W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Oszustwo na ZUS wraca. Fałszywe e-maile trafiają do klientów

25.11.2025

Zdjęcie przedstawia po lewej stronie dłonie trzymające smartfon, po prawej stronie grafiki na beżowym tle z zarysem kartki napis Zakład Ubezpieczeń Społecznych - informacja prasowa

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed kolejną próbą wyłudzenia danych. Do klientów trafiają fałszywe e-maile, w których przestępcy podszywają się pod pracowników ZUS i nakłaniają do wypełnienia i odesłania formularza Z-3.

 

W wiadomościach zatytułowanych „Oświadczenie ZUS” wykorzystywane są prawdziwe imiona i nazwiska pracowników oraz dane kontaktowe oddziałów, co ma uwiarygodnić oszustwo. W treści widomości oszuści proszą o wypełnienie i odesłanie formularza Z-3, który stanowi załącznik do maila. Te działania mają na celu wyłudzenie danych osobowych oraz numerów kont bankowych -informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim.

 

Formularz Z-3 jest dokumentem wypełnianym przez pracodawcę i służy do ustalenia prawa do zasiłku chorobowego, macierzyńskiego lub opiekuńczego, a także do obliczenia ich wysokości. ZUS przypomina, że druk ten nie jest przyjmowany mailowo. Można go złożyć elektronicznie za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ZUS (PUE / e-ZUS).

 

To kolejne próby oszustw wymierzone w klientów Zakładu. W październiku lekarze otrzymywali fałszywe SMS-y z linkami do rzekomej aktualizacji certyfikatów potrzebnych do wystawiania zwolnień lekarskich.

 

Przestępcy wykorzystują nie tylko fałszywe wiadomości SMS i e-maile zawierające niebezpieczne linki lub załączniki. Zdarzają się również próby oszustwa przez telefon, gdzie osoby podszywające się pod pracowników ZUS-u proszą o podanie danych osobowych, oferując rzekomą podwyżkę emerytury, uzyskanie czternastej emerytury lub wypłatę środków z subkonta. Oszuści pojawiają się także w domach naszych klientów, podając się za pracowników ZUS i oferując „pomoc” w sprawie emerytury, renty, bonu turystycznego lub świadczeń unijnych.”

 

Czego ZUS nie robi i jak reagować?

  • ZUS nie prosi o przesyłanie żadnych wniosków, formularzy ani dokumentów e-mailem.

  • ZUS nie kontaktuje się w sprawach składania wniosków za pomocą wiadomości e-mail.

  • Pracownicy ZUS-u nie odwiedzają klientów w domach, aby „pomóc” w przyznaniu lub zwiększeniu świadczenia.

 

ZUS apeluje o zachowanie ostrożności. Otrzymując podejrzaną wiadomość, nie wolno klikać w linki ani otwierać załączników. Incydenty warto zgłaszać odpowiednim służbom, m.in. CERT Polska (treść SMS można przesłać na numer 8080).

 

W przypadku jakichkolwiek wątpliwości dotyczących otrzymanej wiadomości lub tożsamości osoby podającej się za pracownika Zakładu wskazany jest kontakt z Centrum Kontaktu Klientów ZUS pod numerem 22 560 16 00 (pn.–pt. 7:00–18:00) albo udanie się osobiście do najbliższej placówki. Próbę oszustwa należy również zgłosić na Policję.

 

Krystyna Michałek

regionalna rzeczniczka prasowa ZUS

w województwie kujawsko-pomorskim

{"register":{"columns":[]}}