W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Decyzja zatwierdzająca taryfę dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków

Decyzja

Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie działając na podstawie przepisów artykuł 24b ustęp 1, artykuł 24c ustęp 2, artykuł 27a ustęp 1 i 27c ustęp 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jednolity Dziennik Ustaw. z 2024 roku poz. 757, dalej: Ustawa), w związku z artykuł 104 i artykuł 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1950 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dziennik Ustaw. z 2024 roku poz. 572, dalej: KPA), po rozpatrzeniu wniosku Przedsiębiorstwa Komunalnego Gminy Konstantynów Łódzki  Spółka z ograniczona odpowiedzialnością z dnia 20 lutego 2024 roku (data wpływu do tut. organu: 22 lutego 2024 roku) w przedmiocie zatwierdzenia taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na okres trzech lat, na terenie gminy Konstantynów Łódzki, zatwierdza taryfę dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na okres trzech lat, na terenie gminy Konstantynów Łódzki, stanowiącą załącznik do niniejszej decyzji i jej integralną część. 

UZASADNIENIE 


W dniu 22 lutego 2024 roku do Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, jako do organu regulacyjnego wskazanego w artykuł 27a ustęp 1 Ustawy, wpłynął wniosek Przedsiębiorstwa Komunalnego Gminy Konstantynów Łódzki Spółka z ograniczona odpowiedzialnością (dalej: Wnioskodawca) w przedmiocie zatwierdzenia taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na okres trzech lat, na terenie gminy Konstantynów Łódzki. 

Pismem z dnia 1 marca 2024 r. znak: P.RZT.70.14.2024/W/PH, organ regulacyjny zawiadomił strony o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie zainicjowanej ww. wnioskiem oraz poinformował o możliwości zapoznania się z aktami spravvy. 

Ponadto pismem z dnia 1 marca 2024 roku, znak: P.RZT.70.14.2024/WW/PH, Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody 
Polskie skierował do Wnioskodawcy wezwanie do przekazania informacji i dokumentów składających się m.in. z zweryfikowanego podziału taryfowych grup odbiorców usług z uwagi na cele poboru wody, kalkulacji opiat abonamentowych, czy też wskazań podstawy ustalenia stawek opiat za przekroczenia warunków wprowadzania ścieków przemysłowych do urządzeń kanalizacyjnych. 

W dniu 21 marca 2024 roku wpłynęło pismo Wnioskodawcy zawierające wyjaśnienia oraz dokumenty we wskazanym w wezwaniu zakresie. 

Po dokonaniu szczegółowej analizy otrzymanych dokumentów, pismem z dnia 9 kwietnia 2024roku, znak: P.RZT.70.14.2024/Z/PH, organ regulacyjny zawiadomił strony o zakończeniu 
postępowania administracyjnego w sprawie ww. wniosku. Jednocześnie realizując obowiązek określony w artykuł 79a S 1 KPA organ regulacyjny zaznaczył, że na dzień wystania niniejszej informacji pozostają niespełnione przesłanki zależne od strony, co może skutkować vwdaniem decyzji niezgodnej z żądaniem strony. 

Organ regulacyjny w pierwszej kolejności wyjaśnił, że Wnioskodawca winien zweryfikować ustalone opłaty za usług wodne w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę z uwagi na brak spójności. Nadto zaznaczono, że Wnioskodawca winien wskazać w tabelach F liczbę odbiorców usług dla każdej taryfowej grupy odbiorców usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Dodatkowo organ regulacyjny wskazał, że Wnioskodawca powinien zaprezentować kalkulacje odsetek od pożyczek oraz zweryfikować kalkulacje kosztów usług obcych w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków. Następnie wskazano, że Wnioskodawca nie uzasadnił w sposób wystarczający wyeliminowania z taryfy stawek opłat abonamentowych. Organ regulacyjny wskazał również, że w jego ocenie przyjęta przez Wnioskodawcę marża zysku nie zapewni ochrony odbiorców usług przed nieuzasadnionym i nadmiernym wzrostem cen. Na koniec organ regulacyjny podkreślił, iż Wnioskodawca powinien koszty inwestycji w postaci amortyzacji rozłożyć stopniowo i w dłuższym okresie czasu 

W dniach 22 i 29 maja 2024 roku do organu regulacyjnego wpłynęły pisma Wnioskodawcy w których odniesiono się do powyższych uwag organu regulacyjnego. 

Materialnoprawną podstawą zatwierdzenia taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków stanowi przepis artykuł 24b ustęp 1 Ustawny'. Natomiast ocena 
projektu taryfy oraz analiza zmiany warunków ekonomicznych przez organ regulacyjny odbywa się na podstawie artykuł 24c Ustawny'. Sposób konstruowania cen i stawek opłat, alokację kosztów na określone we wniosku grupy taryfowe odbiorców usług oraz kryteria ustalania niezbędnych przychodów określa akt wykonawczy do ww. ustawy, tj. rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Zeglugi Śródlądowej z dnia 27 lutego 2018 roku w sprawie określenia taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryfy oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (tekst jednolity Dziennik Ustaw. z 2022 roku poz. 1074, dalej: Rozporządzenie). Zgodnie z artykuł 27c ustęp 1 Ustawy, do postępowania przed organem regulacyjnym stosuje się przepisy KPA. Organ prowadzący postępowanie - zgodnie z zasadą prawdy obiektywnej - zobowiązany jest przed rozstrzygnięciem sprawy do wyczerpującego zebrania i rozpatrzenia materiału dowodowego. Nadto należy zaakcentować, iż organ regulacyjny ocenia projekt taryfy wraz z uzasadnieniem nie tylko pod względem zgodności z przepisami Ustawy oraz ustawy z dnia 20 lipca 2017 roku Prawo wodne (tekst jednolity Dziennik Ustaw. z 2023 roku poz. 1478 ze zm., dalej: Prawo wodne), lecz także bada koszty pod względem celowości ich ponoszenia w celu zapewnienia ochrony interesów odbiorców usług przed nieuzasadnionym wzrostem cen. 

Organ regulacyjny dokonał weryfikacji kosztów związanych ze świadczeniem usług poniesionych w roku obrachunkowym ustalonych na podstawie ewidencji księgowej z uwzględnieniem 
planowych zmian tych kosztów w okresie obowgzywania taryf.  Zgodnie z S 6 Rozporządzenia ustalając niezbędne przychody na potrzeby obliczenia cen i stawek opłat planowanych na 3 lata obowiązywania taryfy uwzględnia się w szczególności: 

  1. 1) koszty eksploatacji i utrzymania ponoszone w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, w tym: 
    1. amortyzację lub odpisy umorzeniowe ustalane zgodnie z przepisami o rachunkowości od wartości początkowej środków trwałych metodą liniową niezależnie od źródeł ich finansowania, 
    2. opiaty za korzystanie ze środowiska, 
    3. opiaty za usługi wodne; 
  2. podatki i opiaty niezależne od przedsiębiorstwa; 
  3. koszty zakupionej przez siebie wody lub wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych niebędących w jego posiadaniu; 
  4. spłaty odsetek od zaciągniętych kredytów i pożyczek lub wyemitowanych obligacji; 
  5. rezerw na należności nieregularne; 
  6. spłaty rat kapitafovwch ponad wartość amortyzacji lub umorzenia, która została przyjęta do wyliczenia niezbędnych przychodów, o których mowa w pkt 1 lit. a, oraz koszty nabycia własnych akcji lub udziałów w celu umorzenia lub koszty spłaty kredytów i pożyczek zaciągniętych w celu sfinansowania takiego umorzenia; 
  7. marżę zysku zapewniającą ochronę interesów odbiorców usług przed nieuzasadnionym wzrostem cen. 

Organ regulacyjny, w wyniku rozpatrzenia przedmiotowego wniosku, uznał za udokumentowane zmiany warunków ekonomicznych oraz wielkość usług i warunków ich 
świadczenia oraz stw•erdzif zgodność projektu taryfy oraz uzasadnienia przedstawionego przez Wnioskodawcę, z przepisami Ustaw,' oraz Prawa wodnego. W związku z tym, iż zmiana warunków ekonomicznych oraz wielkości usług, vwnika z przedstawionych dokumentów, a wynik oceny, weryfikacji oraz analizy nowego projektu taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie gminy Konstantynów Łódzki jest pozytyvvny, należało zatwierdzić przedmiotową taryfę. 
Wobec powyższego organ regulacyjny orzekł jak w sentencji. 

POUCZENIE 


Od niniejszej decyzji służy stronie odwołanie do Prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, za pośrednictwem Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej 
w Poznaniu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, w terminie 14 dni od daty jej otrzymania. 

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna, co oznacza, iż decyzja podlega wykonaniu i brak jest możliwości zaskarżenia decyzji do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. 

Za vwdanie niniejszej decyzji należy uiścić opłatę w wysokości 658,99 zł w ciągu 14 dni od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna na rachunek Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu o numerze: 6111301017 00201510 6720 0022. 

Stosownie do artykuł 24e ustęp 1 Ustawo,' w terminie 7 dni od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna organ regulacyjny ogłasza ceny i stawki opłat na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. 
 

Taryfa wchodzi w życie - stosownie do artykuł 24f ustęp 1 Ustawy - po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia. 

z up. Dyrektora Radosław Jagodziński zastępca Dyrektora /podpisano elektronicznie/ 

 

Taryfa dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na okres 3 lat obowiązująca na terenie gminy Konstantynów Łódzki

I. Informacje ogólne

Przedsiebiorstwo Komunalne Gminy Konstantynów Łódzki Sp. z o. o. przedkłada niniejszym wniosek o zatwierdzenie taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków na terenie gminy Konstantynów Łódzki na okres 3 lat. 

Taryfa określa także warunki stosowania cen i stawek opłat. 

Wniosek został przygotowany zgodnie z przepisami: 

  • ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, zwanej dalej "ustawą", 
  • rozporządzeniem Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 27 lutego 2018 r., w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (tj. Dz. U. 2022 poz. 1074 z dnia 20.05.2022) zwanego dalej "rozporządzeniem” . 

Wszelkie określenia odnoszące się do struktur taryfowych, rodzajów taryf i metodologii ustalenia niezbędnych przychodów zostały użyte w tekście niniejszego wniosku w znaczeniu nadanym im ustawą lub rozporządzeniem. 

Taryfowe ceny i stawki opłat dotyczą wszystkich odbiorców usług wodociągowych i kanalizacyjnych świadczonych przez Przedsiăorstwo Komunalne Gminy Konstantynów Łódzki Sp. z o.o. na terenie Konstantynowa Łódzkiego. 

Zgodnie z rozporządzeniem, taryfy zostały opracowane w sposób zapewniający: 

  1. uzyskanie niezbędnych przychodów, 
  2. ochronę odbiorców przed nieuzasadnionym wzrostem cen i stawek opłat, 
  3. eliminowanie subsydiowania skrośnego, 
  4. motywowanie odbiorców usług do racjonalnego korzystania z wody i ograniczanie zanieczyszczania ścieków, 
  5. łatwość obliuania i sprawdzania cen i stawek opłat. 

Taryfy zostały opracowane odpowiednio do zakresu prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. 
 

Il.  Rodzaje prowadzonej działalności 

Przedsiębiorstwo Komunalne Gminy Konstantynów Łódzki Sp. z 0. 0. prowadzi działalność m.in. w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego 
odprowadzania ścieków na podstawie: 

  • zezwolenia na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wode i zbiorowego odprowadzenia ścieków. Obszarem objętym zezwoleniem jest miasto Konstantynów Łódzki (Decyzja Burmistrza Miasta Konstantynów Lódzki z dnia 21 grudnia 2007 r. znak T-l. 7050-1/07 - zezwolenie na czas nieoznacznny począwszy od dnia I stycznia 2003 r.) 
  • regulaminu dostarczania wody i odprowadzenia ścieków na terenie miasta Konstantynowa Łódzkiego. 

Zakres działalności Przedsiębiorstwa Komunalnego Gminy Konstantynów Łódzki Sp. z o. o. wpisanej do Rejestru Przedsiębiorców pod numerem KRS: 0000037807 obejmuje zgodnie z aktem założycielskim w szczególności: 

  • pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody, 
  • odprowadzanie i oczyszczanie ścieków, 

Przedsiębiorstwo nie prowadzi samodzielnie oczyszczania ścieków. Zadania w tym zakresie zleca do realizacji podmiotowi zewnętrznemu. 

Poza dostarczaniem wody dla mitLsta Konstantynowa Łódzkiego Przedsiębiorstwo prowadzi hurtową sprzedaż wody do gminy Lutomiersk. 

W związku z art. 6 ustawy hurtowa sprzedaż wody nie wchodzi w zakres cen i stawek objętych wnioskiem taryfowym dla odbiorców usług z terenu Miasta 
Konstantynowa Lódzkiego. Ich ustalenie odbywa się w drodze bezpośrednich negocjacji z kontrahentami na podstawie przepisów kodeksu cywilnego. 

Ponadto, przedmiotem działalności Spółki jest świadczenie usług komunalnych 
w zakresie: 

  • gospodarki cieplnej 
  • gospodarki mieszkaniowej 
  • obrót, przesył i dystrybugia ciepła, 
  • administrowanie komunalnymi zasobami 
  • mieszkaniowymi i zarządzanie wspólnotami mieszkaniowymi, 
  • pozostałych usług komunalnych 
  • administrowanie 
  • targowiskiem, 
  • prowadzenie działalności w zakresie utrzymania zieleni, porządku i czystości w mieście, 
  • usługi remontowo — konserwacyjne. 

Wyżej wymienione działalności są prowadzone na podstawie: 

  1. koncesji wydanych przez Urząd Regulacji Energetyki Środkowo-zachodni Oddział Terenowy: 
    1. na przesyłanie i dystrybucje ciepła - PCC/1270/358,'W/OEO/2018/BG na okres: od 01.01.2019 r. do 31.12.2030 r. 
    2. obrót ciepłem - OCC/371/358,'W/OEO/2016/KK na okres od 01.09.2016 r. do 31.12.2030 r. 
  2. porozumienia na administrowanie nieruchomościami komunalnymi Gminy Konstantynów Łódzki z dnia 29.12.2017 r. powierzonego Uchwalą Nr XLI/316/17 Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim. zawartego od dnia Ol .01.2018 r. na czas nieokreślony, 
  3. umowy na administrowanie nieruchomością prywatną przy ul. Łaskiej 4 w Konstantynowie Łódzkim z dnia 02.05.2014 r. zawartej na czas nieokreślony, 
  4. umów na zarządzanie ze Wspólnotami Mieszkaniowymi (110 Wspólnot na dzień oraz jedną Wspólnotą Lokali Użytkowych, 
  5. umowy na prowadzenie rozliczeń finansowo-księgowych dla Wspólnoty Mieszkaniowej przy ul. I Maja 4 w Konstantynowie Łódzkim, 
  6. umów z Gminą Konstantynów Łódzki na utrzymywanie porządku i czystości na terenie Konstantynowa Łódzkiego w zakresie świadczenia usług: 
    1. użyteczności publicznej polegających na utrzymaniu czystości, porządku i właściwego stanu sanitarnego, 
    2. pielęgnacji zieleni, koszenia trawników i rowów, 
    3. zimowego utrzymania chodników miejskich i powiatowych, 
  7. umowy administrowania terenu targowiska miejskiego przy ul. Sucharskiego. Przedsiębiorstwo Komunalne Gminy Konstantynów Łódzki Spółka z o.o. świadczy usługi zaspokajania zbiorowych potrzeb mieszkańców Miasta Konstantynowa Łódzkiego w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków na podstawie zawartych umów dla mieszkańców Konstantynowa Łódzkiego podłączonych do posiadanych przez Spółkę urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych. 

Przedsiębiorstwo realizuje swoje zadania z zakresu zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków w oparciu o posiadany majątek zgodnie z ww. zezwoleniem na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków wydanego na czas nieokreślony Decyzją Burmistrza Miasta Konstantynowa Łódzkiego. 

III. Taryfa dla zaopatrzenie w wodę 

1. Rodzaj i struktura taryfy 

W zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę stosuje się taryfę niejednolitą wieloczłonową, zawierającą zróżnicowane ceny dla wyodrębnionych grup odbiorców, składającą się z: 

  1. ceny za m3 dostarczanej wody w rozliczeniach dokonywanych na podstawie odczytu wskazań wodomierza. Wyodrębniono dwie ceny za m3 dla odbiorców wody (gospodarstwa domowe i pozostali odbiorcy inni niż gospodarstwa domowe), wyrażone w zł/m3. 
  2. stawki opłaty abonamentowej na odbiorc# w rozliczeniach w oparciu o wskazania wodomierza. Wyodrębniono cztery stawki opłaty abonamentowej dla wyzej wymienionych grup, wyrażone w zł na odbiorcę usług za okres rozliczeniowy. 

2. Taryfowe grupy odbiorców usług 

Taryfowa grupa odbiorców usług obejmuje odbiorców wyodrębnionych na podstawie charakterystyki zużycia wody, warunków zbiorowego zaopatrzenia w wodę, a także na podstawie sposobu rozliczeń za świadczone usługi. 

Zgodnie z rozporządzeniem przedsiębiorstwo dokonało alokacji kosztów na taryfowe grupy odbiorców usługi zaopatrzenia w wodę, uwzględniając lokalne uwarunkowania, w szczególności: 

  1. wielkość zróżnicowania kosztów świadczenia usług zaopatrzenia w wodę w poszczególnych taryfowych grupach odbiorców usług, mierzoną kosztami jednostkowymi, 
  2. dostępność danych odnoszących się do poszczególnych rodzajów kosztów, 
  3. strukturę i rodzaj planowanych taryf, 
  4. stabilność stosowanych metod alokacji kosztów, 
  5. mozliwość wyodrębnienia kosztów dla ich właściwej alokacji, 
  6. wyposażenie w wodomierze i urządzenia pomiarowe, 
  7. sposób korzystania z urządzeń wodociągowych. 


W zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę wyodrębniono grupy taryfowe: 

  1. gospodarstwa domowe rozliczane co 3 miesiące fakturą papierową (W.GD.3.P), 
  2. gospodarstwa domowe rozliczane co 3 miesiące fakturą elektroniczną (W.GD.3.E), 
  3. gospodarstwa domowe rozliczane co 1 miesiąc fakturą papierową (W.GD.I.P), 
  4. gospodarstwa domowe rozliczane co 1 miesiąc fakturą elektroniczną (W.GD.I.E), 
  5. pozostali odbiorcy inni niż gospodarstwa domowe rozliczani co 1 miesiąc fakturą papierową (W.P.I.P), 
  6. pozostali odbiorcy inni niż gospodarstwa domowe rozliczani co 1 miesiąc fakturą elektroniczną (W.P.I.E), 

Podstawą wyodrębnienia grup taryfowych na terenie Miasta Konstantynowa Łódzkiego 

Są zróżnicowane koszty: 

  • opłat za usługi wodne ustalone zgodnie z celem poboru wody, na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22.12.2017 r. w sprawie jednostkowych stawek opłat za usługi wodne, ponoszone w związku ze stosowanymi okresami rozliczeniowymi oraz sposobami 
  • wystawiania faktur papierowych i elektronicznych. 

3. Rodzaje i wysokość cen i stawek opłat. 

Przy rozliczeniach za dostarczoną wodę dla wszystkich odbiorców usług obowiązuje taryfa wieloczłonowa składająca sie z: 

  • ceny wyrażonej w złotych za my dostarczonej wody, 
  • stawki opłaty abonamentowej, niezależnej od ilości dostarczonej wody. 
Taryfa dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę
L.p. Traryfowa grupa odbiorców usług Wyszczególnienie Ceny i stawki opłat
I okres taryfy II okres taryfy III okres taryfy
od 1 do 12 miesiąca od 13 do 24 miesiąca od 25 do 36 miesiąca
symbol opis netto brutto netto brutto netto brutto
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
1 Gospodarstwa domowe, w tym:
1.1 W.GD.3.P rozliczane co 3 miesiące fakturą papierową cena za m3 wody 5,30 5,72 5,87 6,34 5,99 6,47
stawka opłaty abonamentowej na odbiorcę (w zł / okres rozliczeniowy = 3 m-ce) 21,00 22,68 21,00 22,68 21,00 22,68
1.2 W.GD.3.E rozliczane co 3 miesiące fakturą elektroniczną cena za m3 wody 5,30 5,72 5,87 6,34 5,99 6,47
stawka opłaty abonamentowej na odbiorcę (w zł / okres rozliczeniowy = 3 m-ce) 17,31 18,69 17,31 18,69 17,31 18,69
1.3 W.GD.1.P rozliczane co 3 miesiące fakturą papierową cena za m3 wody 5,30 5,72 5,87 6,34 5,99 6,47
stawka opłaty abonamentowej na odbiorcę (w zł / okres rozliczeniowy = 1 m-c) 13,54 14,62 13,54 14,62 13,54 14,62
1.4 W.GD.1.E rozliczane co 3 miesiące fakturą elektroniczną cena za m3 wody 5,30 5,72 5,87 6,34 5,99 6,47
stawka opłaty abonamentowej na odbiorcę (w zł / okres rozliczeniowy = 1 m-c) 9,86 10,65 9,86 10,65 9,86 10,65
2. Pozostali odbiorcy inni niż gospodarstwa domowe, w tym
2.1 W.P.1.P rozliczani co 1 miesiąc fakturą papierową cena za m3 wody 5,36 5,79 5,93 6,40 6,05 6,53
stawka opłaty abonamentowej na odbiorcę (w zł / okres rozliczeniowy = 1 m-c) 13,54 14,62 13,54 14,62 13,54 14,62
2,2 W.P.1.E rozliczani co 1 miesiąc fakturą papierową cena za m3 wody 5,36 5,79 5,93 6,40 6,05 6,53
stawka opłaty abonamentowej na odbiorcę (w zł / okres rozliczeniowy = 1 m-c) 9,86 10,65 9,86 10,65 9,86 10,65

 

Do cen i stawek netto doliczany jest podatek od towarów i usług (VAT) w wysokości określonej odrębnymi przepisami. 

4. Warunki rozliczeń uwzględnieniem wyposażenia nieruchomości w przyrządy i urządzenia pomiarowe. 

Rozliczenia za zbiorowe zaopatrzenie w wodę prowadzone Są zgodnie z przepisami ustawy i rozporządzenia oraz Regulaminem dostarczania wody i odprowadzania ścieków obowiązującym na terenie Konstantynowa Łódzkiego: 

  1. należności za zbiorowe zaopatrzenie w wodę ustala sig jako iloczyny taryfowych cen i stawek opłat oraz odpowiadających im ilości świadczonych usług, 
  2. ilość pobranej wody w budynkach wyposażonych w wodomierze główne ustala się zgodnie z ich wskazaniami, 
  3. jeżeli taryfa zawiera stawkę opłaty abonamentowej, należności wynikające z jej wysokości regulowane są niezależnie od tego, czy odbiorca usług pobierał wodę lub odprowadzał ścieki w okresie rozliczeniowym, 
  4. w przypadku stwierdzenia nieprawidłowego działania wodomierza głównego ilość pobranej wody ustala sig na podstawie średniego zužycia wody w okresie 3 miesięcy przed stwierdzeniem niesprawności działania wodomierza, a gdy nie jest to možliwe - na podstawie Sredniego zużycia wody w analogicznym okresie roku ubiegłego lub iloczynu średniomiesięcznego zużycia wody w roku ubiegłym i liczby miesięcy nieprawidłowego działania wodomierza. 


5. Warunki stosowania cen i stawek opłat. 

5.1 Zakres świadczonych usług dla poszezególnych taryfowych grup odbiorców Przedsiębiorstwo Komunalne Gminy Konstantynów Łódzki Spółka z o.o. świadczy usługi zaspokajania zbiorowych potrzeb mieszkańców Miasta Konstantynowa Łódzkiego w zakresie zaopatrz.enia w wodg i odprowadzania ścieków dla wszystkich mieszkańców Konstantynowa Łódzkiego podłączonych do posiadanych przez Spółkę urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych na podstawie zawartych z nimi umów. Usługi te realizowane są dla wszystkich taryfowych grup odbiorców usług na terenie Konstantynowa Łódzkiego. 

Przedsigbiorstwo realizuje swoje zadania w oparciu 0 posiadany majątek zgodnie z zezwoleniem na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego 
odprowadzania ścieków wydanego na czas nieokreślony Decyzją Burmistrza Miasta Konstantynowa Łódzkiego. 

Należności wynikające z wysokości opłaty abonamentowej regulowane są niezależnie od lego, czy odbiorca usług pobierał wodę lub odprowadzał ścieki w okresie 
rozliczeniowym. 

5.2 Standardy jakościowe obsługi odbiorców usług. 

zczegółowe warunki dostarczania wody i odprowadzania ścieków określone są w Regulaminie dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Konstantynowa Łódzkiego oraz w umowach zawieranych między Przedsiębiorstwem a odbiorcami usług. 

Poniżej przedstawiono podstawowe informacje wynikające z obowiązującego na terenie Konstantynowa Łódzkiego Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków 
oraz dodatkowe informacje związane z warunkami Świadczenia usług: 

Jakość wody. 
Dostarczana mieszkańcom woda spełnia wymagania Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 07.12.2017 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi. 

Sposób odczytu wodomierzy. 
Zamontowane wodomierze główne Są wodomierzami radiowymi. Ich odczyt odbywa się zdalnie bez potrzeby wchodzenia do pomieszczenia, w którym są zamontowane (budynek lub studnia wodomierzowa). 

Kontakt z przedsiębiorstwem. 
Biuro Obsługi Klienta mieści się przy ul. Jana Pawła II nr 46 w Konstantynowie Łódzkim. Kontakt telefoniczny: (42) 211 13 19. Kontakt elektroniczny email: biuro@pkgkl.pl lub poprzez platformę e-bok na stronie www.pkgkl.pl. 

Obsługa reklamacji. 
Odbiorca ma prawo do zgłaszania reklamacji dotyczących w szczególności: ilości i jakości świadczonych usług, wysokości opłat za usługi, funkcjonowania przyrządów pomiarowych. Inne reklamacje odbiorca ma prawo zgłaszać w terminie 21 dni od daty otrzymania faktury lub zdarzenia stanowiącego podstawę reklamacji. Przedsiębiorstwo rozpatruje reklamację maksymalnie do 30 dni roboczych. 

Pomoc techniczna i usuwanie awarii. 
W przedsiębiorstwie funkcjonuje Wydział Wodno - Kanalizacyjny, który udziela niezbędnych informacji dotyczących kwestii technicznych związanych z szeroko pojętą gospodarką wodno — kanalizacyjną (wydawanie warunków technicznych, opiniowanie projektów, wydawanie promes na podłączenie do sieci wodociągowo — kanalizacyjnych, doradztwo techniczne, itp.). Wydział Wodno — Kanalizacyjny usuwa awarie na sieciach i przyłączach wodno kanalizacyjnych, będących własnością i w eksploatacji przedsiebiorstwa w ramach swojej działalności, jak również może świadczyć usługi dodatkowe (odpłatne) polegające na usuwaniu awarii wodociągowo — kanalizacyjnych na sieciach i wewnętrznych instalacjach wodociągowo — kanalizacyjnych nie będących i w eksploatacji przedsiębiorstwa. 

Czas usuwania awarii jest zależny od ich rodzaju, miejsca wystąpienia i zakresu niezbędnych prac do wykonania przy ich usunięciu. 

Przerwy w świadczeniu usług. 
W przypadku usuwania awarii sieci wodociągowej skutkującej przerwami w dostawie wody powyżej 12 godzin przedsi#biorstwo zapewnia odbiorcom zastępczy punkt poboru wody w postaci beczkowozu lub cysterny z wodą pitną i informuje odbiorców o możliwości korzystania z tego punktu. 

Umowy o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków zawierane miedzy Przedsiebiorstwem, a odbiorcami usług zawierają w szczególności postanowienia dotyczące: 

  • ilości i jakości świadczonych usług wodociągowych lub kanalizacyjnych oraz warunków ich świadczenia, 
  • sposobu i terminów wzăemnych rozliczeń, 
  • praw i obowiązków stron umowy, 
  • procedur i warunków kontroli urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, 
  • okresu obowiązywania umowy oraz odpowiedzialności stron za niedotrzymywanie warunków umowy, w tym warunków wypowiedzenia, 
  • warunków usuwania awarii przyłączy wodociągowych lub przyłączy kanalizacyjnych będących w posiadaniu odbiorcy usług. 

Odbiorca usług dokonuje zapłaty za dostarczoną wodę i za odprowadzone ścieki na warunkach i w terminach określonych w umowie, zgodnie z wystawioną fakturą w okresach nie krótszych jednak niż 14 dni od daty jej wysłania lub dostarczenia. 

IV. Taryfa dla odprowadzanie ścieków

1. Rodzaj i struktura taryf 

W zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków dla wszystkich grup odbiorców usług stosuje sie taryfę niejednolitą wieloczłonową, posiadającą zróżnicowane ceny dla wyodrębnionych grup odbiorców, składającą się z: 

  1. ceny za 1 odprowadzanych ścieków stosowanej w rozliczeniach z odbiorcami za ilość odprowadzanych ścieków ustalanych na podstawie wskazań urządzenia pomiarowego lub zużycia wody, określonego zgodnie ze wskazaniami wodomierza. Wyodrębniono dwie ceny za mg dla dostawców ścieków (gąxspodarstwa domowe i pozostali odbiorcy inni niż g(xspodarstwa domowe), wyrażone w zł/m3, 
  2. stawki opłaty abonamentowej na odbiorcę w rozliczeniach z odbiorcami na podstawie wskazań urządzenia pomiarowego lub zużycia wody określonego zgodnie ze wskazaniami wodomierza. Wyodrębniono cztery stawki opłaty abonamentowej dla wyżej wymienionych grup, wyrażone w zł na odbiorcę usług za okres rozliczeniowy. 

2. Taryfowe grupy odbiorców usług 

Taryfowa grupa odbiorców usług obejmuje odbiorców wyodrębnionych na podstawie charakterystyki odprowadzanych ścieków, warunków zbiorowego odprowadzania ścieków, a także na podstawie sposobu rozliczeń za świadczone usługi. Zgodnie z rozporządzeniem przedsiăiorstwo dokonało alokacji kosztów na taryfowe grupy odbiorców usług odpowiednio dla odprowadzania ścieków, uwzględniając lokalne uwarunkowania, w szczególności: 

  1. wielkość zróżnicowania kosztów Świadczenia usług odprowadzania ścieków w poszczególnych taryfowych grupach odbiorców usług, mierzoną kosztami jednostkowymi, 
  2. dostępność danych odnoszących sig do poszczególnych rodzajów kosztów, 
  3. strukturę i rodzaj planowanych taryf, 
  4. stabilność stosowanych metod alokacji kosztów, 
  5. możliwość wyodrębnienia kosztów dla ich właściwej alokacji. 
  6. wyposażenie w wodomierze i urządzenia pomiarowe, 
  7. sposób korzystania z urządzeń kanalizacyjnych. 


Na tej podstawie dokonano podziału odbiorców usługi odprowadzania ścieków na następujące taryfowe grupy: 
l) gospodarstwa domowe rozliczane co 3 miesiące fakturą papierową (S.GD.3.P), 
2) gospodarstwa domowe rozliczane co 3 miesiące fakturą elektroniczną (S.GD.3.E), 
3) gospodarstwa domowe rozliczane co 1 miesiąc fakturą papierową (S.GD.I.P), 
4) gospodarstwa domowe rozliczane co 1 miesiąc fakturą elektroniczną (S.GD.I.E), 
5) pozostali odbiorcy inni niż gospodarstwa domowe rozliczani co 1 miesiąc fakturą papierową (S.P.I.P), 
6) pozostali odbiorcy inni niż gospodarstwa domowe rozliczani co 1 miesiąc  fakturą elektroniczną (S.P.I.E). 

Podstawą wyodrębnienia grup taryfowych na terenie Miasta Konstantynowa Łódzkiego są zróżnicowane koszty: 

  • odprowadzania ścieków określone proporcjonalnie do ilości i nierównomierności ścieków odprowadzanych przez grupy odbiorców oraz udział ładunków zanieczyszczeń określony wskaźnikiem ChZT (chemiczne zapotrzebowanie tlenu) w odprowadzanych ściekach i ponoszone w związku z tym koszty oczyszczania ścieków w GOŚ — ŁAM, 
  • ponoszone w związku ze stosowanymi okresami rozliczeniowymi oraz sposobami wystawiania faktur papierowych i elektmnicznych. 

3. Rodzaje i wysokość cen i stawek opłat. 
Przy rozliczeniach za odprowadzane ścieki dla wszystkich odbiorców usług obowiązuje taryfa wieloczłonowa składająca sie z: 

  • ceny wyrażonej w złotych za my odprowadzanych ścieków, 
  • stawki opłaty abonamentowej, niezależnej od ilości odprowadzanych ścieków, 
  • stawek opłat dodatkowych za przekroczenia warunków wprowadzania ścieków przemysłowych do urządzeń kanalizacyjnych wyrażonych w zł/m3 lub zł/kg ładunku zanieczyszczeń. 

Wysokość cen i stawek opłat za zbiorowe odprowadzanie ścieków

Taryfa dla zbiorowego odprowadzania ścieków
L.p. Traryfowa grupa odbiorców usług Wyszczególnienie Ceny i stawki opłat
I okres taryfy II okres taryfy III okres taryfy
od 1 do 12 miesiąca od 13 do 24 miesiąca od 25 do 36 miesiąca
symbol opis netto brutto netto brutto netto brutto
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
1 Gospodarstwa domowe, w tym:
1.1 S.GD.3.P rozliczane co 3 miesiące fakturą papierową cena za m3 wody 7,13 7,70 8,69 9,39 8,92 9,63
stawka opłaty abonamentowej na odbiorcę (w zł / okres rozliczeniowy = 3 m-ce) 12,39 13,38 12,39 13,38 12,39 13,38
1.2 S.GD.3.E rozliczane co 3 miesiące fakturą elektroniczną cena za m3 wody 7,13 7,70 8,69 9,39 8,92 9,63
stawka opłaty abonamentowej na odbiorcę (w zł / okres rozliczeniowy = 3 m-ce) 8,70 9,40 8,70 9,40 8,70 9,40
1.3 S.GD.1.P rozliczane co 3 miesiące fakturą papierową cena za m3 wody 7,13 7,70 8,69 9,39 8,92 9,63
stawka opłaty abonamentowej na odbiorcę (w zł / okres rozliczeniowy = 1 m-c) 12,15 13,12 12,15 13,12 12,15 13,12
1.4 S.GD.1.E rozliczane co 3 miesiące fakturą elektroniczną cena za m3 wody 7,13 7,70 8,69 9,39 8,92 9,63
stawka opłaty abonamentowej na odbiorcę (w zł / okres rozliczeniowy = 1 m-c) 8,47 9,15 8,47 9,15 8,47 9,15
2. Pozostali odbiorcy inni niż gospodarstwa domowe, w tym
2.1 S.P.1.P rozliczani co 1 miesiąc fakturą papierową cena za m3 wody 8,96 9,68 10,54 11,38 10,75 11,61
stawka opłaty abonamentowej na odbiorcę (w zł / okres rozliczeniowy = 1 m-c) 12,15 13,12 12,15 13,12 12,15 13,12
2,2 S.P.1.E rozliczani co 1 miesiąc fakturą papierową cena za m3 wody 8,96 9,68 10,54 11,38 10,75 11,61
stawka opłaty abonamentowej na odbiorcę (w zł / okres rozliczeniowy = 1 m-c) 8,47 9,15 8,47 9,15 8,47 9,15

 

 

GRUPA I (zł/m3)
L.p. Wskaźnik zanieczyszczenia Jednostka Wartość dopuszczalna Jednostkowa stawka opłaty dodatkowej (zł/m3)
1. Temperatura
1.1. Za ścieki, których temperatura przekracza dopuszczalną wielkość o rmiej niż 5°C (za każdy stopień przekroczenia)
oC 35 0,93
1.2. Za ścieki, których terrĘ›eratura przekracza dopuszczalną wielkość o 5°C i więcej (za każdy stopień przekroczenia)            1,86 1,86
2. PH - Odczyn wyższy od górnej albo dolnej dopuszczalnej wartości
2.1. Za ścieki, których pH jest wyższe od górnej albo niższe od dolnej wartości dopuszczalnej o rmiej niż 0,5 pH
pH 6,5 - 9,5 0,50
2.2. Za ścieki, których pH jest wyższe od górnej albo niższe od dolnej wartości dopuszczalnej o 0,5 pH do 1,5 pH 1,00
2.3. Za ścieki, których pH jest wyższe od górnej albo niższe od dolnej wartości dopuszczalnej o więcej niż 1,5 pH do 2,5 pH            1,50 1,50
2.4. Za ścieki, których pH jest wyższe od górnej albo niższe od dolnej wartości dopuszczalnej o więcej niż 2,5 pH 2,00
GRUPA II (zł/m3)
L.p. Wskaźnik zanieczyszczenia Jednostka Wartość dopuszczalna Jednostkowa stawka opłaty dodatkowej (zł/m3)
3. Azot amonowy mg/dm3 100 10,00
4. Azot ogólny mg/dm3 100 10,00
5. BZT5  (5cio dobowe biochemiczne zapotrzebowanie tlenu) mg/dm3 500 2,00
6. ChZT (Chemiczne zapotrzebowanie tlenu)   mg/dm3 1000 2,00
7. Chlorki mg/dm3 1000 2,00
8. Fosfor ogólny mg/dm3 15 10,00
9. Siarczany mg/dm3 500 2,00
10. Zawiesina ogólna mg/dm3 500 2,00
GRUPA II (zł/m3)
L.p. Wskaźnik zanieczyszczenia Jednostka Wartość dopuszczalna Jednostkowa stawka opłaty dodatkowej (zł/m3)
11. Chrom ogólny mg/dm3 0,2 280,00
12. Cyjanki wolne mg/dm3 0,5 465,35
13. Cyjanki związane mg/dm3 5 465,35
14. Cyna mg/dm3 2 194,65
15. Cynk mg/dm3 2 465,35
16. Fenole lotne (indeks fenolowy) mg/dm3 15 200,00
17. Fluorki mg/dm3 20 74,15
18. Kadm mg/dm3 0,05 480,00
19. Kobak mg/dm3 1 194,65
20. Miedź mg/dm3 0,15 360,00
21. Nikiel mg/dm3 0,15 360,00
22. Ołów mg/dm3 0,2 360,00
23. Rtęć mg/dm3 0,01 480,00
24. Siarczki mg/dm3 1 243,20
25. Substancje powierzchniowo czynne anionowo mg/dm3 15 332,40
26. Substancje powierzchniowo czynne niejonowe mg/dm3 20 332,40
27. Substancje ekstrahujące się eterem naftowym mg/dm3 100 332,40


Opłaty dodatkowe za przekroezenia dopuszczalnych wielkości zanieczyszczeń w odniesieniu do dopuszczalnych wartości wskaźników zanieczyszczeń będą naliczone w przypadku stwierdzenia przekroczenia dopuszczalnych wartości zanieczyszczeń w ściekach przemysłowych oraz mieszaniny ścieków przemysłowych i bytowych do urządzeń kanalizacyjnych. 

Sposób naliczania opłat dodatkowych za przekroczenia warunków wprowadzania ścieków przemysłowych do urządzeń kanalizacyjnych 

Podstawą stwierdzenia przekroczenia dopuszczalnego stanu ścieków i/lub dopuszczalnych wartości wskaźników zanieczyszczeń w ściekach wprowadzonych do miejskich urządzeń kanalizacyjnych są wyniki badań jakości ścieków, pobranych w studzience kontrolno-pomiarowej wskazanej w umowie o zaopatrzenie w wodg i odprowadzanie ścieków, w czasie kontroli prowadzonych w oparciu o obowiązujące przepisy ustawy, Rozporządzenia Ministra Budownictwa z dnia 14 lipca 2006 roku w sprawie sposobu realizacji obowiązków dostawców 
ścieków przemysłowych oraz warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych oraz umowy lub aktów prawnych zmieniających aktualnie obowiązujące przepisy. 

A. Przekroczenie dopuszczalnego stanu ścieków — Grupa I 

W zakresie dopuszczalnej temperatury (OI_T): 

OI_T = (Ta - TD) * Q * CTJ  (A.1)


Gdzie: 

OI_T - oplata dodatkowa za przekroczenie dopuszczalnej temperatury (zł)

Ta - Temperatura ścieków stwierdzona podczas kontroli [oc] 

TD - Dopuszczalna temperatura ścieków [oc] 

Q - Ilość ścieków odprowadzanych w okresie obliczeniowym ustalona na podstawie zużycia wody [m3

CTJ - Jednostkowa stawka opłaty dodatkowej za przekroczenie dopuszczalnej wartości temperatury — za każdy PC przekroczenia (zł/m3

  • Jeżeli TA — TD  ≤ 5oC to przyjmuje siF wartość stawki z Tabela 3 wiersz 1.1 
  • Jeżeli TA — TD  > 5oC, to przyjmuje się wartość stawki z Tabela 3 wiersz 1.2 

Załącznik I 
W zakresie dopuszczalnego odczynu (OI_pH): 

Gdzie: 
Ol_pH - opłata dodatkowa za przekroczenie dopuszczalnej wartości odczynu (zł)

Q - Ilość ścieków odprowadzanych w okresie obliczeniowym ustalona na podstawie zużycia wody [m3

CpHj - Jednostkowa stawka opłaty dodatkowej za przekroczenie dopuszczalnej wartości PH [zł/m3
 

  • Jeżeli PH jest wyższe od górnego lub niższe od dolnej wartości dopuszczalnej o mniej niż 0,5 jednostki pH, zgodnie z tabelą 3 przyjmuje sie jednostkową wartość stawki z wiersza 2.1 
  • Jeżeli PH jest wyższe od górnego lub niższe od dolnej wartości dopuszczalnej o 0,5 do 1,5 jednostki pH, zgodnie z tabelą 3 przyjmuje sig jednostkową wartość stawki z wiersza 2.2 
  • Jeżeli PH jest wyższe od górnego lub niższe Od dolnej wartości dopuszczalnej o niż do 2,5 jednostki pH, zgodnie z tabelą 3 przyjmuje się jednostkową wartość stawki z wiersza 2.3 
  • Jeżeli PH jest wyższe od górnego lub niższe od dolnej wartości dopuszczalnej o więcej niż 2,5 jednostki pH, zgodnie z tabelą 3 przyjmuje się jednostkową wartość stawki z wiersza 2.4 

W przypadku równoczesnego przekroczenia dopuszczalnych wartości odczynu i temperatury, wysokość opłaty dodatkowgi za przekroczenie dopuszczalnego stanu ścieków będzie obliczana jako suma opłat dla obu tych parametrów. 

OI = OI_T + OI_pH  (A.3)

Gdzie: 
Ol - płata dodatkowa za przekroczenie dopuszczalnego stanu ścieków (zł) 
OI_T - oplata dodatkowa za przekroczenie dopuszczalnej temperatury (zł)
OI_pH - oplata dodatkowa za przekroczenie dopuszczalnej wartości odczynu (zł)

B. Przekroczenia dopuszczalnego składu ścieków 

0II = (SA - SD)/1000 * Q * Cj (B.1)

Gdzie: 

0II - Opłata dodatkowa za przekroczenie dopuszczalnego składu ścieków (zł)

SA - stężenie wskaźnika określone podczas analizy [mg/dm3

SD - dopuszczalna stężenie wskaźnika [mg/dm3]

Q - Ilość ścieków odprowadzanych w okresie obliczeniowym ustalona na podstawie zużycia wody [m3

CTJ - Jednostkowa stawka opłaty dodatkowej za przekroczenie dopuszczalnej wartości stężenia, zgodnie z Tabelą Nr 3 [zł/kg] 


W przypadku równoczesnego przekroczenia wartości dopuszczalnych dwóch lub więcej wskaźników z grupy B, wysokość Opłaty dodatkowej ustala się przyjmując ten ze wskaźników zanieczyszczeń, którego przekroczenie pociąga za sobą najwyższą opłatę. 

C. Przekroczenia dopuszczalnego składu ścieków — Grupa III 

Opłaty dodatkowe za przekroczenie dopuszczalnego składu ścieków w zakresie wskaźników z grupy III oblicza siț* zgodnie ze wzorem B. l. 

W przypadku równoczesnego przekroczenia wartości dopuszczalnych dwóch lub więcej wskaźników z grupy III, wysokość opłaty dodatkowej ustala się łącznie za wszystkie przekroczone wskaźniki. 

D. Sumaryczna opłata dodatkowa 

W przypadku równoczesnego przekroczenia wartości dopuszczalnych wskaźników z więcej niż jednej grupy, opłatę dodatkową stanowić będzie suma opłat za przekroczenia w poszczególnych grupach 

∑O = OI + OII + OIII  (D.1) 

Opłaty za przekroczenie dopuszczalnego stanu ścieków i/lub dopuszczalnych wartości wskaźników zanieczyszczAłń w ściekach wprowadzanych do urządzeń kanalizacyjnych m. Konstantynowa Łódzkiego, naliczane będą za ilość ścieków odprowadzonych przez jedną pełną dobę na podstawie średniodobowego zużycia wody z ostatniego okresu rozliczeniowego, poprzedzającego pobór i badanie próbek ścieków, wyliczonego przez odbiorcę ścieków na podstawie wskazań wodomierza/wodomierzy z uwzględnieniem wody pobranej z ujgĆ własnych 
dostawcy ścieków. W przypadku zamontowania urządzenia pomiarowego mierzącego ilość odprowadzanych ścieków na podstawie jego wskazań. W razie stwierdzenia wigcej niż trzech przypadków przekroczeń dopuszczalnych warunków wprowadzania ścieków przemysłowych do urządzeń kanalizacyjnych w danym okresie taryfowym przez Odbiorcę usług (Dostawce ścieków), opłaty za przekroczenie naliczane będą od dnia poboru ścieków, w którym stwierdzono przekroczenia do dnia ustania przekroczeń. 

Za dzień ustania przekroczenia przyjmuje się: 

  1. dzień ponownej kontroli, dokonanej przez PKGKŁ Sp. z o.o. stwierdzającej ustanie przekroczeń warunków wprowadzania ścieków przemysłowych do urządzeń kanalizacyjnych lub 
  2. dzień wpływu do siedziby PKGKŁ Sp. z o.o. wniosku Odbiorcy usług (Dostawcy ścieków) zawierającego analizg jakości ścieków wykonaną przez akredytowane laboratorium potwierdzającą ustanie przekroczenia. 

O stwierdzeniu przekroczenia i naliczeniu opłat Dostawca usług bezzwłocznie poinformuje Odbiorcę usług. 

Do opłat dodatkowych doliczany jest podatek od towarów i usług (VAT) w wysokości określonej odrębnymi przepisami. 


4. Warunki rozliczeń z uwzględnieniem wyposażenia nieruchomości w przyrządy i urządzenia pomiarowe. 

Rozliczenia za zbiorowe odprowadzanie 'cieków prowadzone są zgodnie z przepisami ustawy i rozporządzenia oraz Regulaminem dostarczania wody i odprowadzania ścieków obowiązującym na terenie Konstantynowa Łódzkiego: 

  1. nalezności za zbiorowe odprowadzanie ścieków ustala się jako iloczyny taryfowych cen i stawek opłat oraz odpowiadąiących im ilości świadczonych usług, 
  2. ilość odprowadzonych ścieków ustala się na podstawie wskazań urządzeń pomiarowych, 
  3. w razie braku urządzeń pomiarowych ilość odprowadzonych ścieków ustala sig na podstawie umowy jako równą ilości wody pobranej lub określonej w umowie, 
  4. w zależności od wyposażenia budynków w urządzenia pomiarowe i wodomierze do pomiaru ilości wody bezpowrotnie zużytej, ilość odprowadzonych ścieków ustala się na podstawie wskazań urządzenia pomiarowego, a w przypadku jego braku - jako równą ilości wody pobranej lub ilości wody pobranej pomniejszonej o ilość wody bezpowrotnie zużytej, 
  5. jeżeli taryfa zawiera stawkę opłaty abonamentowej, naležnošci wynikające z jej wysokości regulowane są niezależnie od tego, czy odbi01Ta usług pobierał wodę lub odprowadzał ścieki w okresie rozliczeniowym, 
  6. jeżeli przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne świadczy wyłącznie usługę odprowadzania ścieków oraz brak jest urządzenia pomiarowego, ilość ścieków ustala sig jako równą ilości ścieków określonej w umowie. 

5. Warunki stosowania cen i stawek opłat. 
5.1 Zakres świadczonych usług dla poszczególnych taryfowych grup odbiorców usług. 

Przedsiębiorstwo Komunalne Gminy Konstantynów Lódzki Spółka z o.o. świadczy usługi zaspokajania zbiorowych potrzeb mieszkańców Miasta Konstantynowa Łódzkiego w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków dla wszystkich mieszkańców Konstantynowa Łódzkiego podłączonych do posiadanych przez SpółkF urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych na podstawie zawartych z nimi umów. Usługi te realizowane są dla wszystkich taryfowych grup odbiorców usług na terenie Konstantynowa Łódzkiego. 

Przedsiębiorstwo realizuje swoje zadania w oparciu o posiadany majątek zgodnie z zezwoleniem na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodF i zbiorowego odprowadzania ścieków wydanego na czas nieokreślony Decyzją Burmistrza Miasta Konstantynowa Łódzkiego. Oczyszczanie ścieków realizowane jest przez Zakład Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Łodzi. 
Należności wynikające z wysokości opłaty abonamentowej regulowane są niezależnie od tego, czy odbiorca usług pobierał wodę lub odprowadzał ścieki w okresie rozliczeniowym. 


5.2 Standardy jakościowe obsługi odbiorców usług. 

Szczegółowe warunki dostarczania wody i odprowadzania ścieków określone są w Regulaminie dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Konstantynowa Łódzkiego oraz w umowach zawieranych między Przedsiębiorstwem a odbiorcami usług. 

Poniżej przedstawiono podstawowe informacje wynikające z obowiązującego na terenie Konstantynowa Łódzkiego Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków oraz dodatkowe informacje związane z warunkami świadczenia usług: 

Kontakt z przedsiębiorstwem. 
Biuro Obsługi Klienta mieści się przy ul. Jana Pawła II nr 46 w Konstantynowie Łódzkim. Kontakt telefoniczny: (42) 211 13 19. Kontakt elektroniczny email: biuro@pkgkl.pl lub poprzez platformę e-bok na stronie www.pkgkl.pl. 

Obsługa reklamacji. 
Odbiorca ma prawo do zgłaszania reklamacji dotyczących w szczególności: ilości i jakości świadczonych usług, wysokości opłat za usługi, funkcjonowania przyrządów pomiarowych. Inne reklamacje odbiorca ma prawo zgłaszać w terminie 21 dni Od daty otrzymania faktury lub zdarzenia stanowiącego podstawg reklamacji. Przedsiębiorstwo rozpatruje reklamację maksymalnie do 30 dni roboczych. 

Pomoc techniczna i usuwanie awarii. 
W przedsiębiorstwie funkcjonuje Wydział Wodno - Kanalizacyjny, który udziela niezbędnych informacji dotyczących kwestii technicznych związanych z szeroko pojętą gospodarką wodno — kanalizacyjną (wydawanie warunków technicznych, opiniowanie projektów, wydawanie promes na podłączmie do sieci wodociągowo — kanalizacyjnych, doradztwo techniczne, itp.). 
Wydział Wodno — Kanalizacyjny usuwa awarie na sieciach i przyłączach wodno- kanalizacyjnych, będących własnością i w eksploatacji przedsiębiorstwa w ramach swojej działalności, jak równie? może Świadczyć usługi dodatkowe (odpłatne) polegające na usuwaniu awarii wodociągowo — kanalizacyjnych na sieciach i wewnętrznych instalacjach wodociągowo — kanalizacyjnych nie będących własnością i w eksploatacji przedsiębiorstwa. Czas usuwania awarii jest zależny od ich rodzaju, miejsca wystąpienia i zakresu niezbędnych prac do wykonania przy ich usunięciu. 


Umowy o zaopatrzenie w wodg i odprowadzanie ścieków zawierane między Przedsiębiorstwem, a odbiorcami usług zawierają w szczególności postanowienia dotyczące: 

  • ilości i jakości świadczonych usług wodociągowych lub kanalizacyjnych oraz warunków ich świadczenia, sposobu i terminów wzajemnych rozliczeń, 
  • praw i obowiązków stron umowy, 
  • procedur i warunków kontroli urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, 
  • okresu obowiązywania umowy oraz odpowiedzialności stron za niedotrzymywanie warunków umowy, w tym warunków wypowiedzenia, 
  • warunków usuwania awarii przyłączy wodociągowych lub przyłączy kanalizacyjnych będących w posiadaniu odbiorcy usług. 

Odbiorca usług dokonuje zapłaty za dostarczoną wodg i za odprowadzane ścieki na warunkach i w terminach określonych w umowie, zgodnie z wystawioną fakturą w terminach nie krótszych niż 14 dni od daty jej wysłania lub dostarczenia. 

V. Stawki opłaty abonamentowej dla poszczególnych grup  odbiorców. 

W rozliczeniach w oparciu o wskazania wodomierza należności wg taryfowych stawek opłat abonamentowych regulowane są przez odbiorców usług niezależnie od tego czy 
odbiorca uskug pobierał wodę lub odprowadzał ścieki. 

Stawki opłaty abonamentowej skalkulowano dla poszczególnych taryfowych grup odbiorców usług, wyodrębniając koszty: 

  • utrzymania w gotowości urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, 
  • odczytu wodomierza lub urządzenia pomiarowego, 
  • rozliczania należności za ilość dostarczonej wody lub ilość odprowadzonych ścieków. 

Przyjgcie do stawki Opłaty abonamentowej kosztów utrzymania w gotowości urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych oraz odczytu wodomierza lub urządzenia pomiarowego i rozliczania należności za ilość dostarczonej wody lub ilość odprowadzonych ścieków pomniejszyło odpowiednio o tę część niezbędne przychody będące podstawą kalkulacji cen za 1 m3 wody i 1 m3 odprowadzanych ścieków. 

Wyodrębniono stawki opłaty abonamentowej w grupie gospodarstw domowych oraz pomstałych odbiorców usług wody i dostawców ścieków. Podstawą dla wyodrębnienia wyżej wymienionych stawek opłaty abonamentowej są zróżnicowane koszty ponoszone w związku ze stosowanymi: 

  • okresami rozliczeniowymi: I miesiąc i 3 miesiące, które alokują koszty odczytów i rozliczeń na poszczególne grupy taryfowe, 
  • sposobami wystawiania faktur: papierowe i elektroniczne, które alokują koszty rozliczeń dotyczące korespondencji na poszczególne grupy taryfowe. 

z up. Dyrektora 
Radosław Jagodziński 
zastępca Dyrektora 
/podpisano elektronicznie/ 

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
28.06.2024 11:13 Wincenty Kołacz
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Referat Ochrony Środoiwska
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Decyzja zatwierdzająca taryfę dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków 1.0 28.06.2024 11:13 Wincenty Kołacz

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}