W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Obwieszczenie informujące o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

Obwieszczenie

Działając na podstawie artykuł 74 ustęp 3, artykuł 85 ustęp 3 w związku z artykuł 38 i artykuł 3 ustęp 1 punkt 11 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dziennik Ustaw 2024 pozycja 1112 ze zmianami) oraz artykuł 10 § 1, artykuł 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dziennik Ustaw z 2024 roku pozycja 572 ze zmianami)

Burmistrz Konstantynowa Łódzkiego zawiadamia, że w dniu 4 października 2024 roku została wydana decyzja znak OŚ.6220.13-16.2024.WK o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Budowie kanalizacji sanitarnej w ulicy Łódzkiej od ulicy Kościelnej do S-14 w Konstantynowie Łódzkim”.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi pismem z dnia 12 sierpnia 2024 roku (data wpływu: 12.08.2024 roku znak WOOŚ.4220.344.2024.KSa.3) wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Pabianicach pismem z dnia 21 sierpnia 2024 roku (data wpływu: 21.08.2024 roku nr ZNS.90281.19-2.2024) wyraził opinię, że nie stwierdza potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenia raportu pod kątem wymagań higienicznych i zdrowotnych.

Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu pismem z dnia 30 sierpnia 2024 roku (data wpływu 30.08.2024 roku nr PO.ZZŚ.4901.197.2024.KO) wyraził opinię, w której nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Szczegółowe informacje można uzyskać w godzinach pracy Urzędu Miejskiego w Konstantynowie Łódzkim pok. 7, I piętro.

Obwieszczenia w przedmiotowej sprawie będą zamieszczane na stronie konstantynow.pl w zakładce Aktualności - Obwieszczenia oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Konstantynowie Łódzkim oraz na tablicy ogłoszeń przy ulicy Kościelnej 1.

Zawiadomienie bądź doręczenie uważa się za dokonane po upływie czternastu dni od dnia publicznego ogłoszenia.

Treść decyzji jest dostępna na stronie konstantynow.pl w zakładce Aktualności – Obwieszczenia wraz z niniejszym obwieszczeniem.

Dzień publicznego obwieszczenia: 4 października 2024 roku

Konstantynów Łódzki, 4 października 2024 roku OŚ.6220.13-17.2024.WK

Decyzja środowiskowa

Na podstawie artykuł 71 ustęp 1, ustęp 2 pkt 2, artykuł 75 ustęp 1 pkt 4, artykuł 84 ustęp 2 i 85 ustęp 2 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dziennik Ustaw 2024 pozycja 1112 ze zmianami) – zwanej dalej ustawą ooś, § 3 ustęp 1 pkt 81 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dziennik Ustaw z 2019 roku, pozycja 1839), w związku z artykuł 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dziennik Ustaw z 2024 roku pozycja 572 ze zmianami), po rozpatrzeniu wniosku Przedsiębiorstwa Komunalnego Gminy Konstantynów Łódzki Spółka z ograniczona odpowiedzialnością o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Budowie kanalizacji sanitarnej w ulicy Łódzkiej od ulicy Kościelnej do S-14 w Konstantynowie Łódzkim” i po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pabianicach oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu

orzekam na rzecz Przedsiębiorstwa Komunalnego Gminy Konstantynów Łódzki Spółka z ograniczona odpowiedzialnością z siedzibą w Konstantynowie Łódzkim przy ulicy Jana Pawła II 44, 95-050 Konstantynów Łódzki

  1. Realizację przedmiotowego przedsięwzięcia i stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko;
  2. Określam następujące warunki i wymagania:
    1. Przedsięwzięcie zrealizować bez wycinki drzew i krzewów.
    2. W przypadku prowadzenia prac w pobliżu drzew należy je zabezpieczyć na etapie realizacji przedsięwzięcia przed urazami mechanicznymi i innymi uszkodzeniami poprzez oszalowanie deskami pni drzew z użyciem amortyzacji przy pniu (np. maty słomiane itp.). Ww. zabezpieczenie wokół pni powinno się zastosować do wysokości pierwszych gałęzi (lub do wysokości ok. 150 cm), dolna krawędź desek powinna opierać się o podłoże. Oszalowanie zaleca się przymocować drutem lub taśmą (bez użycia gwoździ lub innych materiałów uszkadzających drzewo). 
    3. Prace w obrębie systemu korzeniowego, co najmniej w terenie wyznaczonym zasięgiem korony drzew, należy prowadzić ze szczególną ostrożnością, zaleca się prowadzić takie prace ręcznie (zastosowanie sprzętu mechanicznego możliwe w wyjątkowej sytuacji, gdy technologia prac wymaga użycia sprzętu). Dodatkowo, co najmniej w terenie wyznaczonym zasięgiem korony drzewa powinno się unikać: wykonania placów składowych i dróg dojazdowych, poruszania się sprzętu mechanicznego, składowania materiałów budowlanych, zmian poziomu gruntu. Prace budowlane prowadzić tak, aby unikać obsypywania pni drzew. 
    4. W celu niedopuszczenia do przesuszenia systemu korzeniowego, wykopy przy drzewach i krzewach należy zasypywać w jak najkrótszym czasie.
    5. Przy prowadzeniu prac budowlanych dopuszcza się wykorzystanie i przekształcenie elementów przyrodniczych wyłącznie w takim zakresie, w jakim jest to konieczne w związku z realizacją przedsięwzięcia.
    6. Podczas prowadzenia prac budowlanych przewidzieć miejsca do parkowania maszyn budowlanych (zaplecze budowy), na terenie utwardzonym i zabezpieczonym przed ewentualnym wpływem substancji ropopochodnych na środowisko gruntowo-wodne przez wyposażenie w odpowiednie sorbenty.
    7. W trakcie realizacji przedsięwzięcia kontrolować wszystkie wykopy oraz inne miejsca mogące stać się pułapką dla drobnych zwierząt (głównie płazów w okresie sezonowych migracji oraz małych ssaków). W przypadku uwięzienia zwierząt, należy podejmować działania zmierzające do ich uwolnienia. Uwolnienie i przenoszenie zwierząt, które mogłyby się dostać na teren prowadzonych prac, na bezpieczne siedliska zastępcze właściwe dla poszczególnych gatunków, zaleca zlecać się wykwalifikowanemu przyrodnikowi.
    8. Zapewnić sprawną organizację i optymalne harmonogramy robót w celu szybkiego zakończenia przedsięwzięcia i ograniczenia czasu trwania uciążliwości spowodowanych robotami budowlanymi.
    9. Roboty budowlane z użyciem ciężkiego sprzętu budowlanego prowadzić w porze dziennej, tj. w godzinach od 6.00 do 22.00 i organizować w taki sposób, aby zminimalizować liczbę osób narażonych na hałas o poziomie ponadnormatywnym. Należy zaplanować wszelkie operacje z użyciem ciężkiego sprzętu tak, aby urządzenia emitujące hałas o dużym natężeniu nie pracowały jednocześnie oraz należy przestrzegać zasady wyłączania silników maszyn i pojazdów w czasie przerw w pracy.
    10. Stosować środki techniczne i organizacyjne mające na celu ograniczenie emisji pyłu z terenu przedsięwzięcia, powstającego podczas prowadzenia prac budowlanych, jak i podczas transportu materiałów budowlanych (w tym unikać rozsypywania materiałów pylistych na terenie budowy, osłaniać ewentualne składowiska kruszyw, piasku, zawierające drobne frakcje pyłowe przed działaniem wiatru, w dni słoneczne i wietrzne stosować zraszanie potencjalnych miejsc wtórnego pylenia za pomocą odpowiednich spryskiwaczy, do transportu materiałów pylistych stosować pojazdy ciężarowe wyposażone w systemy zabezpieczające przed rozwiewaniem). 
    11. Zaplanować wszelkie prace budowlane z użyciem sprzętu i maszyn budowlanych. Stosować sprzęt w dobrym stanie technicznym. Sprzęt i maszyny wykorzystywane podczas realizacji przedsięwzięcia winny spełniać odpowiednie standardy jakościowe, techniczne, wykluczające emisje do wód i do ziemi zanieczyszczeń z grupy ropopochodnych (oleje, smary, paliwo).
    12. W czasie prowadzenia robót budowlanych prowadzić stały monitoring stanu technicznego sprzętu budowlanego i transportowego.
    13. W przypadku przedostania się zanieczyszczeń do gruntu lub wód bezzwłocznie podjąć działania zmierzające do usunięcia skutków i przyczyn awarii.
    14. Ścieki bytowe z placu budowy należy odprowadzać do szczelnych, przenośnych sanitariatów, a następnie przekazać firmie zajmującej się wywozem nieczystości płynnych, posiadającej stosowne zezwolenia.
    15. Odpady wytworzone w trakcie budowy oraz eksploatacji przedsięwzięcia należy gromadzić selektywnie, w uporządkowany sposób i przechowywać w miejscach do tego specjalnie przeznaczonych i oznakowanych (np. kontenery, pojemniki, zbiorniki, wyznaczone miejsca), w warunkach odpowiednio zabezpieczonych przed przedostaniem się do środowiska substancji szkodliwych oraz przed dostępem osób postronnych i zwierząt, a następnie przekazywać firmom posiadającym stosowne zezwolenie na zbieranie odpadów, odzysk czy unieszkodliwienie.
    16. Na etapie eksploatacji poddawać regularnej kontroli stan instalacji oraz wykonywać na bieżąco niezbędne naprawy i konserwacje.


Uzasadnienie

W dniu 20 maja 2024 roku wpłynął wniosek Przedsiębiorstwa Komunalnego Gminy Konstantynów Łódzki Spółka z ograniczona odpowiedzialnością o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Budowie kanalizacji sanitarnej w ulicy Łódzkiej od ulicy Kościelnej do S-14 w Konstantynowie Łódzkim”.

Planowane przedsięwzięcie należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, o których mowa w § 3 ustęp 1 pkt 81 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dziennik Ustaw z 2019 roku, pozycja 1839) tj.:

  • § 3 ustęp 1 pkt 81: sieci kanalizacyjne o całkowitej długości przedsięwzięcia nie mniejszej niż 1 km, z wyłączeniem: przebudowy tych sieci metodą bezwykopową, sieci kanalizacji deszczowej zlokalizowanych w pasie drogowym i obszarze kolejowym, przyłączy do budynków.

Przedmiotowa inwestycja należy do przedsięwzięć, dla których wymagane jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zaś przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko jest fakultatywne.

Organ wystąpił o wydanie opinii w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pabianicach oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu. 

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi pismem z dnia 12 sierpnia 2024 roku (data wpływu: 12.08.2024 roku znak WOOŚ.4220.344.2024.KSa.3) wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Pabianicach pismem z dnia 21 sierpnia 2024 roku (data wpływu: 21.08.2024 roku nr ZNS.90281.19-2.2024) wyraził opinię, że nie stwierdza potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenia raportu pod kątem wymagań higienicznych i zdrowotnych.

Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu pismem z dnia 30 sierpnia 2024 roku (data wpływu 30.08.2024 roku nr PO.ZZŚ.4901.197.2024.KO) wyraził opinię, w której nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Organ uwzględniając łączne uwarunkowania określone w artykuł 63 ustęp 1 ustawy ooś oraz po uzyskaniu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pabianicach oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu uznał, że nie jest konieczne przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie kanalizacji sanitarnej w ulicy Łódzkiej na odcinku od ulicy Kościelnej do S-14 w Konstantynowie Łódzkim i realizowane będzie w ramach inwestycji pn.:

  1. Budowa kanalizacji sanitarnej w ulicy Łódzkiej w Konstantynowie Łódzkim,
  2. Budowa kanalizacji sanitarnej w ulicy Łódzkiej na odcinku od ulicy Spółdzielczej do S14 w Konstantynowie Łódzkim.

Realizacja inwestycja polegać będzie na budowie sieci kanalizacji sanitarnej wraz z odejściami bocznymi do granicy działek prywatnych oraz budowie pompowni ścieków. Inwestycja zlokalizowana będzie w miejscowości Konstantynów Łódzki, w ulicy Łódzkiej na odcinku od ulicy Kościelnej do wysokości trasy S14 w działkach: pasa drogowego drogi wojewódzkiej Nr 710 o nawierzchni asfaltowej (działka nr ewid. 1/3) oraz działce o nr ewid. 2/26 należącej do Kaufland Polska Markety sp. z o.o. sp. j. w powiecie pabianickim, województwie łódzkim oraz terenie zielonym na działkach nr ewid. 1/3, 36/1, 37/1, 38/5, 38/7, 39/4.

Ujęte ścieki zbierane kanałem grawitacyjnym z zabudowy mieszkaniowej od ulicy Kościelnej do ulicy Spółdzielczej oraz od S14 do ulicy Spółdzielczej poprzez przepompownię ścieków transportowane będą rurociągiem tłocznym do istniejącej studni (zlokalizowanej na działce o nr ewid. 2/20), która zostanie zaadoptowana na studnię rozprężną.

Sieć kanalizacji sanitarnej eksploatowana jest przez Przedsiębiorstwo Komunalne Gminy Konstantynów Łódzki. W skład projektowanej sieci wchodzi kanalizacja grawitacyjna, kanalizacja ciśnieniowa, studnie oraz pompownia ścieków wraz z instalacją elektryczną. Pompownia zlokalizowana jest na działce nr ewid 2/26 w uzgodnieniu z prywatnym właścicielem gruntu. 

Szacunkowy zakres inwestycji przedstawia się następująco:

  • kanał grawitacyjny DN 200 mm o łącznej długości L=0,83 km,
  • odejścia boczne do granic działki DN160 mm o łącznej długości L=0,43 km,
  • rurociąg tłoczny kanalizacji sanitarnej DN90 mm o długości L=0,38 km,
  • szczelne studnie rewizyjne z elementów prefabrykowanych oraz z tworzyw sztucznych o średnicy DN 425 mm – 2 000 mm,
  • przepompownia o średnicy DN2000 mm – 1 szt.

Kanały grawitacyjne wykonane będą z rur tworzywowych lub kamionkowych lub żeliwa kanalizacyjnego odpornych na działanie ścieków. Planuje się zaprojektowanie systemu monitoringu pracy przepompowni ścieków oraz zdalnego powiadamiania o wystąpieniu ewentualnych awarii, jak np. przerwa w dostawie energii elektrycznej. Wówczas możliwe będzie zastosowanie, w razie konieczności, agregatu prądotwórczego w celu umożliwienia dalszej pracy pompy.

Nie przewiduje się zmiany sposobu użytkowania istniejących terenów, dróg oraz ciągów komunikacyjnych. Przebieg tras planowanego uzbrojenia w terenie zabudowanym zlokalizowany jest w trasie istniejących ciągów komunikacyjnych. Pozostałe odcinki zlokalizowane są w terenach trwałych użytków zielonych. Zgodnie z informacjami przedstawionymi w dokumentacji w obszarze przedsięwzięcia nie zinwentaryzowano siedlisk objętych ochroną ani chronionych gatunków zwierząt, roślin, grzybów. W ramach prowadzonych robót budowlanych nie przewiduje się wycinki drzew i krzewów.

Głębokość ułożenia kanalizacji wahać się będzie w granicach od 1,78 do ok. 6,2 m ppt., w związku z czym może wystąpić konieczność odwodnienia wykopów za pomocą igłofiltrów.
W razie konieczności odwodnienia wykopów, miejsce zrzutu wód gruntowych z odwodnienia wykopów zostanie wskazane w dokumentacji odwodnienia wykopów. 

W zaistniałej konieczności zostaną uzyskane stosowne uzgodnieniach oraz decyzje. Przewidywane odziaływanie na środowisko na etapie realizacji, w związku z ewentualną koniecznością odwodnienia, ograniczać się będzie do chwilowego, tymczasowego obniżenia poziomu wód gruntowych, a zasięg leja depresji nie będzie wykraczał poza granice terenu, do którego Inwestor ma prawo do dysponowania.

W pasie drogi wojewódzkiej nr DW 710 Konstantynów Łódzki, projektowaną sieć kanalizacyjną należy wykonać metodą bezwykopową, przewiertem lub przeciskiem sterowanym poprzez szyb początkowy i końcowy, bez naruszenia nawierzchni. Wszystkie poprzeczne przejścia projektowanej kanalizacji pod jezdnią ulicy Łódzkiej wykonać bezwykopowo w rurze osłonowej. W terenie zielonym dopuszcza się wykop otwarty w zależności od zagospodarowania terenu i możliwości technicznych.

Do projektowanej kanalizacji przewiduje się podłączenie ok. 28 posesji. Ilość ścieków odprowadzana projektowaną siecią kanalizacji sanitarnej wynosić będzie ok. 18 240 dm3/dobę.
Odbiornikiem ścieków z projektowanej sieci kanalizacyjnej będzie istniejąca oczyszczalnia ścieków Grupowej Oczyszczalni Ścieków GOŚ   ŁAM o przepustowości Qśr d = 166 m3/d – dla pory suchej oraz Qśr d = 332 m3/d dla pory mokrej. W dokumentacji podano, że oczyszczalnia ścieków posiada odpowiednie rezerwy na przyjęcie planowanej ilości ścieków. 

Budowa planowanej sieci spowoduje jedynie czasowe zajęcie terenu dla ułożenia sieci, po wykonaniu prac montażowych wykopy będą zasypane, a teren przywrócony do stanu pierwotnego.
Planowana inwestycja stanowi inwestycję liniową podziemną, w związku z powyższym po zakończeniu budowy zrealizowana inwestycja będzie traktowana jako infrastruktura komunalna niezajmująca powierzchni (sieci podziemne), a teren inwestycji będzie wykorzystywany w dotychczasowy sposób.

Na etapie wykonania inwestycji zostaną zastosowane typowe technologie budowlane z wykorzystaniem maszyn i sprzętu budowlanego. Na potrzeby planowanego przedsięwzięcia prognozuje się wykorzystanie normatywnych wielkości w zakresie zużycia wody, materiałów, paliw oraz energii. W przypadku zapotrzebowania na wodę, np. na cele socjalne, dla pracujących robotników, wodę pitną czy też do przeprowadzenia próby szczelności woda na teren budowy dostarczana będzie w beczkowozach lub z istniejącej sieci wodociągowej w ulicy Łódzkiej. Szacunkowe zapotrzebowanie wody na etapie realizacji to ok. 3 m3/d. W razie konieczności użycia dla potrzeb elektronarzędzi energia zostanie zapewniona z sieci elektrycznej ogólnodostępnej bądź też agregatów spalinowych prądotwórczych. Wielkość poboru mocy zależna będzie od typu urządzeń zastosowanych przez Wykonawcę. Na potrzeby transportu, pracy maszyn typu koparka, spycharka oraz agregatów prądotwórczych użyty będzie olej napędowy w ilościach niezbędnych do wykonania robót budowlanych. Na etapie eksploatacji szacuje się zapotrzebowanie na energię elektryczną w wysokości ok. 20 kW mocy/ zainstalowaną pompę.

Próba szczelności sieci kanalizacyjnej przeprowadzona będzie metodą wodną polegającą na wypełnieniu rurociągów sieci wodą dostarczaną w beczkowozach lub z istniejącej sieci wodociągowej. Woda po próbie kierowana będzie bezpośrednio do istniejącej sieci kanalizacyjnej, a następnie do oczyszczalni ścieków.

Ilości wykorzystanych surowców nie będą wykraczały poza przewidziane technologią wymienioną powyżej. Nie naruszą stanu zasobów surowców regionalnych, w tym wody i kruszywa budowlanego.

Realizacja planowanego przedsięwzięcia związana będzie m.in. z emisją pyłów i gazów do atmosfery, z emisją hałasu, z powstawaniem ścieków socjalno-bytowych oraz odpadów. Jednakże z uwagi na skalę i zakres planowanych prac budowlanych oddziaływania i uciążliwości na etapie realizacji nie będą trwałe, ustąpią wraz z zakończeniem planowanej budowy inwestycji i nie spowodują trwałych znaczących zmian w środowisku. 

Prowadzenie robót budowlanych realizowane będzie wyłącznie w porze dziennej w celu zminimalizowania wpływu hałasu na otoczenie pochodzące z pracy maszyn budowlanych. 

Zaplecze budowy zabezpieczone będzie przed możliwością skażenia gruntu substancjami ropopochodnymi oraz wyposażone w niezbędne substancje do likwidacji ewentualnych wycieków. Po zakończeniu prac teren zostanie doprowadzony do stanu pierwotnego.

Ścieki socjalno-bytowe powstające na etapie realizacji będą gromadzone w przenośnych urządzeniach sanitarnych z bezodpływowymi, szczelnymi zbiornikami systematycznie opróżnianymi przez uprawnione firm. Zgromadzone ścieki będą wywożone wozami asenizacyjnymi do istniejącej oczyszczalni ścieków. Etap eksploatacji przedsięwzięcia nie wiąże się z powstawaniem ścieków socjalno-bytowych. 

W fazie budowy będą powstawać odpady związane z pracami budowlanymi, użytkowaniem sprzętu budowlanego oraz w związku z obecnością pracowników. Będą to odpady materiałów budowlanych, opakowania po materiałach budowlanych, gleba, odpady bytowe (w związku z zatrudnieniem pracowników). Będą to głównie odpady z grupy 15 i 17 oraz odpady komunalne z grupy 20. Wszelkie powstające odpady będą selektywnie zbierane w specjalnie wydzielonych miejscach i pojemnikach przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa ich magazynowania. Odpady należy magazynować na utwardzonej powierzchni w sposób zabezpieczający środowisko gruntowo-wodne, na terenie zabezpieczonym przed dostępem osób trzecich. Odpady niebezpieczne należy magazynować oddzielnie, w wydzielonym miejscu zabezpieczonym przed dostępem osób postronnych i zwierząt, w oznakowanych, szczelnych i zamykanych pojemnikach lub kontenerach, na utwardzonym i szczelnym podłożu.

W przypadku powstawania odpadów na etapie budowy odpady należy zagospodarować zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi odpadów. Odpady należy przekazywać firmom posiadającym stosowne zezwolenie na zbieranie odpadów, odzysk czy ich unieszkodliwienie.

Na etapie eksploatacji nie wystąpią znaczące negatywne oddziaływania. Budowa kanalizacji sanitarnej jest przedsięwzięciem, które można uznać jako rozwiązanie chroniące środowisko. Daje możliwość zorganizowanego odbioru ścieków sanitarnych, zabezpiecza przed możliwością niekontrolowanego opróżniania zbiorników bezodpływowych oraz ogranicza korzystanie z taboru asenizacyjnego. Projektowana sieć posiadać będzie odpowiednie spadki podłużne, właściwą szczelność i wytrzymałość, co będzie skutkować stałą ilością ścieków od miejsca powstawania do miejsca oczyszczania. Prawidłowe wykonawstwo zapobiega procesom infiltracji i eksfiltracji ścieków i wód gruntowych, a tym samym nie powoduje zanieczyszczenia gleby, wód podziemnych oraz wód powierzchniowych. Potencjalnym źródłem uciążliwości może być przepompownia ścieków. Źródłem hałasu będzie praca pompy. Ze względu na hermetyczność pompowni jak 
i głębokość posadowienia pomp, które są dodatkowo zatopione w cieczy należy stwierdzić, iż emisja hałasu jest na tyle niska, że nie wystąpią przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu na terenach chronionych akustycznie. 

W związku z realizacją i funkcjonowaniem przedsięwzięcia nie przewiduje się wystąpienia zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji. Wszelkie prace związane z planowanym przedsięwzięciem zostaną wykonane tak, aby spowodować jak najmniejsze uciążliwości dla okolicznych mieszkańców i otaczającego środowiska naturalnego.

Na podstawie informacji przedstawionych w dokumentacji niniejszej sprawy można stwierdzić, iż emisja poszczególnych zanieczyszczeń do środowiska na etapie realizacji i eksploatacji przedmiotowego przedsięwzięcia (emisja odpadów, ścieków, hałasu i zanieczyszczeń do powietrza) nie powinna przekraczać obowiązujących w polskim prawie standardów i norm środowiskowych.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 roku w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dziennik Ustaw pozycja 138) planowane przedsięwzięcie nie jest zaliczane do zakładów o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej.

Ze względu na rodzaj, skalę i usytuowanie przedsięwzięcia w centralnej Polsce można jednoznacznie stwierdzić, iż nie będzie ono powodować transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Z informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia wynika, że na terenie przedsięwzięcia nie występują obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe, obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych. Przedmiotowe przedsięwzięcie położone jest poza obszarami o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne obszarami jezior, obszarami górskimi, obszarami leśnymi, obszarami wybrzeży, obszarami uzdrowisk oraz obszarami ochrony uzdrowiskowej.

Z przedstawionych informacji nie wynika, aby przedsięwzięcie położone było na obszarze, dla którego standardy jakości środowiska nie zostały przekroczone.

Przedmiotowa inwestycja znajduje się na terenie gminy miejskiej Konstantynów Łódzki, w powiecie pabianickim, w województwie łódzkim. Gęstość zaludnienia dla gminy Konstantynów Łódzki wynosi 703 os./km2 (wg Urzędu Statystycznego w Łodzi z 2023 roku).

Planowane przedsięwzięcie położone jest poza obszarami objętymi ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dziennik Ustaw z 2023 roku pozycja 1336 ze zmianami). Najbliżej zlokalizowane obszarowe formy ochrony przyrody (do 5 km, zgodnie z centralnym rejestrem form ochrony przyrody prowadzonym przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska) to zespół przyrodniczo-krajobrazowy Międzyrzecze Neru i Dobrzynki w odległości ok. 3,3 km oraz rezerwat Polesie Konstantynowskie w odległości ok. 4,1 km.
Najbliżej położonym obszarem należącym do Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000 jest specjalny obszar ochrony siedlisk Grądy nad Lindą PLH100022 w odległości ok. 13,8 km od przedsięwzięcia.

Przedsięwzięcie polegające na realizacji kanalizacji sanitarnej ma niewielką skalę i realizowane będzie na terenie przekształconym. Sieć kanalizacji sanitarnej przebiegać będzie po terenie przekształconym i zostanie poprowadzona głównie w pasach drogowych. Przedmiotowe przedsięwzięcie przede wszystkim z uwagi na fakt, iż jest ono infrastrukturą podziemną i zlokalizowane będzie w pasie dróg, ma na celu przede wszystkim zapobieganie niekontrolowanemu odprowadzaniu nieoczyszczonych ścieków do gruntu, pozytywnie wpłynie na jakość wód podziemnych i powierzchniowych oraz krótkotrwały i odwracalny charakter zmian środowiska na etapie realizacji inwestycji i brak znaczących negatywnych oddziaływań w czasie późniejszej eksploatacji, nie powinno mieć negatywnego wpływu na cele ochrony, przedmioty ochrony oraz integralność wszystkich ww. obszarów podlegających ochronie, w tym na obszary Natura 2000. 

Obszar przedsięwzięcia nie przecina, ani nie leży w zasięgu korytarzy ekologicznych o znaczeniu międzynarodowym i/lub krajowym. Nie odnotowano również występowania lokalnych korytarzy ekologicznych.

W karcie informacyjnej przedsięwzięcia wskazano rozwiązania chroniące środowisko, których zastosowanie zminimalizuje potencjalne oddziaływanie na środowisko przyrodnicze.

W ramach przedmiotowego przedsięwzięcia nie jest planowana wycinka drzew ani krzewów. Należy także zaznaczyć, że wszystkie drzewa zlokalizowane w pobliżu przedsięwzięcia, nie powinny odnieść szkody w wyniku jego realizacji. W pobliżu zadrzewień prace należy prowadzić ze szczególną ostrożnością oraz należy je zabezpieczyć przed urazami mechanicznymi i innymi uszkodzeniami poprzez np. wygrodzenie grup drzew lub oszalowanie pni deskami zamocowanymi za pomocą drutu, z zastosowaniem materiału amortyzującego (mata słomiana, juta itp.). Wykopy w obrębie drzew nie mogą być prowadzone dłużej niż 2 tygodnie, a przy wietrznej, wilgotnej pogodzie 3 tygodnie. 

W przypadku przerwania robót wykopy winny być prowizorycznie wypełnione lub przykryte matami. Korzenie muszą być cały czas wilgotne. W przypadku niebezpieczeństwa mrozu ściany wykopów w obrębie korzeni drzew winny być przykryte materiałem chroniącym np. matami. Wykopy należy niezwłocznie wypełnić. Należy ponadto minimalizować ruch pojazdów i maszyn budowlanych wokół drzew w obrębie strefy wyznaczonej przez obrys jego korony. W obrębie systemu korzeniowego drzew nie należy składować materiałów chemicznie i fizycznie szkodliwych dla korzeni i gleby jak np. cement, wapno, oleje, środki impregnujące, paliwa ciekłe itp.

Teren objęty inwestycją nie wykazuje także istotnych wartości przyrodniczych związanych z występowaniem cennych, rzadkich, bądź objętych ochroną siedlisk przyrodniczych oraz gatunków roślin, zwierząt i grzybów.

W czasie realizacji planowanej inwestycji w obrębie prac ziemnych mogą incydentalnie pojawiać się takie drobne zwierzęta objęte ochroną prawną jak: małe ssaki, płazy oraz gady, dlatego też głównym działaniem minimalizującym, będzie codzienna (godziny ranne) kontrola wykopów ziemnych (przed podjęciem dalszych prac) w celu uwolnienia potencjalnie uwięzionych płazów, gadów oraz małych ssaków. Uwolnienie i przenoszenie zwierząt, które mogą dostać się na teren prowadzonych prac, zaleca się zlecić wykwalifikowanemu przyrodnikowi.
Tym samym mając na uwadze zakres inwestycji, lokalizację oraz charakter prac można stwierdzić, że przedsięwzięcie nie będzie wpływać na różnorodność biologiczną i nie zakłóci estetyki krajobrazu. W fazie budowy wystąpi czasowe zniekształcenie i naruszenie krajobrazu w obszarze, na którym trwać będą prace budowlane. Plac budowy oraz drogi techniczne zorganizowane będą w taki sposób, by ograniczyć korzystanie z terenu i minimalne przekształcenie jego powierzchni. Po zakończeniu etapu budowy, teren inwestycji zostanie uporządkowany, plac budowy zostanie zlikwidowany.

W karcie informacyjnej zaproponowano działania mające na celu zapobieganie, ograniczanie i minimalizację oddziaływań i uciążliwości. Po zrealizowaniu przedsięwzięcia odbiór krajobrazu będzie pozytywny.

Przedsięwzięcie nie niesie za sobą ryzyka wystąpienia poważnej awarii lub katastrofy naturalnej i budowlanej związanej z używanymi do budowy kanalizacji sanitarnej materiałami i technologią robót budowlanych.

Na podstawie przedstawionej dokumentacji dotyczącej emisji zanieczyszczeń i innych uciążliwości do środowiska związanych z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia wynika, że nie ma przeciwwskazań prawnych do utworzenia przedmiotowego przedsięwzięcia. W trakcie realizacji przedsięwzięcia będzie występować niewielkie oddziaływania na środowisko w zakresie emisji hałasu oraz substancji pyłowych i gazowych do powietrza. Oddziaływanie to będzie odwracalne, trwające do czasu zakończenia prac budowlanych. Wszystkie oddziaływania występujące na etapie realizacji przedsięwzięcia będą miały charakter lokalny i odwracalny. Oddziaływania te będą krótkotrwałe i ustąpią po zrealizowaniu przedsięwzięcia. Natomiast występujące oddziaływania na etapie eksploatacji przy zastosowaniu planowanych rozwiązań technicznych nie będą stwarzać trwałych i ponadnormatywnych zagrożeń dla środowiska. 

W fazie budowy należy liczyć się z pewnym negatywnym wpływem, spowodowanym typowym oddziaływaniem placu budowy o charakterze liniowym, na terenach sąsiadujących z planowanym przedsięwzięciem, jednak nie będzie to oddziaływanie istotne.

Zrealizowanie przedsięwzięcia zapewni bezpieczne odprowadzanie ścieków do oczyszczalni bez ryzyka przenikania ich do gruntu i wód. Technologia wykonania projektowanej sieci zagwarantuje szczelność układu i zapobiegnie niekontrolowanym wyciekom ścieków do środowiska.

Obwieszczeniem z dnia 10 września 2024 roku znak: OŚ.6220.13-15.2024.WK wyznaczono stronom 7-dniowy termin od daty uznania zawiadomienia za doręczone na zapoznanie się ze zgromadzonym materiałem dowodowym oraz wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. We wskazanym terminie nie wpłynęły pisma w przedmiotowej sprawie.

Biorąc powyższe pod uwagę należało orzec jak w sentencji.

POUCZENIE

  1. Od niniejszej decyzji służy stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi za pośrednictwem Burmistrza Konstantynowa Łódzkiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
  2. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. 
  3. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania decyzja staje się ostateczna i prawomocna co oznacza, iż decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu i brak jest możliwości zaskarżenia decyzji do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Nie jest możliwe skuteczne cofnięcie oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania.
  4. W przypadku zasiedlenia terenu przedsięwzięcia przez chronione gatunki roślin, zwierząt, bądź grzybów, przed przenoszeniem osobników gatunków chronionych, przed rozpoczęciem prac mogących doprowadzić do zniszczenia osobników gatunków chronionych i ich siedlisk, umyślnego płoszenia bądź niepokojenia, lub mogących mieć inny negatywny wpływ na gatunki chronione należy uzyskać stosowne zezwolenia, zgodnie z przepisami odrębnymi.
     

Konstantynów Łódzki, 4 października 2024 roku OŚ.6220.13-16.2024.WK

Charakterystyka przedsięwzięcia

Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z artykuł 82 ust. 3 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dziennik Ustaw 2024 pozycja 1112 ze zmianami)

Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie kanalizacji sanitarnej w ulica Łódzkiej na odcinku od ulica Kościelnej do S-14 w Konstantynowie Łódzkim i realizowane będzie w ramach inwestycji pn.:

  1. Budowa kanalizacji sanitarnej w ulica Łódzkiej w Konstantynowie Łódzkim,
  2. Budowa kanalizacji sanitarnej w ulica Łódzkiej na odcinku od ulica Spółdzielczej do S14 w Konstantynowie Łódzkim.

Realizacja inwestycja polegać będzie na budowie sieci kanalizacji sanitarnej wraz z odejściami bocznymi do granicy działek prywatnych oraz budowie pompowni ścieków. Inwestycja zlokalizowana będzie w miejscowości Konstantynów Łódzki, w ulica Łódzkiej na odcinku od ulica Kościelnej do wysokości trasy S14 w działkach: pasa drogowego drogi wojewódzkiej Nr 710 o nawierzchni asfaltowej (działka nr ewid. 1/3) oraz działce o nr ewid. 2/26 należącej do Kaufland Polska Markety sp. z o.o. sp. j. w powiecie pabianickim, województwie łódzkim oraz terenie zielonym na działkach nr ewid. 1/3, 36/1, 37/1, 38/5, 38/7, 39/4.

Ujęte ścieki zbierane kanałem grawitacyjnym z zabudowy mieszkaniowej od ulica Kościelnej do ulica Spółdzielczej oraz od S14 do ulica Spółdzielczej poprzez przepompownię ścieków transportowane będą rurociągiem tłocznym do istniejącej studni (zlokalizowanej na działce o nr ewid. 2/20), która zostanie zaadoptowana na studnię rozprężną.

Sieć kanalizacji sanitarnej eksploatowana jest przez Przedsiębiorstwo Komunalne Gminy Konstantynów Łódzki. W skład projektowanej sieci wchodzi kanalizacja grawitacyjna, kanalizacja ciśnieniowa, studnie oraz pompownia ścieków wraz z instalacją elektryczną. Pompownia zlokalizowana jest na działce nr ewid 2/26 w uzgodnieniu z prywatnym właścicielem gruntu. 

Szacunkowy zakres inwestycji przedstawia się następująco:

  • kanał grawitacyjny DN 200 mm o łącznej długości L=0,83 km,
  • odejścia boczne do granic działki DN160 mm o łącznej długości L=0,43 km,
  • rurociąg tłoczny kanalizacji sanitarnej DN90 mm o długości L=0,38 km,
  • szczelne studnie rewizyjne z elementów prefabrykowanych oraz z tworzyw sztucznych o średnicy DN 425 mm – 2 000 mm,
  • przepompownia o średnicy DN2000 mm – 1 szt.

Emisja hałasu
Roboty budowlane z użyciem ciężkiego sprzętu budowlanego mają być prowadzone w porze dziennej, tj. w godzinach od 6.00 do 22.00 i organizować w taki sposób, aby zminimalizować liczbę osób narażonych na hałas o poziomie ponadnormatywnym. Należy zaplanować wszelkie operacje z użyciem ciężkiego sprzętu tak, aby urządzenia emitujące hałas o dużym natężeniu nie pracowały jednocześnie oraz należy przestrzegać zasady wyłączania silników maszyn i pojazdów w czasie przerw w pracy.

Źródłem hałasu będzie praca pompy. Ze względu na hermetyczność pompowni jak i głębokość posadowienia pomp, które są dodatkowo zatopione w cieczy należy stwierdzić, iż emisja hałasu jest na tyle niska, że nie wystąpią przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu na terenach chronionych akustycznie. 

Emisja pyłów i gazów
W trakcie realizacji przedsięwzięcia będzie występować niewielkie oddziaływania na środowisko w zakresie emisji substancji pyłowych i gazowych do powietrza. Oddziaływanie to będzie odwracalne, trwające do czasu zakończenia prac budowlanych. Wszystkie oddziaływania występujące na etapie realizacji przedsięwzięcia będą miały charakter lokalny i odwracalny. Oddziaływania te będą krótkotrwałe i ustąpią po zrealizowaniu przedsięwzięcia. Natomiast występujące oddziaływania na etapie eksploatacji przy zastosowaniu planowanych rozwiązań technicznych nie będą stwarzać trwałych i ponadnormatywnych zagrożeń dla środowiska. 

Emisja ścieków bytowych i deszczowych 
Ścieki socjalno-bytowe powstające na etapie realizacji będą gromadzone w przenośnych urządzeniach sanitarnych z bezodpływowymi, szczelnymi zbiornikami systematycznie opróżnianymi przez uprawnione firm. Zgromadzone ścieki będą wywożone wozami asenizacyjnymi do istniejącej oczyszczalni ścieków. Etap eksploatacji przedsięwzięcia nie wiąże się z powstawaniem ścieków socjalno-bytowych. 

Na etapie eksploatacji nie wystąpią znaczące negatywne oddziaływania. Budowa kanalizacji sanitarnej jest przedsięwzięciem, które można uznać jako rozwiązanie chroniące środowisko. Daje możliwość zorganizowanego odbioru ścieków sanitarnych, zabezpiecza przed możliwością niekontrolowanego opróżniania zbiorników bezodpływowych oraz ogranicza korzystanie z taboru asenizacyjnego. Projektowana sieć posiadać będzie odpowiednie spadki podłużne, właściwą szczelność i wytrzymałość, co będzie skutkować stałą ilością ścieków od miejsca powstawania do miejsca oczyszczania. Prawidłowe wykonawstwo zapobiega procesom infiltracji i eksfiltracji ścieków i wód gruntowych, a tym samym nie powoduje zanieczyszczenia gleby, wód podziemnych oraz wód powierzchniowych. Potencjalnym źródłem uciążliwości może być przepompownia ścieków.

Emisja odpadów
W przypadku powstawania odpadów na etapie budowy odpady należy zagospodarować zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi odpadów. Odpady należy przekazywać firmom posiadającym stosowne zezwolenie na zbieranie odpadów, odzysk czy ich unieszkodliwienie.

Oddziaływania na obszary chronione
Planowane przedsięwzięcie położone jest poza obszarami objętymi ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dziennik Ustawz 2023 roku pozycja 1336 ze zmianami). Najbliżej zlokalizowane obszarowe formy ochrony przyrody (do 5 km, zgodnie z centralnym rejestrem form ochrony przyrody prowadzonym przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska) to zespół przyrodniczo-krajobrazowy Międzyrzecze Neru i Dobrzynki w odległości około 3,3 km oraz rezerwat Polesie Konstantynowskie w odległości około 4,1 km.
Najbliżej położonym obszarem należącym do Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000 jest specjalny obszar ochrony siedlisk Grądy nad Lindą PLH100022 w odległości około 13,8 km od przedsięwzięcia.

Konstantynów Łódzki, 4 października 2024 roku

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
04.10.2024 10:18 Wincenty Kołacz
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Referat Ochrony Środowiska
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Obwieszczenie informujące o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach 1.0 04.10.2024 10:18 Wincenty Kołacz

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}