawczych/dobę, ok. 6 poj. ciężarowych/dobę.
Przeprowadzona w karcie informacyjnej przedsięwzięcia na środowisko analiza wyników obliczeń modelowania emisji poziomów hałasu w środowisku wskazuje, że planowane przedsięwzięcie nie będzie wpływać ponadnormatywnie na najbliższe tereny podlegające ochronie akustycznej.
Zarówno na etapie budowy jak i eksploatacji woda będzie dostarczana z sieci wodociągowej na podstawie stosownej umowy z gestorem. Na etapie eksploatacji woda będzie pobierana na cele bytowe oraz przemysłowe – mycie posadzek.
W związku z realizacją planowanej inwestycji powstawać będą ścieki przemysłowe wynikające z utrzymania czystości na terenie obiektów (z mycia posadzek) oraz
z potencjalnych punktów gastronomicznych (wyposażone w separatory tłuszczu). Ścieki przemysłowe wytwarzane w planowanej inwestycji, z uwagi na charakter, odprowadzane będą do miejskiej sieci kanalizacyjnej wraz ze ściekami bytowymi.
Ścieki bytowe będą odprowadzane do miejskiej, grawitacyjnej sieci kanalizacji sanitarnej, zgodnie z warunkami gestora sieci.
Wody opadowe i roztopowe z terenu przedsięwzięcia, po uprzednim podczyszczeniu w separatorze substancji ropopochodnych będą odprowadzane do szczelnego, podziemnego zbiornika retencyjnego o pojemności min. 880 m3, a następnie do miejskiej sieci kanalizacji deszczowej.
W celu zagospodarowania wód opadowych i roztopowych na terenie inwestycji poza zbiornikami retencyjnymi zaproponowano zbiornik przejmujący wody opadowe do wykorzystania na podlewanie terenów zielonych. Dla celów podlewania terenów zielonych zaprojektowanych na terenie inwestycji szczelny, podziemny betonowy zbiornik na wody opadowe (zasilany wodami opadowymi jedynie z rur spustowych odprowadzających wody opadowe z dachów). Dobrano zbiornik o pojemności 100 m3. Zbiornik będzie zaopatrzony w przelew awaryjny z odprowadzeniem nadmiaru wód opadowych do projektowanej kanalizacji opadowej odprowadzającej wody opadowe do zbiornika głównego. Przelew zrealizowany będzie w górnej części zbiornika tak aby w każdej chwili określona ilość wód opadowych była dostępna do podlewania.
Na etapie eksploatacji inwestycji powstawać będą odpady z głównie z grupy 13, 15, 16, 18 i 20. Odpady będą magazynowane w sposób selektywny, w specjalistycznych, opisanych pojemnikach/lub kontenerach, w wydzielonych częściach budynków oraz w wyznaczonych miejscach poza nimi. Po uzbieraniu ilości transportowej będą przekazywane do uprawnionego w tym celu odbiorcy - wywożone bezpośrednio do odzysku lub do unieszkodliwiania. Powstające na terenie planowanej inwestycji odpady niebezpieczne oraz inne niż niebezpieczne, będą podlegały ewidencji ilościowej i jakościowej, zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi w tym zakresie.
Ze względu na rodzaj, skalę i usytuowanie przedsięwzięcia w centralnej Polsce można jednoznacznie stwierdzić, iż nie będzie ono powodować transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dziennik Ustaw pozycja 138) planowane przedsięwzięcie nie jest zaliczane do zakładów o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej.
Zachowanie standardów obowiązujących przy projektowaniu i budowaniu tego typu obiektów, przestrzeganie zasad ppoż. i BHP (zarówno na etapie realizacji jak i eksploatacji) zmniejszy ryzyko wystąpienia katastrofy budowlanej do minimum.
Przedmiotowe przedsięwzięcie przy zastosowaniu przedstawionej technologii nie będzie wiązać się z ryzykiem wystąpienia katastrof naturalnych i budowlanych.
Z informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia wynika, że na terenie przedsięwzięcia nie występują obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe, obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych. Planowane przedsięwzięcie położone jest poza obszarami uzdrowisk oraz obszarami ochrony uzdrowiskowej, obszarami o krajobrazie mającym znaczenie archeologiczne, historyczne i kulturowe. Przedmiotowe przedsięwzięcie położone jest poza obszarami jezior, obszarami górskimi, leśnymi oraz obszarami wybrzeży.
Z karty informacyjnej wynika, że przedsięwzięcie nie jest realizowane w obszarze, dla którego standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia, a realizacja przedsięwzięcia nie spowoduje pogorszenia jakości środowiska.
Przedmiotowa inwestycja znajduje się na terenie gminy miejskiej Konstantynów Łódzki, dla której gęstość zaludnienia wynosi 706 os./km2 (wg Urzędu Statystycznego
w Łodzi z 2024 r.).
Planowane przedsięwzięcie położone jest poza obszarami objętymi ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dziennik Ustaw z 2024 r. pozycja 1478 ze zmianami). Najbliżej zlokalizowane obszarowe formy ochrony przyrody (do 5 km, zgodnie z centralnym rejestrem form ochrony przyrody prowadzonym przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska) to Zespół przyrodniczo-krajobrazowy Międzyrzecze Neru i Dobrzynki w odległości ok. 3,4 km oraz rezerwat przyrody Polesie Konstantynowskie w odległości ok. 4,3 km.
Najbliżej położonym obszarem należącym do Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000 jest specjalny obszar ochrony siedlisk Grądy nad Lindą PLH100022 w odległości ok. 13,4 km od przedsięwzięcia.
Przedmiotowe przedsięwzięcie, przede wszystkim z uwagi na odległość, skalę, rodzaj, charakterystykę, oraz krótkotrwały i odwracalny charakter zmian środowiska na etapie realizacji inwestycji oraz brak znaczących negatywnych oddziaływań w czasie późniejszej eksploatacji, nie będzie miało negatywnego wpływu na cele ochrony, przedmioty ochrony oraz integralność wszystkich ww. obszarów podlegających ochronie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, w tym na obszary Natura 2000. Teren objęty inwestycją nie wykazuje także istotnych wartości przyrodniczych związanych z występowaniem cennych siedlisk i gatunków roślin, zwierząt i grzybów, korytarzy ekologicznych.
Obszar przedsięwzięcia nie przecina, ani nie leży w zasięgu korytarzy ekologicznych o znaczeniu międzynarodowym i/lub krajowym. Nie odnotowano również występowania lokalnych korytarzy ekologicznych.
W przypadku stwierdzenia lęgów na danym terenie, prace powinno się rozpocząć po stwierdzeniu przez specjalistę przyrodnika wyprowadzenia/zakończenia lęgów.
W przypadku ryzyka płoszenia zwierząt gatunków chronionych na skutek prac ziemnych w sezonie lęgowym (niezależnie od wykluczenia lęgów na terenie) oraz w przypadku zasiedlenia terenu przez gatunki chronione, należy uzyskać zezwolenie na odstępstwa od zakazów w stosunku do gatunków podlegających ochronie zgodnie z przepisami odrębnymi.
W trakcie realizacji przedsięwzięcia będzie występować niewielkie oddziaływanie na środowisko w zakresie emisji hałasu oraz substancji pyłowych i gazowych do powietrza. Oddziaływanie to będzie odwracalne, trwające do czasu zakończenia prac budowlanych. Wszystkie oddziaływania występujące na etapie realizacji inwestycji będą miały charakter lokalny i odwracalny poza trwałym zajęciem terenu pod obiekt. Natomiast występujące oddziaływania na etapie eksploatacji przedmiotowej inwestycji związane będą głównie
z poruszającymi się po przedmiotowym terenie pojazdami, pracą urządzeń wentylacyjnych oraz odprowadzaniem wód opadowych.
Planowane przedsięwzięcie po zrealizowaniu zgodnie z zaproponowanymi w karcie informacyjnej rozwiązaniami techniczno-technologicznymi i organizacyjnymi, nie będzie stwarzało zagrożenia dla środowiska.
Zgodnie z aktualnie obowiązującym „Plan gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry” przyjętym rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 16 listopada 2022 r. (Dziennik Ustaw z 2023 r. pozycja 335) planowane przedsięwzięcie znajduje się w regionie wodnym Warty w granicach jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie GW600072 oraz
w granicach zlewni jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP) Łódka o kodzie RW600010183232 oraz Jasieniec o kodzie RW6000618134. JCWPd o kodzie GW600072 charakteryzuje się dobrym stanem ilościowym oraz chemicznym. Jest ona monitorowana, a ocena ryzyka nieosiągnięcia celów środowiskowych jest niezagrożona. JCWPd przeznaczona jest do poboru wody na potrzeby zaopatrzania ludności w wodę przeznaczoną do spożycia. JCWP o nazwie Łódka o kodzie RW600010183232 posiada status silnie zmienionej części wód o złym stanie. Jest ona monitorowana i jest określona jako „zagrożona” nieosiągnięciem celów środowiskowych. Dla JCWP zostało ustanowione odstępstwo z artykuł 4 ustęp 4 oraz z artykuł 4 ust 7 Ramowej Dyrektywy Wodnej. JCWP o nazwie Jasieniec o kodzie RW6000618134 posiada status silnie zmienionej części wód o złym stanie. Jest ona monitorowana i jest określona jako „zagrożona” nieosiągnięciem celów środowiskowych. Dla JCWP zostało ustanowione odstępstwo z artykuł 4 ustęp 4 Ramowej Dyrektywy Wodnej. Przedmiotowe przedsięwzięcie nie kwalifikuje się do inwestycji i działań, które wymagają uzyskania oceny wodnoprawnej, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 27 sierpnia 2019 r. w sprawie rodzajów inwestycji i działań, które wymagają uzyskania oceny wodnoprawnej (Dziennik Ustaw z 2019 r. pozycja 1752).
Obwieszczeniem z dnia 9 czerwca 2025 r. wyznaczono termin na wypowiedzenie się dla stron. W wyznaczonym terminie nie złożono żadnych pism w przedmiotowej sprawie.
Biorąc powyższe pod uwagę należało orzec jak w sentencji.
POUCZENIE
- Od niniejszej decyzji służy stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi za pośrednictwem Burmistrza Konstantynowa Łódzkiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
- W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania decyzja staje się ostateczna i prawomocna co oznacza, iż decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu i brak jest możliwości zaskarżenia decyzji do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Nie jest możliwe skuteczne cofnięcie oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania.
- W przypadku zasiedlenia terenu przedsięwzięcia przez chronione gatunki roślin, zwierząt, bądź grzybów, przed przenoszeniem osobników gatunków chronionych, przed rozpoczęciem prac mogących doprowadzić do zniszczenia osobników gatunków chronionych i ich siedlisk, umyślnego płoszenia bądź niepokojenia, lub mogących mieć inny negatywny wpływ na gatunki chronione należy uzyskać stosowne zezwolenia, zgodnie z przepisami odrębnymi.
Z up. BURMISTRZA
KONSTANTYNOWA ŁÓDZKIEGO
Piotr Pietrzak
Kierownik
Referatu Ochrony Środowiska
Załączniki:
- Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z artykuł 82 ustęp 3 ustawy ooś
Otrzymują:
- Pełnomocnik
- Strony postępowania – obwieszczenie zgodnie z artykuł 49 KPA
- a/a
Do wiadomości:
- Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Łodzi, 90-113 Łódź, ul. Traugutta 25
- Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny, 95-200 Pabianice ul. Kilińskiego 10/12
- Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Sieradzu, Pl. Wolności 1, 98-200 Sieradz
Konstantynów Łódzki, 3 lipiec 2025 r. OŚ.6220.2-17.2025.WK
Charakterystyka przedsięwzięcia
Załącznik do decyzji nr OŚ.6220.2-17.2025.WK
Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z artykuł 82 ustęp 3 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dziennik Ustaw 2024 pozycja 1112 ze zmianami)
Przedmiotowe przedsięwzięcie polegać będzie na budowie centrum handlowo-usługowego w Konstantynowie Łódzkim przy ul. Spółdzielczej, na działce nr ewid. 2/23, 2/24, 2/25, 2/308 obręb 0017 K-17.
Teren przedsięwzięcia objęty jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonym Uchwałą Nr VII/42/15 Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim z dnia 26 marca 2015 r. w sprawie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części obszaru Konstantynowa Łódzkiego, zgodnie z którym planowane przedsięwzięcie położone jest w obszarze oznaczonym 1U – tereny zabudowy usługowej – usługi komercyjne, usługi handlu detalicznego o powierzchni sprzedaży większej niż 2000 m2, usługi motoryzacyjne, w tym stacje remontowe i stacje obsługi pojazdów mechanicznych, myjnie samochodowe i stacja paliw, obiekty magazynów i składów oraz obiekty produkcyjne.
Otoczenie inwestycji stanowi zabudowa mieszkaniowa i usługowa. Od południa znajdują się supermarkety – Kaufland i Bricomarche. Dalej w kierunku zachodnim przebiega droga ekspresowa S 14.
Teren planowanej inwestycji stanowi nieużytek porolny, nieporośnięty zadrzewieniem. Na terenie bezpośredniego oddziaływania inwestycji nie stwierdzono obecności gatunków roślin i zwierząt.
Projekt zakłada budowę centrum handlowo – usługowego wraz z zagospodarowaniem terenu oraz niezbędną infrastrukturą techniczną i obejmuje :
- obiekty centrum handlowo-usługowego, w skład którego wchodzą m.in.:
- lokale handlowo-usługowe,
- sklep spożywczy o pow. do 1000 m2,
- lokale gastronomiczne,
- restauracja typu drive thru,
- wykonanie układu drogowego obejmującego:
- wykonanie 3 zjazdów na teren inwestycji z ul. Spółdzielczej,
- wewnętrzny układ drogowy z parkingami, placami manewrowymi i placami dostaw,
- przyłącza instalacji wraz z zewnętrznymi instalacjami na terenie działek inwestycji:
- przyłącze energetyczne oraz stacje transformatorowe, oświetlenie terenu, instalacja zasilania,
- przyłącze wodociągowe i wewnętrzna sieć wodociągowa (instalacja) wraz z hydrantami zewnętrznymi,
- przyłącze i wewnętrzna sieć kanalizacji sanitarnej (instalacja),
- zewnętrzna instalacja kanalizacji opadowej wraz ze zbiornikami retencyjnymi,
- przyłącze gazowe i zewnętrzna instalacja gazowa,
- przyłącze teletechniczne,
- budowę stacji trafo – wbudowane lub wolnostojące,
- budowę wolnostojącego pylonu reklamowego,
- małą architekturę.
Układ funkcjonalny zakłada dostępność wszystkich lokali handlowo-usługowych bezpośrednio z zewnątrz od strony elewacji frontowej.
Powierzchnia terenu dla całego obszaru zainwestowania wynosi ok. 4,98 ha, w tym:
- powierzchnia zabudowy – do 1,80 ha,
- powierzchnia utwardzona - do 2,18 ha,
- powierzchnia zielona – min. 1,00 ha.
Planowana długość dróg o nawierzchni twardej na terenie inwestycji wynosi około 1,271 km.
Czas pracy w godziałce 6-22 (sporadyczne dyżury nocne apteki, sklep spożywczy), przez nie więcej niż 7 dni w tygodniu (niedziele handlowe). Zakłada się zatrudnienie na poziomie do 500 osób (na dwie zmiany).
Na potrzeby planowanego przedsięwzięcia prognozuje się wykorzystanie normatywnych wielkości w zakresie zużycia wody, materiałów, paliw oraz energii. Materiałochłonność planowanego przedsięwzięcia nie powinna odbiegać od przedsięwzięć o podobnym profilu. Na etapie realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia przewiduje się wykorzystanie m.in. kruszywa, blachy, zapraw murarskich, betonu, materiałów termoizolacyjnych, rur, materiałów wykończeniowych. Dokładna ilość materiałów oraz surowców wykorzystywanych na etapie budowy zostanie określona na etapie projektu budowlanego. Szacunkowe zapotrzebowanie na media na etapie eksploatacji przedstawia się następująco: woda w ilości ok. 10 000 m3/rok; energia elektryczna w ilości ok. 1 000 MWh/rok; gaz ziemny w ilości ok. 146 tys. m3/rok.
Z up. BURMISTRZA KONSTANTYNOWA ŁÓDZKIEGO
Piotr Pietrzak
Kierownik
Referatu Ochrony Środowiska
- Pierwsza publikacja:
- 03.07.2025 13:24 Wincenty Kołacz
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Referat ochrony Środowiska
| Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
|---|---|---|
| Obwieszczenie o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach | 1.0 | 03.07.2025 13:24 Wincenty Kołacz |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP