Udostępnienie danych z rejestru PESEL i rejestru mieszkańców
Miejsce załatwienia sprawy
Właściwe w zakresie udostępnienia danych z rejestru PESEL będą wyłącznie organy gmin.
Wniosek o udostępnienie danych z rejestru PESEL będzie można zatem skierować do dowolnego organu gminy na terenie kraju.
Kto może wystąpić z wnioskiem
- Podmioty, którym dane są niezbędne do realizacji ich ustawowych zadań. Udostępnienie danych wymienionym niżej podmiotom następuje nieodpłatnie.
O dane jednostkowe mogą ubiegać się:
- organy administracji publicznej,
- Sądy,
- Prokuratury,
- Policja,
- Straż Graniczna,
- Służba Więzienna,
- Służba Kontrwywiadu Wojskowego,
- Służba Wywiadu Wojskowego,
- Służba Celno-Skarbowa,
- Żandarmeria Wojskowa,
- Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
- Agencja Wywiadu,
- Biuro Ochrony Rządu,
- Centralne Biuro Antykorupcyjne,
- Szef Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych,
- Organy wyborcze,
- Straże Gminne /miejskie/,
- Komornicy Sądowi – w zakresie niezbędnym do prowadzenia postępowań egzekucyjnych,
- Państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne oraz inne podmioty – w zakresie niezbędnym do realizacji zadań publicznych określonych w odrębnych przepisach,
- Polski Czerwony Krzyż – w zakresie danych osób poszukiwanych.
- Jednostki organizacyjne i osoby, które
- wykażą w tym interes prawny. W przypadku powoływania się na interes prawny Wnioskodawca jest zobowiązany wskazać przepis prawa materialnego, na podstawie którego jest uprawniony do żądania udostępnienia danych innej osoby, lub załączyć dokumenty potwierdzające ten interes. Istnienie interesu prawnego mogą potwierdzić między innymi następujące dokumenty: wezwania sądowe, wezwania komornicze, dokumenty potwierdzające zobowiązanie wobec wnioskodawcy osoby, której dane mają być udostępnione.
- wykażą interes faktyczny w otrzymaniu wnioskowanych danych, pod warunkiem uzyskania zgody osób, których dane dotyczą. Rozpatrzenie sprawy w trybie interesu faktycznego polega na skierowaniu przez organ do osoby poszukiwanej wystąpienia, zawierającego podstawowe informacje o Wnioskodawcy (imię i nazwisko), zakres żądanych danych oraz cel, dla którego udostępnione dane zostaną wykorzystane. Udostępnienie żądanych danych następuje wyłącznie po wyrażeniu pisemnej zgody przez osobę zainteresowaną. W przypadku nie uzyskania zgody osoby poszukiwanej, wydawana jest decyzja administracyjna o odmowie udostępnienia żądanych danych.
Udostępnienie danych ww. podmiotom następuje odpłatnie z wyjątkiem przypadku, gdy żądane dane są niezbędne do sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia.
W przypadku gdy Wnioskodawca działa za pośrednictwem pełnomocnika, do każdego wniosku należy dołączyć dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa.
Opłaty
- opłata za udostępnienie jednostkowych danych tj. danych dotyczących jednej osoby albo imion i nazwisk wszystkich osób zameldowanych pod jednym adresem wynosi 31 zł.
- opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa, gdy strona działa przez pełnomocnika wynosi 17 zł.
Opłaty można dokonać w kasie w Urzędzie Gminy Jasło lub bezgotówkowo na rachunek bankowy: Urząd Gminy Jasło nr konta 58 1050 1458 1000 0012 0270 5560.
Termin i sposób załatwienia sprawy
Dane jednostkowe udostępnia się na wniosek osób lub jednostek organizacyjnych złożony w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego. Oznacza to, że wniosek ma być podpisany bezpiecznym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym ePUAP.
Wymagane wnioski i dokumenty
- wniosek o udostępnienie danych (Dla zidentyfikowania w rejestrach poszukiwanej osoby, należy wskazać w części wniosku - „Dane osoby, której wniosek dotyczy” jak najszerszy zakres posiadanych informacji (np. imiona rodziców, data i miejsce urodzenia, numer PESEL, seria i numer dowodu osobistego, poprzedni adres zameldowania itp.).
- dowód uiszczenia opłaty za udostępnienie jednostkowych danych tj. danych dotyczących jednej osoby w kwocie 31 zł
- pełnomocnictwo jeżeli strona działa przez pełnomocnika
- dowód uiszczenia opłaty skarbowej za złożenie pełnomocnictwa (w przypadku działania przez pełnomocnika) w kwocie 17 zł
- dokumenty mogące potwierdzić interes prawny, między innymi: wezwania sądowe, wezwania komornicze, dokumenty potwierdzające zobowiązanie wobec wnioskodawcy osoby, której dane mają być udostępnione (np. wyroki sądowe, postanowienia i decyzje innych organów).
Materiały
Wniosek o udostępnienie danych jednostkowych z rejestru mieszkańcówwniosek-o-udostepnienie-danych-jednostkowych-z-rejestru-mieszkancow.PDF 0.32MB Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych
szczegolowe-informacje-dotyczace-przetwarzania-danych-osobowych.pdf 0.19MB