Wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego
16.10.2024
Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy
Wybrany urząd stanu cywilnego na terenie całego kraju.
Zaświadczenie można uzyskać w dowolnym urzędzie stanu cywilnego na terenie kraju.
W Gminie Jasło jest to:
Urząd Stanu Cywilnego Gminy Jasło
ul. Słowackiego 4
38-200 Jasło
pok. 202, 204 (drugie piętro)
tel. 13 443 66 51, 13 443 66 49
Wniosek można złożyć w następującej formie
- osobiście w USC,
- za pomocą platformy ePUAP.
Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę
- osoba, której stan cywilny został w akcie stwierdzony,
- wstępny (rodzic, dziadek, babcia),
- zstępny (dziecko, wnuk),
- rodzeństwo,
- małżonek,
- przedstawiciel ustawowy,
- osoba, która wykaże interes prawny,
- opiekun,
- sąd, prokurator,
- organy administracji publicznej, jeżeli jest to konieczne do realizacji ich
- ustawowych zadań,
- organizacja społeczna, jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi takiej organizacji i gdy przemawia za tym interes społeczny.
Informacje dodatkowe
Odpis aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu może zostać wydany w formie papierowej na druku ścisłego zarachowania, lub na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Wydruk odpisu w postaci elektronicznej nie ma mocy dokumentu.
Odpis akty stanu cywilnego może być zupełny, skrócony lub skrócony na druku wielojęzycznym (ten ostatni honorowany jest głównie w państwach członkowskich Unii Europejskiej).
Ponadto jeśli odpis skrócony aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu ma być przedłożony w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej, osoba uprawniona do pobrania odpisu aktu może, po złożeniu stosownego wniosku w usc, otrzymać urzędowe tłumaczenie odpisu aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu sporządzone na podstawie ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o przedkładaniu niektórych dokumentów urzędowych w państwach członkowskich Unii Europejskiej.
Opłaty skarbowe
- odpis zupełny – 33 zł,
- odpis skrócony – 22 zł,
- odpis skrócony na druku wielojęzycznym – 22 zł.
Zwolnienia z opłaty skarbowej za wydanie odpisu aktu stanu cywilnego określa ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej:
Płatności można dokonać:
- gotówką lub kartą płatniczą w kasie Urzędu - kasa czynna we wtorek i czwartek w godz. 8:00-12:30 oraz w środę w godz. 8:00-13:00
- przelewem na konto:
Gmina Jasło, ul. Słowackiego 4, 38-200 Jasło
nr konta: 58 1050 1458 1000 0012 0270 5560 podając w tytule przelewu czego przelew dotyczy (np. odpis skrócony aktu urodzenia Jana Nowaka)
Inne opłaty:
- tłumaczenie urzędowe odpisu skróconego aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu - 17 zł.
Płatności można dokonać:
- gotówką lub kartą płatniczą w kasie Urzędu Gminy Jasło,
- przelewem na konto:
Gmina Jasło, ul. Słowackiego 4, 38-200 Jasło
nr konta: 58 1050 1458 1000 0012 0270 5560 podając w tytule przelewu rodzaj dokumentu, za który została uiszczona opłata skarbowa i kogo ten dokument dotyczy (np. tłumaczenie urzędowe odpisu skróconego aktu urodzenia Jana Nowaka).
Termin i sposób załatwienia sprawy
- wnioskodawcom zgłaszającym się bezpośrednio do USC w Gminie Jasło odpisy aktów urodzeń, małżeństw, zgonów wydaje się niezwłocznie - poza odpisami aktów sporządzonych w innych usc i nie przeniesionych jeszcze do rejestru stanu cywilnego,
- odpisy aktów urodzeń, małżeństw i zgonów wymagające zamówienia w innym usc wydaje się w terminie 10 dni roboczych,
- wnioski wpływające przez platformę ePUAP realizowane są niezwłocznie, nie dłużej jednak niż w ciągu 10 dni roboczych.
- tłumaczenie urzędowe wydaje się w terminie wyznaczonym dla wydania odpisu aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu, do którego ma być ono załączone.
Tryb odwoławczy
Nie występuje.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego.
Wymagane wnioski i dokumenty
- wniosek,
- dokument wykazujący interes prawny - w przypadku osób, które nie są rodzicami, dziadkami, dziećmi, wnukami, rodzeństwem lub małżonkiem osoby, której akt dotyczy,
- oryginał dowodu uiszczenia opłaty skarbowej lub wydruk (skan wydruku) przelewu bankowego.
Jeśli dokumenty załączane do wniosku sporządzone zostały w języku obcym składa się je z urzędowym tłumaczeniem na język polski dokonanym przez tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości.
W przypadku ubiegania się o tłumaczenie urzędowe odpisu skróconego aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu należy złożyć:
- wniosek,
- oryginał dowodu uiszczenia opłaty lub wydruk (skan wydruku) przelewu bankowego.
Materiały
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowychinformacja-dotyczaca-przetwarzania-danych-osobowych.pdf 0.15MB Wniosek_o_wydanie_odpisu_aktu_stanu_cywilnego
Wniosek_o_wydanie_odpisu_aktu_stanu_cywilnego.docx 0.02MB Pełnomocnictwo
pelnomocnictwo.pdf 0.09MB